بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران با مبلغ حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان تصویب شد

رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی ماده واحده بودجه 1402 شهرداری تهران، گفت: بودجه 1402 شهرداری تهران به پیشنهاد شهرداری 78 هزار و475 میلیارد بود که در نهایت پس از بررسی با مبلغ ۷۵ هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان تصویب شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در یکصدوسی یکمین جلسه شورای ششم و در جریان بررسی ماده واحده بودجه سال 1402 شهرداری تهران مربوط به سازمان ها و شرکت ها و موسسات تابعه اظهار داشت: در ابتدا وظیفه خود می دانم رحلت شهادت گونه آتش نشان فداکار آقای رضا دارابی و همینطور جهادگر خستگی ناپذیر آقای اسماعیل احمدی را تبریک و تسلیت عرض کنم.

آخوندی تصریح کرد: از 4 بهمن به دستور رئیس محترم شورا برنامه زمان بندی مشخصی در اختیار همه اعضای شورا قرار گرفت و بر همین اساس جلسات با مناطق، سازمان ها، شرکت ها و واحدهای تابعه برگزار شد، دوستان در کمیسیون های تخصصی هم این جلسات را برگزار کردند و نهایتا نظر کمیسیون ها به کمیسیون برنامه و بودجه منتقل شد و در ردیف های بودجه و تبصره ها در نظر گرفته شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: اقدام مناسب دیگری که با تدبیر رئیس شورا انجام شد این بود که ما یکبار جلسه کمیسیون تلفیق را در ابتدای مسیر برگزار کردیم تا عدد هر یک از ماموریت ها مشخص شود و همکاران بتوانند بر طبق آن پیشنهاداتشان را ارائه دهند، بعد از ارائه نظرات باز هم کمیسیون ها نظراتی داشتند و برخی از کمیسیون ها در محل کمیسیون بودجه جلسه تشکیل دادند، تلاش کردیم در مورد ردیف ها به تفاهم برسیم، نهایتا در کمیسیون تلفیق تبصره ها یک به یک مرور شد و متنی که امروز در صحن ارائه شده نتیجه آن جلسه است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: در مورد ردیف ها تلاش کردیم که نظرات حداکثری کمیسیون ها لحاظ شود، در مورد ردیف ها اما باید توجه داشت که امسال اتفاق بزرگی در بودجه افتاده که حتما باید بیشتر در مورد آن صحبت شود و آن اینکه ده هزار میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی شهرداری در حوزه حمل و نقل اضافه کردیم، در بودجه تلاش شد تا صرفه جویی ها، ضرورت ها و اولویت ها دیده در سایر ماموریت ها نیز دیده شود.

وی افزود: تبصره 10 به تبصره ها اضافه شده که در آن به عدد 10 هزار میلیارد بودجه حمل و نقل که اضافه شده، اشاره گردیده و تاکید کردیم که شورا می بایست پایش و نظارت مستمر بر عملکرد شهرداری داشته باشد، همچنین در تبصره 20 که مکمل دیگر تبصره ها است، مقرر شد که اگر شهرداری درآمد اضافه کسب کرد تا 15 هزار میلیارد بتواند در ردیف های مشخص هزینه کند.

آخوندی تاکید کرد: در حوزه درآمدها مصوبه اصلاحیه سال 1401 شهرداری تهران عدد 42 هزار میلیارد بود و آن چیزی که شهرداری در لایحه خود ارائه کردند 63 هزار میلیارد بود که مصوب ما 64 هزار میلیارد است، در منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه ای که بحث املاک و غیره است لایحه شهرداری 9700 میلیارد بود که ما این را به 6 هزار و 600 میلیارد کاهش دادیم، دربحث منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی لایحه شهرداری 5340 میلیارد بود که ما به 5341 میلیارد افزایش دادیم.

وی گفت: پیشنهاد شهرداری 78 هزار و475 میلیارد بود که نهایتا ۷۵ هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان عددی است که امروز باید در موردش تصمیم بگیریم، شهرداری بودجه را 56 درصد افزایش داده بود که بعد از اصلاحیه عدد آن به 51 درصد رسید.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اصلی ترین موارد ما مربوط به مالیات بر ارزش افزوده با ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و درآمد ناشی از توسعه شهر که بسیاری از عناوین ادغام شد یا حذف شد است و سایر عناوین که مشاهده می کنیم، اعتبارات هزینه ای از ۵۳ درصد در سال قبل به ۴۵ درصد یعنی ۸ درصد کاهش یافت و این به معنی این است که بودجه پارسال که ۵۳ درصد هزینه‌های بود امسال ۴۵ درصد هزینه‌ ای است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ماده واحده اظهار داشت: در این ماده واحده آمده است که بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران شامل شهرداری تهران، مناطق، واحدهای ستادی، راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و شورای اسلامی شهر تهران حوزه انتخابیه تهران ری و تجریش از حیث منابع تامین اعتبار شامل درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای و واگذاری دارایی‌های مالی اعم از نقد و غیر نقد بالغ بر ۷۵ هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان است.

وی افزود: از حیث مصارف شامل هزینه ها تملک دارایی های سرمایه ای و تملک دارایی های مالی بالغ بر ۷۵ هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان مشتمل بر اعتبارات هزینه ای مبلغ ۳۴۴ هزار و هشتصد و هشتاد و دو میلیارد و ۳۲۹ میلیون ریال؛ اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای مبلغ ۳۵۷ هزار و ۳۵۲ میلیارد و ششصد و هفتاد و یک میلیون ریال و اعتبارات تملک دارایی‌های مالی مبلغ ۵۷ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال می باشد، شهرداری تهران مکلف است ۲۰ درصد از منابع و مصارف بودجه را به صورت غیر نقدی عمل نماید، شهرداری تهران موظف است در صورت کاهش و یا افزایش بیش از ۲۰ درصد مجموع درآمدهای وصولی ناشی از ارائه خدمات و وصول عوارض و سایر درآمدها نسبت به بودجه مصوب پس از تحقق تبصره ۲۰ نسبت به ارائه لایحه اصلاحیه بودجه حداکثر تا پایان آبان ماه اقدام و منابع افزایش و کاهش یافته را در راستای اولویت ها و مسائل کلیدی شهر در اصلاحیه بودجه پیشنهاد نماید.

در ادامه روند بررسی این لایحه، فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به کاهش برخی ردیف های بودجه گفت: از مواردی که در بودجه کاهش یافته، میزان حقوق و مزایای بازنشستگان و آتش نشانان است.

مهدی چمران، ریاست شورا در واکنش به اظهارات فروزنده تاکید کرد: تلاش ما این بوده که از حقوق و مزایای پرسنل چیزی کم نشود بنابراین در حال حاضر تغییری در سقف بودجه نخواهیم داشت .

وی افزود: در خصوص جدول سازی ها هم تنها پیمانکاران مجاز به این کار هستند و نیز معابری که آسفالت دارد، نباید مجدد آسفالت شوند.

در ادامه حبیب کاشانی، عضو شورا در قالبی تذکری خطاب به فروزنده بیان کرد: در سال گذشته مبلغ دریافتی شما برای بازنشستگی ۹۸۵ میلیارد تومان بوده است اما در حال حاضر درخواست شما ۱۶۰۰ میلیارد تومان است که این افزایش منطقی و قانونی نیست.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا نیز در ادامه با اشاره به ماده ۲۶ آئین نامه های شهرداری ها متذکر شد: بر اساس این ماده به محض پیشنهاد بودجه یا تفریق بودجه به انجمن شهر، با استفاده از اختیارات خود، شهردار در این خصوص حداقل هفته ای سه روز تقاضای تشکیل جلسه انجمن را داشته باشد و خود نیز در جلسات حضور یافته و توضیحات لازم را درباره اقلام مندرج در آن ارائه دهد، لذا شهردار تهران باید پاسخگوی بودجه در صحن شورا باشد و حضورش نیز ضروری است.

در انتها بخش ماده واحده با اکثریت آرا به تصویب رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha