راه اندازی سامانه بومی هواشناسی نقطه‌ای در کشور

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور گفت: پژوهشگاه هواشناسی طی ماه‌های اخیر یک سامانه کاملاً بومی و مبتنی بر دانش بومی را طراحی کرده تا بتوان پارامترهای جوی را در هر نقطه‌ای از کشور از ۷۲ الی ۱۲۸ ساعت آینده ارزیابی کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت،دکتر مهدی رهنما با بیان اینکه پیش بینی آب و هوا در زندگی روزمره افراد کاربرد دارد گفت: ما در پژوهشگاه هواشناسی حسب وظیفه ذاتی خود طی ماه‌های اخیر یک سامانه کاملاً بومی و مبتنی بر دانش بومی را طراحی کردیم تا بتوانیم پارامترهای جوی را در هر نقطه‌ای از کشور از ۷۲ الی ۱۲۸ ساعت آینده ارزیابی کنیم.

وی افزود: ضرورت پیش بینی نقطه‌ای هواشناسی از مواردی است که سالها احساس شده اما برای اینکه بتوانیم آب و هوا را به صورت نقطه‌ای پیش بینی کنیم سالها مشکل داشتیم چون تراکم شبکه ایستگاهی و نوع پارامترهای جوی مورد نیاز، جوابگوی پیش بینی نقطه‌ای نبود.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور خاطرنشان کرد: این پروژه از یک سال و نیم گذشته شروع شد، ما مهندسی معکوس آن را انجام دادیم و بعد از شش ماه هم آن را به صورت کاملاً بومی راه اندازی کردیم.

رهنما در برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو با اعلام اینکه خدمات خاص پیش بینی نقطه‌ای هوا برای روستاییان، صیادان و شرکت‌های هواپیمایی و کشتیرانی به مرور به این سامانه اضافه می‌شود گفت: ما به کمک این سامانه می‌توانیم زمان و مقدار بارش را پیش بینی کنیم که در کاشت و داشت و برداشت محصولات کشاورزی خیلی کاربرد دارد و در برنامه ریزی سفرهای درون شهری و برون شهری نیز کاربرد دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha