شعر بهترین ابزار برای انتقال معارف اهل بیت (ع) است

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) گفت: ماموریت بنیاد احیای امر اهل بیت (ع) است و در این حوزه بهترین ابزار و شیوه برای انتقال معارف، شعر و شعر عربی در اوج این جریان قرار دارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنرخبرگزاری سلامت،

در خوزستان، مرتضی سعیدی زاده در آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی که شامگاه در مرقد دعبل خزاعی شهرستان شوش برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خرسندیم که در سلسله جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا (ع)، سیزدهمین جشنواره از جشنواره شعر بین المللی عربی را در استان خوزستان تجربه کردیم.

وی با بیان اینکه این جشنواره از جشنواره های محوری امسال ما بود که اتفاق افتاد، عنوان کرد: برگزاری سلسله شب‌های شعر در خوزستان و شهر بصره عراق نشان‌دهنده‌ی ارادت و علقه شدید مردم اهواز ، استان خوزستان و اهالی ادب به آستان مقدس علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) است.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) ماموریت بنیاد را احیای امر اهل بیت (ع) دانست و بیان کرد: در این حوزه بهترین ابزار و شیوه برای انتقال معارف، شعر است که شعر عربی در اوج این جریان شعری قرار دارد.

سعیدی زاده با تاکید بر اینکه ان‌شالله بتوانیم دوره‌های بعدی جشنواره را با همت مجموعه همکاران در استان خوزستان و ارادتمندان به آقا علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) جریانی پربارتر قرار دهیم تصریح کرد: در ادامه این جریان، در خوزستان با بهره‌مندی از شعرای ادب و هنر در استان، تولید فاخر اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: در بیست و یکمین جشنواره از جشنواره های امام رضا (ع) که مهرماه سال آینده برگزار خواهد شد، آثار برگزیده ۱۳ جشنواره گذشته، محصول ارزشمند حوزه ادب و شعر به مردم خوزستان

این اتفاق نشان از آن دارد که امام رضا (ع) می‌تواند نماد و مظهر وحدت در بین همه مسلمانان باشد.

و همه ارادتمندان به علی ابن موسی الرضا (ع) تقدیم خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) با اشاره به اینکه اختتامیه جشنواره در شب میلاد امام رضا (ع) در مشهد مقدس برگزار خواهد شد اظهار کرد: در شب میلاد میزبان برگزیدگان این جشنواره شعر خواهیم بود ونشان ارادت تقدیم‌شان خواهد شد.

وی گفت: امید داریم جریان شعری پایدار برای توسعه فرهنگ رضوی باشد و سال‌های آینده با محتوای بیشتر از امسال توسعه پیدا کند.

در این مراسم دبیر علمی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی بیان کرد: در این جشنواره پذیرای ۱۷۰ اثر بیش از ۱۰ کشور جهان چون : یمن، سوریه، لبنان، عراق، فلسطین، چاد، غنا، تونس در کنار کشور جمهوری اسلامی ایران بودیم.

مرتضی آل کثیر با اشاره به بخش‌های جشنواره افزود: این جشنواره در دو بخش بین المللی (شعر فصیح) و بخش داخلی ( شعر شعبی) برگزار که ۹۰ اثر در بخش بین‌المللی و ۸۰ اثر در بخش داخلی به دبیرخانه ارسال شد.

وی گفت: نفرات برتر هر بخش پس از چند دوره داوری مشخص شدند؛ علاوه بر ۳ نفر برتر هر بخش، یک نفر شایسته تقدیر بخش فصیح و ۷ نفر شایسته ی تقدیر بخش شعبی شدند.

حیدری آل کثیر اضافه کرد: داوری بخش بین المللی توسط نجاح العرسان (عراق)، سید احمد علوی (بحرین)، مرتضی حیدری ال کثیر (ایران) و داوری بخش شعبی را حاج عباس حزباوی، علی عفراوی و سید شبر محسنی بر عهده‌ داشتند.

وی با بیان اینکه امسال کیفیت آثار نسبت به دوره‌های گذشته رشد داشته، تصریح کرد: در این دوره از جشنواره آثار دریافتی به لحاظ کمیت ۲ برابر سال گذشته بوده که این نشان از برکت نور امام رضا (ع) است.

به گفته وی اگر فراخوان جشنواره خوب منتشر و انعکاس داده شود حتی از آفریقا هم مشارکت خواهیم داشت.

دبیر

امید داریم جریان شعری پایدار برای توسعه فرهنگ رضوی باشد و سال‌های آینده با محتوای بیشتر از امسال توسعه پیدا کند.

جشنواره نکته جالب جشنواره را کسب رتبه برتر بخش فصیح توسط فردی از سوریه که اصالتا شیعه نیست اعلام و بیان کرد: این اتفاق نشان از آن دارد که امام رضا (ع) می‌تواند نماد و مظهر وحدت در بین همه مسلمانان باشد.

حیدری آل کثیر با اشاره به اینکه جشنواره نسبت به سال گذشته جهش خوبی داشته است افزود: این روند و رشد در سال‌های آینده ادامه پیدا خواهد کرد زیرا شاعرانی که از کشورهای سوریه،بحرین و عراق طی این چند روز مهمان ما بودند؛ صراحتا بیان کردند که این جشنواره از نظر دستاورد، یکی از جشنواره‌های خوب کشور است و در کشورهای خود راوی خبر باشکوهی جشنواره از حیث کمیت و کیفیت خواهند بود.

برگزیدگان معرفی شده از سوی هیئت داوران به شرح ذیل اعلام شد:

در بخش فصیح« شذا نوفل قاسم» از سوریه مقام اول، «سید احمد العلوی» از بحرین مقام دوم، «محمود الباوی از ایران »مقام سوم را به خود اختصاص دادند؛« سیدخان الحلفی» از ایران - اهواز در این بخش شایسته تقدیر شد.

هئیت داوران در بخش فصیح «الغراوی»(ایران-شوش)، محمدالهلیجی» (ایران-کارون) و «یوسف الشرهانی» (ایران-اهواز) نفرات اول تا سوم بخش شعبی معرفی کردند و همچنین« سید ابراهیم غرابی،» (باوی)، «ثریا حمیدی »(شادگان)،« فواد مشعلی »(اهواز)، «عباس معاوی زرگانی ،» (شادگان)، ،«شیماء ناصری» (اهواز)، «علی وائلی» (خرمشهر) و« نوری جابری» ، (اروندکنار) در این بخش شایسته تقدیر شدند.

براساس این گزارش؛ جایزه بخش فصیح نفر اول ۳۰۰ میلیون ریال ، نفر دوم ۲۷۰ میلیون ریال و نفر سوم ۲۵۰ میلیون ریال، بخش شعبی نفر اول ۱۰۰ میلیون ریال، نفر دوم ۸۰ میلیون ریال، نفر سوم ۷۰ میلیون ریال و نفرات برتر هرکدام ۲۰ میلیون ریال به آن‌ها اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha