دومین داروی بیهوشی تولید داخل بزودی رونمایی می‌شود/ابطال پروانه شرکت های پخش متخلف

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مصرف سرم در پیک پنجم کرونا حداکثر ۱۶ میلیون عدد بود اما به دلیل عوامل متعدد این عدد در حال حاضر به ماهانه بیش از ۲۰ میلیون رسیده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت ، دکتر سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در نشست روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، معاونین و مدیران غذا و دارو منطقه ۲ کشور با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ با شرایط پایدار و ذخایر دارویی مناسب به پایان می رسد، اظهار کرد: به دنبال قول‌هایی که داده بودیم تلاش کردیم وضعیت نامناسبی که در شهریور، مهر و آبان در خصوص وضعیت دارو حادث شده بود را با اقداماتی که در حد ملی رخ داد و بخشی از آن فراسازمانی بود، حل کنیم.

وی افزود: زمانی که مشکلی در حوزه دارو رخ می‌دهد و ذخایر دارویی کاهش پیدا می‌کند تا حل کردن آن زمان‌بر است، در حوزه تامین دارو و تجهیزات پزشکی شرایط و عوامل متعددی وجود داشت که خوشبختانه با مساعدت رئیس جمهور و معاون اول بخش زیادی از مشکلات رفع شد.

تامین نقدینگی اصلی ترین چالش حوزه دارو

رئیس سازمان غذا و دارو اصلی ترین مشکل حوزه دارو در حال حاضر را مشکل تامین نقدینگی در کل زنجیره از جمله ماده اولیه وارداتی، تولید، پخش و داروخانه‌ها عنوان کرد.

وی تصریح کرد: طی ماه‌های گذشته عمده مشکلات در تامین آنتی‌بیوتیک‌ها، سرم‌ها، داروهای بیهوشی، مسکن‌ها و برخی از داروهای آنتی هیستامین بود که در حال حاضر تمام این داروها تامین و مشکل حادی وجود ندارد.

دکتر محمدی با اشاره به اینکه کمبودهای دارویی در تمام دنیا در اثر عوامل متعددی ایجاد می شوند، گفت: شرایط جهانی، تغییرات نرخ ارز، بخشنامه‌های مالیاتی و گمرکی می‌تواند در شرایط تامین اقلام دارویی موثر باشند، به عنوان مثال در مورد دارویی مانند ویزوداین کمبود جهانی بوده است.

دومین داروی بیهوشی تولید داخل بزودی رونمایی می‌شود

وی با اشاره به حمایت سازمان غذا و دارو از شرکت‌های تولیدکننده دارویی، اظهار کرد: روند صدور مجوزها در سازمان غذا و دارو تسهیل و تسریع شده است و به تازگی چندین دارو مانند داروی درمان صرع مقاوم ، داروی درمان اختلالات رنگدانه ای پوست و داروی بیهوشی را رونمایی کرده‌ایم.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مسیر تولید داخل مطمئن‌ترین مسیر برای تامین داروهای مورد نیاز کشور است، عنوان کرد: با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌توانیم مشکل تامین دارو را در حد قابل توجهی رفع کنیم و از تامین داروهای مورد نیاز خود مطمئن باشیم.

تغییر الگوی مصرف داروها بعد از پاندمی کرونا

وی با اشاره به تغییر الگوی مصرف دارو ها بعد از پاندمی کرونا، گفت: متاسفانه پس از کرونا صنایع دارویی نتوانسته اند متناسب با نیاز دارویی کشور برنامه تولید و تامین خود را پیش ببرند، بنابراین لازم است شرکتها برنامه‌ریزی دقیق تری در مورد تولیدات خود داشته باشند.

رئیس سازمان غذاودارو با بیان اینکه میزان نیاز به سرم مراکز درمانی قبل از کرونا حداکثر ۱۰ تا ۱۲ میلیون بود، تصریح کرد: در پیک پنجم کرونا مصرف سرم حداکثر به ۱۶ میلیون عدد رسید اما متاسفانه از اوایل امسال میزان مصرف سرم به حد قابل توجهی افزایش یافته و اکنون تامین سرم ماهانه با ۲۰ میلیون عدد رکورد زده است و هنوز در برخی استانها گزارش‌هایی از کمبود را دریافت می‌کنیم.

لزوم ابلاغ گایدلاین تجویز و مصرف سرم

دکتر محمدی با اشاره به اینکه در حوزه تولید و واردات سرم هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد، گفت: علیرغم برداشتن تمام این محدودیت ها ظرفیت تولید و واردات به بیش از ۲۰ میلیون عدد رسیده است، واردات سرم به دلیل حجیم بودن با مشکلاتی مواجه است؛ بطوریکه چندین کانتینر سرم وارداتی تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار سرم را حمل می‌کنند؛ بنابراین از نهادهایی مانند نظام پزشکی و معاونت‌های درمان می‌خواهیم که با ابلاغ گایدلاین‌هایی، میزان مصرف را به سمت منطقی شدن سوق دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه سیاست سازمان غذا و دارو در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی حمایت قاطع از تولید کنندگان است، اظهار کرد: اگر تولیدکننده‌ای با عمل به تعهدات خود تامین پایداری داشته باشد از آن حمایت خواهیم کرد اما به محض اینکه تحت تاثیر عوامل مختلف مشکلی در تامین ایجاد شود به سرعت در جهت تامین از مسیرهای مختلف اقدام خواهد شد؛ اجازه نمی دهیم کسی با سلامت مردم شوخی کند و اتفاقات شهریور و مهر تکرار شود.

وی با تاکید بر لزوم نظارت جدی بر زنجیره توزیع عنوان کرد: متاسفانه برخی از شرکت‌های پخش تخلفاتی در توزیع دارو و تجهیزات پزشکی دارند و این اقلام به جای توزیع در داروخانه و بیمارستان از زنجیره خارج می‌شود که از معاونت‌های غذا و دارو می خواهیم با نظارت جدی شرکت‌های پخش متخلف را تحت نظر داشته و آن‌ها را معرفی کنند تا برخورد جدی از سوی دانشگاه و سازمان(ابطال پروانه) صورت گیرد، همچنین در مورد شرکت های پخش که همکاری مناسبی دارند سیاست های تشویقی در نظر گرفته شده و دامنه فعالیت آنها را توسعه خواهیم داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha