رونمایی اسناد اهداشده مربوط به دوره قاجاریه در مرکز اسناد فارس

طی مراسمی از اسناد اهدا شده مربوط به دوره قاجاریه در مرکز اسناد فارس رو نمایی شد.

به گزارش خبگزاری سلامت (طبنا) از فارس، مراسم تجلیل از اهداگر و رونمایی از 19 برگ سند دوره قاجاریه از دو خاندان بزرگ نمازی و خلیلی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور با حضور علی‌محمد مجرد، فرزند مرحوم حاج علی‌اصغر مجرد به عنوان اهداکننده اسناد، منوچهری سرپرست مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و حمیدرضا قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد.

گفتنی است، بنا بر توضیحات نسخه‌شناس مرکز اسناد فارس، اسناد ارائه‌شده از نظر زمانی و موضوعی وحدت دارند و اکثرا سند معاملات و قولنامه‌های خاندان نمازی و خلیلی هستند. املاک معامله‌شده در آن ‏نیز در شهر شیراز و محلات میدان شاه و مربوط به دوره محمدعلی‌شاه و احمدشاه است. این وحدت موضوعی برای ‏پژوهشگران حوزه فارس و شهر شیراز در شناخت هرچه بیشتر این شهر می‌تواند اهمیت بسزایی داشته باشد. ‏
اسناد مذکور به خط زیبای نستعلیق دیوانی نوشته شده و یکی از اسناد دو متر است که ‏برای جلوگیری از جعل، سند معامله‌ها را با چسبی مخصوص کاغذ به هم می‌چسباندند و این باعث طویل‌شدن سند می‌شده ‏است. بر روی برخی از سندها مهر کلانتر شیراز میرزا فتح‌الله و مهر امام جماعت محله درج شده است. اسناد که اکنون فهرست‌نویسی شده است، روی سایت سازمان مرکز اسناد در دسترس پژوهشگران قرار دارد.

مردم شریف شیراز و فارس و منطقه جنوب کشور در صورت در اختیار داشتن چنین اسنادی آن‌ها را به منظور حفظ و نگهداری به مرکز اسناد جنوب کشور (فارس) بسپارند تا با مدیریت اسناد این گنج‌های تاریخی ماندگار شوند. این اسناد شاید ارزش شخصی و فردی نداشته باشد، اما برای نسل‌های آینده از اهمیت تاریخی و پژوهشی بسیار زیادی برخوردار است و با حفظ آن‌ها، به حفظ سابقه، تاریخچه و روشن‌شدن مسیر تاریخی شهر و استان و منطقه‌ پرداخته خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha