تجلیل از افتخارآفرینان سال ۱۴۰۱ فرهنگ و هنر فارس

آیین تجلیل از افتخارآفرینان سال ۱۴۰۱ فرهنگ و هنر استان فارس عصر یکشنبه با حضور معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در این آیین اظهارکرد: تجلیل از هنرمندان کار ارزشمندی است که بایستی هر روزه و به صورت مستمر انجام شود و از هنرمندان در جای جای کشور باید به نیکی قدردانی شود.

نگاه هنر و هنرمندانه در کارهای دولتی و حاکمیتی نقش بسزایی دارد

محمد فرخ زاده ادامه داد: نگاه هنر و هنرمندانه در کارهای دولتی و حاکمیتی نقش بسزایی دارد و این نوع نگاه به شدت در پیشبرد کارها مؤثر است.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه این استان، استانی ارزشمندی در بعد هنری است، گفت: جای جای استان ظرفیت‌های ارزشمندی در حوزه هنری دارد و می‌توان گفت سال ۱۴۰۱ حرکتی را برای عوام هم در حوزه فرهنگ و هنر فارس ایجاد کرد.

فرخ زاده اضافه کرد: چند سال درگیر بیماری کرونا و محدودیت‌های ناشی از این بیماری بودیم و بعد از آن هم در حوزه هنر با شیب ملایم حرکت شده است‌. البته خاستگاه وجایگاه هنر فارس در کشور بیش از جایگاه کنونی است. چه در حوزه مسئولیتی و چه در حوزه صدور هنرمندان در جایگاه های مختلف کشور باید تلاش کنیم. وی بیان کرد: مدیریت شهری در حوزه سیما، منظر و معرفی هنر در جای جای شهری بایستی تلاش بیشتری داشته باشد؛ بیش از ۱۲۰ شهر در استان فارس داریم که نیاز است محدودیت‌های هنری در این شهرها به گشایش‌ها تبدیل شود تا آثار هنری در اشکال و عرصه های مختلف بتوانند خود را نشان بدهند.

فرخ‌زاده گفت: اغتشاشات بصری در شیراز به کمک هنرمندان قابل گرفتن است‌ و یک شهر آرام و زیبا را می‌تواند در پی داشته باشد؛ این زحماتی که کشیده شد کار ارزشمندی است که مقدمه‌ای برای خیزش و حرکت در سال ۱۴۰۲ و سالهای پیشرو است که با همت هنرمندان محقق خواهد شد.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس یادآور شد: این آداب و ادب و رسوم و باورهای قوی در استان فارس قطعا برای همگان قابل درک و استفاده و حتی الگو خواهد بود. امیدوارم این موفقیت‌ها روز به زور افزون شود.

کسب ۱۰۰ جایزه ملی و بین المللی توسط هنرمندان فارس در سال ۱۴۰۱
حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز اظهار کرد: سال ۱۴۰۱سالی ویژه برای عرصه فرهنگ و هنر کشور، استان فارس و شهر شیراز بود؛ با بررسی‌هایی که در روزهای پایانی سال در رابطه با میزان و تعداد جوایز انجام دادیم بر خود فرض دانستیم که تقدیر و تشکری از هنرمندان و فرهنگوران فارس داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: روزهای پایان سال روزهای شلوغی بود و موفق نشدیم این امر را محقق کنیم اما در روزهای بهاری که متقارن با ماه مبارک رمضان است فرصت را مغتنم دیدیم تا آیین تجلیل از هنرمندان را برگزار کنیم.

قانعی بیان کرد: سال گذشته بیش از ۱۰۰ جایزه ملی و بین المللی توسط هنرمندان فارس در عرصه‌های مختلف هنری کسب شده است و هنرمندان در رشته‌های مختلف هنری جوایز متعدد و متنوعی را به خود اختصاص دادند.
وی ادامه داد: هرچند تجلیل هنرمندان برتر فارس که در جشنواره‌های مختلف کشور موفق به کسب مقام شدند از عهده ما خارج بود چراکه حدود ۶۰۰ نفر از هنرمندان فارس به عنوان برگزیدگان در جشنواره‌های متعدد بودند. لذا تصمیم گرفتیم برندگان جشنواره‌ها و رویدادهایی که با وزارت فرهنگ و ارشاد مرتبط هستند را مورد تجلیل قرار دهیم. در واقع عمدتا جشنواره‌های فجر را در نظر گرفتیم و امروز میزبان هنرمندانی هستیم که در این جشنواره ها مقام آور بوده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ابراز کرد: امیدواریم سال ۱۴۰۲ سالی بهتر و جذابتر برای فرهنگوران و هنرمندان فارس باشند.

تکریم از نام‌آوران هنر متعالی تمدن ساز

سید عبدالرحمان موسوی مدیر موسسه هنری «هنر متعالی تمدن ساز» با بیان اینکه همه می دانیم نقش هنر در جهت دهی به زندگی، نقش بی نظیری است، گفت: با توجه به اهمیت جایگاه ویژه هنر و تولیدات هنری و ایجاد گفتمان جهانی و ارتقای سطح دانش و بینش عمومی، اعتلای فرهنگ و هنر کشور عزیزمان، ترویج و اعتلای هنر و فرهنگ عمومی، این موسسه هنری به صورت غیرانتفاعی با همراهی فرهیختگان، اندیشمندان و فعالان حوزه و دانشگاه، جهت تولید فیلم، سریال و موسیقی تمدنی تشکیل شده است.
وی به برخی از اهداف موسسه اشاره کرد و افزود: سیاست گذاری راهبردی و تعریف و شناسایی و شبکه سازی در عرصه هنر بین الملل و گفتمان تمدن اسلامی نیز از دیگر اهداف است، و همچنین تعلیم و تربیت و استعداد سازی هنرمندان جوان خودجوش، ساماندهی علمی و سینما پژوهی، ایجاد مراکز و کارگاه های آموزشی در ایران و جهان در دستور کار است که در این زمینه ما از معدود موسسات رسمی هستیم که می‌توانیم در سراسر کشورهای اسلامی، در جهت پیشبرد هنر متعالی فعالیت داشته باشیم.

مدیر موسسه هنری «هنر متعالی تمدن ساز» بیان کرد: برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها و نمایشگاه‌ها، برپایی روز هنر متعالی تمدن ساز در یکی از روزهای هر سال، در ایران و جهان و اعطای جایزه با برند این بنیاد به آثار هنری برگزیده در زمینه اخلاق محوری، خانواده محوری، معنویت گرایی، عدالت محوری، ظلم ستیزی، نیز در برنامه های این موسسه قرار دارد و در آیینی که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با عنوان « آیین تجلیل افتخار آفرینان ۱۴۰۱» در تجلیل از هنرمندان برگزار شد، ما نیز به همراه کارشناسان این موسسه، از میان آثار برگزیده، یک اثر را که دارای مشخصات مورد نظر موسسه باشد انتخاب کرده و هدیه ای که تندیس و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال است تقدیم می‌کنیم.
در این مراسم تندیس و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به اصغر گروسی نویسنده و کارگردان تعلق گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha