افزایش 8 درصدی مصدومین ناشی از سگ گرفتگی/سگ‌هابی صاحب بلای جان مردم

حوادثی همچون گاز گرفتگی سگ و گربه شاید شایع نباشد اما جدیت و خطر آن میزان حساسیت در کسب آگاهی را افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، حوادثی همچون گاز گرفتگی سگ و گربه شاید شایع نباشد اما جدیت و خطر آن میزان حساسیت در کسب آگاهی را افزایش می دهد. به طوریکه بر طبق آمار سگ گرفتگی افزایش ۸ درصدی دلشته است. در سالهای اخیر افزایش جمعیت ‌سگ‌ها و همچنین نبود متولی درست با وجود انژیو های حمایتی به سکان داری شهرداری ها، موجب افزایش حضور سگهای ولگرد در خیابان ‌ها شده که اسیب‌های جدی برای مردم به همراه داشته است، به طوریکه در اذر ۱۴۰۰، یک کودک ۵ ساله بابلی در اثر گازگرفتگی یک سگ به بیماری هاری مبتلا شده بود، به‌علت وخامت بیماری، در حالی که در بیمارستانی در ساری در حال درمان بود، دوام نیاورد و فوت کرد.


در این راستا، علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با بیان اینکه 104 مصدوم ناشی از گازگرفتگی سگ برای بررسی صدمات و جراحات به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این موارد 79 نفر مرد و مابقی زن هستند، افزود: بر اساس بررسی پرونده ها ی مصدومین جراحات متعدد اندام های فوقانی و تحتانی و اختلال روانی پس از حادثه مشاهده شده ضمن اینکه مواردی از شکستگی اندام های تحتانی به دنبال فرار افراد نیز مشاهده شده است.

ساری و میاندرود بیشترین گاز گرفتگی

مدیرکل پزشکی قانونی استان تصریح کرد: بر اساس آمار ارجاعی از مراکز استان بیشترین آمار گاز گرفتگی سگ مربوط به شهرستان‌های ساری با 17 ، آمل با 16 و قائمشهر با 12 کمترین آن مربوط به شهرستان‌های فریدونکنار، میاندرود و گلوگاه هر کدام با یک مورد گزارش شده است.

اقدامات اورژانسی در صورت گاز گرفتن سگ
وی در توصیه‌ای گفت: اگر در خانه الکل دارید، می توانید زخم را با آن تمیز کنید.
با حوله ی تمیز محل جراحت را فشار دهید تا خونریزی متوقف شود.

عباسی افزود: پس از گازگرفتکی از باند استریل برای پانسمان زخم استفاده کنید و محل زخم را بالاتر از قلب نگهدارید تا تورم کاهش یابد و از بروز عفونت جلوگیری شود.
همچنین در صورتی که به هاری مشکوک هستید،‌ به مقامات بهداشتی محلی گزارش کنید.

وی تاکید کرد: استفاده از پماد آنتی‌بیوتیک دو بار در روز تا وقتی که زخم بهبود پیدا کند و ظرف ۲۴ ساعت حتما به پزشک مراجعه کرده و تا پزشک بر اساس شدت گاز گرفتگی روش اقدامات درمانی خود را اعمال کند.

به گزارش طبنا؛ به نظر می‌رسد جمع آوری سگ‌های بی صاحب رو به افزایش است و در این راستا شهرداری‌ها با وجود اعلام شماره تماس مردمی برای جمع آوری سگها، اما همچنان کاری جدی از پیش نبرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha