درمان رایگان بیماران بستری در طرح ملی «سلامت بخش»

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از درمان رایگان بیمه شدگان بستری که از نظام ارجاع استفاده کرده باشند، در سه استان کشور در طرح ملی «سلامت بخش» خبر داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر بهرام عین اللهی در مراسم رونمایی از سند طرح «سلامت بخش» در ستاد وزارت بهداشت، گفت: در طرح ملی سلامت بخش، هزینه درمان بیمارانی که از طریق برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع برای بستری به بیمارستان ها مراجعه کنند، رایگان خواهد بود.

وی افزود: تاکنون 95 درصد هزینه درمان هر بیماری که برای بستری به سطح 3 ارجاع می شد از فرانشیز بیمه ای برخودار بود و 5 درصد هزینه درمان بیمارستانی را بیمار می پرداخت اما از هم اکنون و با اجرای طرح سلامت بخش 5 درصد هزینه درمان بیمار نیز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت می شود.

وزیر بهداشت با بیان این که طرح سلامت بخش در قالب برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، ابتدا به صورت آزمایشی در سه استان کردستان، خراسان جنوبی و بوشهر اجرایی شده و در صورت تامین اعتبارات لازم توسط مجلس و سازمان برنامه و بودجه در تمام کشور به اجرا در خواهد آمد، اظهار داشت: اولویت ما برای ارائه خدمت، مناطق کمتر برخوردار کشورند و اگر منابع برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع تامین شود، از سال آینده شاهد اجرای این برنامه در تمام شهرها خواهیم بود.

دکتر عین اللهی با اشاره به تکمیل اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در سطوح تخصصی در دولت سیزدهم، اظهار داشت: برنامه پزشکی خانواده از سال 82 در وزارت بهداشت با اولویت روستایی اجرایی شده است. در بخش شهری نیز این برنامه از سال 92 در دو استان فارس و مازندران اجرا شد.

وی افزود: اجرای کامل این طرح در بخش درمان و نظام ارجاع از دی ماه امسال در شهرهای زیر 20 هزار نفر انجام شده است و در ادامه اگر منابع لازم توسط مجلس و دولت اختصاص یابد، برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع از سال آینده در تمام کشور به طور سراسری اجرایی خواهد شد.

وزیر بهداشت یادآور شد: پزشکی خانواده چه در ادبیات جهانی آن و چه در کشور ما تمام تیم سلامت را شامل می شود و تنها به پزشک خانواده اختصاص ندارد. برای همین طرح اخیر را «سلامت بخش» نامگذاری کردیم که تمام عناصر و بخش های مرتبط با این برنامه را در بر گیرد.

دکتر عین اللهی خاطرنشان کرد: برای اجرای کامل پزشکی خانواده و نظام ارجاع نیازمند یک سیستم پایه به نام شبکه بهداشت هستیم که در حال حاضر افتخار ایران در منطقه و جهان است و در عین حال زیرساخت های این شبکه باید تقویت و تکمیل شود.

وی افزود: در دولت سیزدهم تاکنون 2 هزار مرکز بهداشت جدید افتتاح شده که به اجرای بهتر پزشکی خانواده کمک خواهد کرد. همچنین نیروی انسانی برنامه که عمدتا نیروهای بهداشتی و تیم سلامت هستند، باید تامین و تشویق شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: کار پایه ای دیگر ،نسخه نویسی الکترونیک و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت بود که از مقدمات برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع محسوب می شود. خوشبختانه نسخه نویسی الکترونیک که تا پیش از تشکیل دولت سیزدهم تنها 10 درصد پیشرفت داشت ، از ابتدای این دولت تا کنون به رشد بیش از 90 درصدی رسیده است.

وی تصریح کرد: امروزه بیماری های غیرواگیر همچون دیابت و بیماری های قلبی شیوع زیادی پیدا کرده و اجرای کامل و سراسری برنامه پزشکی خانواده به پیشگیری و مهار این بیماری ها کمک شایانی خواهد کرد.

دکترعین اللهی تاکید کرد: ث لازم است هم برای بیمارانی که از طریق پزشکی خانواده و نظام ارجاع به مراکز درمانی معرفی می شوند و هم برای تیم سلامت که برنامه پزشکی خانواده را اجرا می کنند مشوق های متناسبی در نظر گرفته شود.

وی در پایان گفت: طرح ملی «سلامت بخش» مشوق افرادی خواهد بود که از کانال پزشکی خانواده و نظام ارجاع وارد سیستم بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت می شوند و خدمات سلامت دریافت کنند. در این طرح بیماران رایگان درمان می شوند و تیم سلامت اجرا کننده برنامه پزشکی خانواده نیز از حق الزحمه ومزایای متناسب برخوردار خواهد شد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha