کد خبر: 197633
۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۰۳
عوارض مکمل بدنسازی تقلبی

طبق بررسی‌های انجام شده، عوارض مکمل بدنسازی تقلبی می‌تواند بسیار جدی باشد و به همین دلیل حتماً باید از اصل و اورجینال بودن آنها اطمینان حاصل کنید. در این مطلب ابتدا در مورد وفور مکمل‌های تقلبی در بازار توضیح خواهیم داد و سپس به بررسی عوارض این دسته از مکمل‌ها خواهیم پرداخت.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا) آمارها نشان می‌دهد که ۷۵ درصد مردان و ۳۳ درصد زنانی که بدنسازی را دنبال می‌کنند از مکمل‌ های ورزشی استفاده می‌نمایند. طبق بررسی‌های انجام شده، عوارض مکمل بدنسازی تقلبی می‌تواند بسیار جدی باشد و به همین دلیل حتماً باید از اصل و اورجینال بودن آنها اطمینان حاصل کنید. در این مطلب ابتدا در مورد وفور مکمل‌های تقلبی در بازار توضیح خواهیم داد و سپس به بررسی عوارض این دسته از مکمل‌ها خواهیم پرداخت.

وفور مکمل‌های بدنسازی تقلبی در باشگاه‌ها

با توجه به وفور مکمل‌های قاچاق در باشگاه‌ها، عباس کبریایی زاده نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو های انسانی ایران گفته است که بیش از ۷۰ درصد زنجیره تأمین مکمل‌های ورزشی در کشور قابل اطمینان نیست. به گفته وی مکمل‌های ورزشی به صورت نامطمئن در اختیار ورزشکاران قرار می‌گیرد.

همچنین ساره جلویان کارشناس مکمل‌های طبیعی، به استفاده از پودر مهتابی سوخته به جای کراتین در مکمل‌های ورزشی تقلبی و قاچاق، اشاره کرده است. به گفته او کراتین دارای ساختار کریستالی و سفید رنگ است و این امر موجب سوءاستفاده سودجویان و ساخت پودرهای مکمل تقلبی با عنوان کراتین و با محتویات پودر مهتابی شده است که تنها راه تشخیص در این زمینه روش‌های طیف سنجی IR و در آزمایشگاه است.

به‌طور کلی، وفور مکمل‌های تقلبی در باشگاه‌های بدنسازی می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی ورزشکاران به همراه داشته باشد. لذا برای جلوگیری از این مشکل، نظارت و کنترل دقیق‌تری بر باشگاه‌های بدنسازی لازم است. شما می‌توانید با خرید بهترین برند مکمل‌های بدنسازی از داروخانه‌های معتبر از عوارض مکمل تقلبی مصون بمانید.

عوارض مکمل بدنسازی تقلبی چیست؟

مهم‌ترین عوارض مکمل تقلبی به شرح زیر است:

سکته مغزی

بروز مشکلات کبدی

نارسایی کلیه

انسداد ریه

در ادامه هر یک از این عوارض را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

سکته مغزی

سکته مغزی یک حادثه جدی و پرخطر است که ممکن است باعث تلفات جبران ناپذیری در سلامتی فرد شود. برخی از مکمل‌های بدنسازی تقلبی شامل مواد مخدر هستند و می‌توانند منجر به سکته مغزی و یا بیماری‌های قلبی عروقی شوند.

اگر فکر می‌کنید مکملی که مصرف کرده اید تقلبی بوده است باید به سرعت به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما با انجام معاینات و تست‌های مختلف می‌تواند تشخیص دقیقی از وضعیت شما بدهد و درمان لازم را تجویز کند.

بروز مشکلات کبدی

مصرف مکمل‌های بدنسازی تقلبی می‌تواند باعث آسیب به کبد شود. برخی از مکمل‌های تقلبی حاوی مواد مضر هستند و احتمال دارد عوارض جانبی ناخواسته در کبد ایجاد کنند. برای مثال، برخی از مکمل‌های تقلبی باعث تلفات جبران ناپذیری در سلول‌های کبدی می‌شوند.

همچنین، مصرف بیش از حد مکمل‌های تقلبی ممکن است باعث افزایش میزان آنزیم‌های کبدی در خون شود که نشانگر آسیب دیدن کبد است. بنابراین اگر شما یا شخص دیگری به دلیل مصرف مکمل بدنسازی تقلبی نشانه‌های آسیب به کبد مانند درد شکم، تب، خستگی و یا تغییر در رنگ ادرار و مدفوع دارید، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

نارسایی کلیه

مصرف مکمل‌های بدنسازی تقلبی ممکن است باعث نارسایی کلیه نیز شود. برخی از مکمل‌های تقلبی شامل مواد شیمیایی مضر و نامناسب هستند که می‌توانند به کلیه آسیب برسانند. همچنین مصرف بیش از حد مکمل‌های تقلبی ممکن است باعث افزایش فشار خون و تغییر در فیلتراسیون خون در کلیه شود که در نهایت باعث نارسایی کلیه خواهد شد. بنابراین در صورتی که شما یا شخص دیگری به دلیل مصرف مکمل بدنسازی تقلبی نشانه‌هایی از نارسایی کلیه داشتید باید برای درمان اقدام کنید. نشانه‌هایی مانند تورم در دست‌ها، پاها و صورت، خستگی، احساس تنگی نفس، افزایش فشار خون و تغییر در میزان ادرار از نشانه‌های آسیب کلیوی خواهد بود.

انسداد ریه

مصرف مکمل‌های بدنسازی تقلبی ممکن است باعث انسداد ریه شود. برخی از مکمل‌های تقلبی شامل مواد شیمیایی هستند که می‌توانند به ریه آسیب برسانند.

بنابراین در صورتی که شما یا شخص دیگری نشانه‌هایی از انسداد ریه مانند سرفه، خلط خونی، درد در قفسه سینه، تنگی نفس و یا تنفس سریع دارید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما با انجام معاینات و تست‌های مختلف می‌تواند تشخیص دقیقی از وضعیت ریه شما بدهد و در صورت لزوم درمان لازم را تجویز کند.

داروخانه‌ها؛ معتبرترین محل برای خرید مکمل بدنسازی

در حال حاضر برخی از باشگاه‌ها و پیج‌های اینستاگرام مکمل‌های بدنسازی را به صورت غیرمجاز و بعضاً قاچاق به فروش می‌رسانند. برای خرید مکمل بدنسازی، همواره بهتر است به داروخانه‌های معتبر و مجاز مراجعه کنید. داروخانه‌های معتبر، مکمل‌های بدنسازی اصل را از شرکت‌های قانونی وارد کننده تهیه می‌کنند و آنها را برای فروش عرضه می‌کنند. همچنین در داروخانه‌ها امکان مشاوره با داروساز و یا پزشک وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع:شفا آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha