قیمت دارو ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت

نائب رئیس انجمن داروسازان استان تهران عنوان کرد: در سال جاری قیمت دارو به خاطر هزینه‌های سربار حداقل ۲۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت ، نائب رئیس انجمن داروسازان استان تهران در مورد چالش‌های مربوط به دارو در سال ۱۴۰۲ بیان داشت: قیمت دارو دستوری نیست و تابعی از تورم است و در سال جاری با توجه به اینکه هزینه پرسنل حداقل ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت نمی‌توان انتظار داشت که این افزایش دستمزدها روی قیمت دارو تاثیری نداشته باشد.

وی افزود: دارو یک کالای استراتژیک است ولی متاسفانه مسئولینی که در این حوزه تصمیم سازی می‌کنند نگاه استراتژیک به دارو ندارند و در تصمیمات مجلس و دولت، دارو در مثلث درمان دیده نمی‌شود.

صبور با تاکید بر ضروری بودن تغییر این نگاه گفت: مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلان بر تغییر این نگاه تاکید داشته‌اند ولی مسئولین اعتقادی به این مهم ندارند.

نائب رئیس انجمن داروسازان استان تهران بیان داشت: تا مسئولین تصمیم ساز این حوزه، دارو را به عنوان کالای استراتژیک و ضلع درمان قبول نداشته باشند وضعیت دارو در کشور بهتر نمی‌شود.

وی ادامه داد: دارو جزو محصولاتی است که اثر تصمیمات آن ۸ ماه بعد دیده می‌شود و تصمیمات مجلس و دولت در سال ۹۹ باعث ایجاد جریاناتی مانند کمبود آنتی بیوتیک‌ها در سال گذشته شد.

صبور اذعان داشت: در بودجه سال ۱۴۰۲ چیزی که فراموش شده بیمار است و فقط قانون گذار پیشنهاد کرده بیمه‌های پایه ظرف یک ماه پرداخت‌ها را انجام دهند ولی خسارتی برای تاخیر در پرداخت‌ها در نظر گرفته نشده است.

***تدوین سیاست به گونه‌ای که مردم برای هزینه‌های دارو له شوند

نائب رئیس انجمن داروسازان استان تهران تصریح کرد: سیاست گذار برای دارو سیاست را به گونه‌ای تدوین می‌کند که مردم برای هزینه‌های دارو در سال آینده له می‌شوند.

وی دخالت نهادهای خارج از حوزه دارو سازی که تخصصی ندارند را از مشکلات صنعت دارو برشمرد و بیان داشت: متاسفانه در سیاست گذاری‌ها به نظر کارشناسان حوزه دارو اهمیت داده نمی‌شود.

صبور در ادامه با بیان اینکه بیمه تامین اجتماعی ابر طلبکار دولت است و نمی‌توان انتظار داشت که پول یارانه دارو را در بخش‌های دیگر هزینه نکند گفت: لازمه اصلاح قیمت و دسترسی دارو این است که نهادهای مختلف اقتصادی در این حوزه دخالت نکنند.

*** نارضایتی بیماران از افزایش هزینه دارو

دکتر یحیی قبادی پزشک و کارشناس مسائل حوزه دارو نیز در ادامه این برنامه گفت: اکثر بیماران از افزایش هزینه دارو نسبت به ماه‌ها و سال‌های قبل نارضایتی دارند که این مهم نیاز به ریشه یابی دارد.

وی با بیان اینکه نداشتن پوشش بیمه‌ای بسیاری از داروهایی که تجویز می‌شود از دیگر مشکلات بیماران است گفت: اهتمام مسئولین برای تخصیص ارز بیشتر به دارو به عنوان یک کالای اساسی و وابسته به حیات مردم، افزایش پوشش بیمه‌ای داروها از طرف بیمه‌ها با همکاری بین بخشی از جمله راهکارهای رفع چالش‌های حوزه دارو و جلوگیری از افزایش هزینه دارو است.

قبادی در مصاحبه با رادیو گفتگو با تاکید بر اینکه توان بیمه‌ها بیشتر از این میزان است که ارائه می‌شود بیان داشت: اغلب بیماران با داشتن بیمه پایه، مکمل و تکمیلی هنوز بخشی از هزینه‌های تامین دارو را از جیب پرداخت می‌کنند که این امر نشان دهنده این است که سیستم بیمه‌ای کشور نیازمند تجدید نظر و بازنگری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha