آسیب‌های چشمی در چهارشنبه سوری جدی گرفته شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: اصابت ترکش‌های ناشی از انفجار مواد محترقه به چشم در چهارشنبه سوری ممکن است حتی به نابینایی منجر شود که توصیه می‌شود در صورت برخورد هر شیئی به چشم با  مراجعه سریع به چشم‌پزشک شدت ضایعه کاهش می یابد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان؛ مشهود تقی‌لو با اشاره به اصابت ترکش‌های ناشی از انفجار مواد محترقه به چشم در چهارشنبه سوری که ممکن است حتی به نابینایی منجر شود اظهار کرد: در صورت برخورد هر شیئی به چشم در این ایام، مراجعه سریع به چشم‌پزشک شدت ضایعه را کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: در موارد خفیف با انجام مراقبت‌های طبی یا انجام اعمال جراحی معمولا می‌توان بینایی فرد را بازگرداند ولی در موارد شدید، گاهی چاره‌ای جز تخلیه چشم باقی نمی‌ماند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه توصیه می‌شود در صورت مواجهه با مصدومین آسیب‌های چشمی ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری، به هیچ وجه به چشم‌ها و پلک‌های مصدوم دست نزنند، افزود: این مصدومین در اولین فرصت باید به اورژانس چشم‌پزشکی انتقال یابند زیرا گاهی آسیب‌های چشمی در مراحل اولیه علائم زیادی ندارند و ظاهر بدی ایجاد نمی‌کنند ولی می‌توانند عواقب ناگواری داشته باشند.

تقی‌لو، خاطرنشان کرد: لازم است چشم آسیب‌دیده با یک وسیله‌ی در دسترس مانند لیوان یکبارمصرف یا مقوایی که به شکل مخروط درآمده، پوشانده شود اما به هیچ‌وجه دستمال، پنبه یا گاز استریل روی چشم قرار نگیرد.

وی ضمن توصیه بر خودداری از شستشوی چشم‌ها و استفاده از پماد و قطره چشمی در چنین شرایطی، گفت: لازم است تا رسیدن به اورژانس چشم‌پزشکی از مصرف هرگونه مسکن و همچنین مواد غذایی توسط مصدوم خودداری شود تا در صورت نیاز به جراحی، در اولین فرصت این کار انجام شود.

این مسئول همچنین ترس ناشی از صدای انفجار را یکی از مشکلات رایج چهارشنبه‌سوری عنوان کرد و افزود: این ترس گاهی می‌تواند با تظاهراتی مانند از حال رفتن یا احساس درد در بخشی از بدن به ویژه قفسه سینه همراه باشد.

تقی لو ضمن هشدار در خصوص عواقب جدی‌تر این ترس در کودکان، سالمندان و زنان باردار، اظهار کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی ممکن است در اثر شوک ناشی از شنیدن این قبیل صداهای غیرمنتظره دچار حمله قلبی شوند.

وی، خاطرنشان کرد: ایمن‌ترین توصیه به تمام کسانی که می‌خواهند از عوارض چهارشنبه‌سوری در امان باشند این است که چهارشنبه آخر سال را در جایی که مطمئن‌اند کمتر در معرض این قبیل سروصداها قرار می‌گیرند، بگذرانند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان استفاده از گوش‌گیرهای مناسب برای کاهش صداهای دریافتی را دومین توصیه در این خصوص عنوان کرد و افزود: اگر فرد مبتلا به بیماری قلبی با شنیدن صدای نارنجک یا ترقه از هوش رفت و به زمین افتاد، ضمن خودداری از حرکت دادن زیاد او، باید از اورژانس و افراد خبره برای بهبود وضعیت او کمک گرفت و در اولین فرصت، مصدوم را به نزدیک‌ترین بیمارستان یا مرکز درمانی رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha