صحرایی: کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار می‌شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار می‌کنیم و دانش‌آموز ممتاز فرهنگی، هنری و آموزشی را به دانشگاه فرهنگیان می‌بریم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛

رضامراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه امروز تهران ضمن گرامیداشت یاد شهدای فرهنگی به ویژه شهیدان مطهری، رجایی و باهنر، اظهار کرد: گرامی می‌داریم یاد و خاطره شهدایی که در ابتدای انقلاب از آموزش و پرورش به سایر دستگاه‌ها رفتند و انقلاب را در آن دوران و پیچ تاریخی سخت در اول انقلاب به سلامتی عبور دادند.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که آموزش و پرورش در هر کشوری، دستگاه آینده‌ساز و انسان‌ساز است، گفت: هر تصویری که برای آینده ایران می‌خواهیم، امروز در آموزش و پرورش باید بسازیم؛ معروف است که می‌گویند هر تصویری که از آینده کشورت دوست داری در ذهن خودت بسازی، سری به مدرسه سر کوچه و مدارس سطح شهر خودت بزن؛ سیمای امروز آموزش و پرورش، آینده ایران را نشان می‌دهد.

صحرایی با اشاره به اینکه به اعتقاد ما «مدرسه» تنگه احد نظام انقلاب اسلامی است، افزود: اگر می‌خواهیم کشور قوی داشته باشیم که می‌خواهیم باید توجه کنیم که شرط داشتن ایران قوی، آموزش و پرورش قوی، مدرسه قوی و معلم قوی است؛ معلم مؤمن، متدین، انقلابی، متخصص است و این شرط رسیدن به آینده قوی برای ما هست.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش کارهای بزرگی انجام می‌شود، ادامه داد: آموزش و پرورش نهادی است که به لحاظ حجم و اندازه تقریبا معادل نیمی از کل دولت است و در نتیجه هر اتفاق مهمی در کشور می‌خواهیم رقم بزنیم، اگر در آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کنیم، برنامه پیش‌بینانه و پیشگیرانه کردیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر امروز مسأله آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و ... داریم که فکر می‌کنیم هر چه زودتر باید کشور را در آن مسائل بیمه کنیم، شرط این است که در آموزش و پرورش و با بچه‌ها، این کار را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در روزهای سخت کرونا یعنی سه سال تقریبا بچه‌ها تحت تأثیر کرونا و فصای مجازی بودند، اظهار کرد: امروز بعد از کرونا باید بگوییم چه برنامه‌ای برای نجات آن نسل داریم که از آموزش مجازی عبور کرده‌اند و هنوز هم در فضای مجازی هستند.

صحرایی ادامه داد: بر این اساس معتقدیم با تحولات سریعی که اتفاق افتاده، لازم است ساختارها، سازمان‌ها، مدارس، برنامه درسی و معلمان خود را برای این ساختار جدید آماده کنیم. به تعبیر حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، شرایط طوری است که باید خاک باغچه را عوض کنیم اگر می‌خواهیم درستش کنیم؛ با این خاک، ساختار و سازمان نمی‌توانیم آموزش و پرورشی داشته باشیم که وظیفه خود را نسبت اسلام، انقلاب، شهدا و امام ایفا کند.

وی افرود: بر این اساس برنامه‌های تحولی جدی در آموزش و پرورش در دست اقدام است؛ از مهم‌ترین آن‌ها تربیت معلم است؛ تربیت معلم، مهم‌ترین وظیفه دستگاه حاکمیتی است. معلم خوب تضمین‌کننده آینده خوب است. همه چیز بد باشد، معلم خوب باشد، کار درست می‌شود، اما اگر همه چیز خوب باشد، معلم خوب نباشد، کاری درست نمی‌شود. این موضوع یک مسأله خیلی مهم است.

صحرایی اضافه کرد: یک کشاورز خوب، بهترین بذرش را برای سال بعد مزرعه‌اش نگه می‌دارد؛ من کشاورز زاده هستم، یادم هست وقتی محصول برداشت می‌کردیم، پدر می‌گفت نخود یا گندم فلان قطعه از زمین را برای بذر سال بعد نگه داریم، چون محصولش خوب بوده است؛ بهترین‌های ما باید به تربیت معلم بروند.

وی با تأکید بر اینکه نظام گزینشی معلم باید به طور اساسی متحول شود و معلمان باید در طول دوره خدمت بارها و بارها سنجش شوند و صلاحیت‌های حرفه‌ای، عمومی و تخصصی آن‌ها اصلاح شود، گفت: دانشگاه معلم‌پرور فرهنگیان باید به طور اساسی تقویب شود. متأسفانه در سال‌های گذشته دانشگاه فرهنگیان را رها کرده بودیم؛ اگر دانشگاه فرهنگیان از روز تأسیسش به همان اندازه که آموزش و پرورش خروجی داشت، ورودی داشت و اگر زیرساخت‌های آن تقویت می‌شد، اکنون وضعیت‌مان اینگونه نبود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha