رئیس جدید سازمان برنامه‌وبودجه اهمیت دارو و تجهیزات را درک کند!

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تلاش رادیو گفت‌وگو و تذکر به‌جای سازمان نظام‌پزشکی به رئیسی در خصوص اهمیت دارو و تجهیزات پزشکی قدردانی کرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،سلمان اسحاقی اظهار کرد: در مدیریت سازمان برنامه‌وبودجه جابه‌جایی‌هایی داشتیم و پیش‌تر نیز گلایه داشتیم که در کلان این سازمان به برخی مسائل بی‌توجه بودند.

وی افزود: سال گذشته در قضیه دارو شاهد بودیم که در بودجه ۱۴۰۱ وقتی مدیریت تأمین ارز نیمایی به دولت داده شد، شرط گذاشتیم که نباید افزایش قیمت نسبت به شهریور سال گذشته انجام شود.

همچنین تأکید کردیم برخی اقلام نباید یک‌باره با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی روبه‌رو شود و حتی رئیس‌جمهور در برنامه سیما اعلام کرد در قضیه بیمه‌ها در حوزه دارو همکاری صورت نگرفت.

اسحاقی با اشاره به اقدام دولت رئیسی که دقیقاً بر خلاف تأکیدات مجلس، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را بدون درنظرگیری تأمین زیر ساخت‌ها در حوزه دارو در نظر گرفت، گفت: در بودجه ۱۴۰۲ تأکید کردیم که تجهیزات نیز باید اضافه شود.

به گفته این نماینده مجلس در مذاکرات مجلس ثبت شده است که تجهیزات نیز باید در کنار دارو شامل دریافت ارز شود؛ ولی دولت هم باید به اهمیت این دو قلم پی ببرد و رئیس فعلی سازمان برنامه‌وبودجه باید اهمیت این موضوع را سرلوحه کار خود قرار دهد.

*عبارت تجهیزات پزشکی در قانون بودجه نیامد!

همچنین آرش انیسیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد سلامت معاونت فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی با اشاره به نامه‌ای که به رئیسی نوشته شده است، گفت: تجهیزات پزشکی قیمت بسیار بالایی دارد و آسیب‌های جدی از نظر سلامت و نیز بالابودن قیمت وارد می‌سازد.

وی با بیان این مطلب افزود: با آزادسازی نرخ ارز مشکلاتی در این زمینه ایجاد می‌شود؛ همچنین در قانون ۱۴۰۲ محل تأمین ارز تجهیزات پزشکی شفاف نبود که باعث شد بسیاری تجهیزات حیاتی از اولویت تخصیص ارز خارج شود و امکان دریافت ارز برای آن با مشکل روبه‌رو شود.

برای پیشگیری از این معضل درخواست کردیم فکری برای این موضوع صورت گیرد و قطعاً این بودجه از محل تأمین یارانه‌ها قابل‌تهیه است ولی خواستیم شفاف‌سازی صورت گیرد که با کمبود با افزایش بی‌رویه قیمت تجهیزات پزشکی روبه‌رو نشویم.

انیسیان همچنین با اشاره به متن قانون بودجه تأکید کرد که از کلمه دارو به‌صراحت استفاده شده است؛ ولی از تجهیزات پزشکی استفاده نشده است که برای دستگاه‌های اجرایی سو تفاهم کرده و تصور نمودند که از برخورداری از ردیف بودجه خارج شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha