کد خبر: 197210
۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۵۱

تمرین هنری روزانه از هر نوع آن می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد و با به حداقل رساندن مشکلات جسمی و روانی، در سلامت انسان نقش مهمی داشته باشد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنرخبرگزاری سلامت،پروفسور سوزان مگسامن متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه جان هاپکینز در کتاب تازه اش با عنوان «مغز شما در هنر» از تحقیقات پیشرفته استفاده می‌کند تا نشان دهد درگیر شدن روزانه به مدت ۴۵ دقیقه در هر نوع هنری از رنگ آمیزی گرفته تا نواختن موسیقی، کورتیزول (ماده شیمیایی استرس) را کاهش می‌دهد و می‌تواند به ما کمک کند زندگی شادتر و سالم تری داشته باشیم.
افرادی که به طور ایده‌آل هر روز یا حداقل هر هفته کار هنری انجام می‌دهند ناراحتی روانی کم تری داشته و عملکرد ذهنی بهتری دارند و کیفیت زندگی شان بهبود می‌یابد.

پیشنهادهای ساده و قابل اجرا:

زمزمه کردن یا آواز خواندن
هر دوی این کارها عصب واگ را فعال می‌کنند و سیستم‌های پاراسمپاتیک را درگیر کرده تا احساس آرامش و خوش بینی بیش تری داشته باشید. ثابت شده که آواز خواندن به بیماران مبتلا به زوال عقل کمک می‌کند تا دوباره با خانواده و دوستان ارتباط برقرار کنند، زیرا مسیرهای مختلفی را برای رسیدن به خاطرات در مغز فعال می‌کند.

پخش موسیقی
آهنگ‌های مرتبط با خاطرات شاد سبب رها شدن شما از اضطراب می‌شود و خلق و خوی تان را تقویت می‌کند. ارتعاش صدا این ظرفیت را دارد که بدن را از واکنش جنگ، پرواز و انجماد خارج سازد و ابزاری عالی برای کاهش استرس است، زیرا در سطح ناخودآگاه کار می‌کند و به معنای واقعی کلمه ارتعاشات بدن شما را تغییر می‌دهد.

شعری را که دوست دارید بخوانید
این کار برخی از قسمت‌های مغز را با گوش دادن به موسیقی روشن می‌کند و مدار پاداش اولیه مغز را تحریک می‌کنید.

با خاک رس کار کنید
کار با خاک رس نه تنها هنر است بلکه مهارت هر دو دست شما را نیز تقویت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند ساختن چیزهای مختلف با خاک رس و شکستن آن چیزها و آغاز دوباره برای ساختن شان فواید روانی دارد.

یک دایره بافندگی ایجاد کنید
نشستن با دیگران در حین بافتن یا خیاطی باعث ایجاد ارتباطات اجتماعی قوی‌تر می‌شود به حفظ تمرکز و کاهش اضطراب و مدیریت استرس کمک می‌کند.

کمی رنگ‌آمیزی کنید
کتاب‌های رنگ آمیزی برای کودکان را به خاطر دارید؟ می‌توانید این کار را در بزرگسالی هم انجام دهید.

نیم ساعت رنگ آمیزی، همان قسمت‌های عمیقی از مغز را تحریک می‌کند که مدیتیشن انجام می‌شود و ممکن است تمرکز روی آن آسان‌تر باشد

چیزی را که دوست دارید بو کنید
بو ۷۵ درصد از احساسات شما را نشان می‌دهد. دراز کشیدن در یک وان حمام آب داغ با رایحه اسطوخودوس یا رایحه دیگری که دوست دارید یا دارای معانی خوبی برای شما است برای بهبود یا تغییر خلق و خو بسیار موثر می‌باشد.

خود را در یک نمایشگاه تعاملی غوطه ور کنید
این نوع از رویدادها و نمایشگاه‌ها مرزهای بین هنر و بیننده را از بین می‌برد تمام حواس ما را درگیر می‌کند و واکنش‌های احساسی قوی ایجاد می‌کند که یادگیری و حافظه را افزایش می‌دهد.

منبع :صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha