کد خبر: 198615
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۴۱
نخستین نشست ملی تخصصی پوشاک اقوام ایرانی

افتتاحیه نشست ملی تخصصی پوشش ایرانی با موضوع استاندارسازی محتوای آموزشی لباس اقوام در تاریخ 17 اردیبهشت ماه به میزبانی تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از ساعت 9 تا 12 برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، نخستین نشست تخصصی پوشاک اقوام ایرانی با موضوع استانداردسازی محتوای آموزشی لباس اقوام ایران، با حضور حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، محمدحسین آشتیانی، معاون آموزشی کارکروه ساماندهی مد و لباس، زهرا یقطین، مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری و متخصصین مد و لباس اقوام از سراسر کشور، در سالن غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، صبح یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد.

در آیین آغازین این رویداد هنری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، ضمن خیر مقدم به مدعوین این نشست، خواستار تسهیل روند راه اندازی خانه و انجمن طراحان مد و لباس در شیراز و توجه ویژه به ظرفیت های فارس در حوزه طراحی مد و لباس شد.

پروانه امیریان، دبیر برگزاری این نشست نیز، به مدعوین خوشامد گفت و نتیجه این نشست را، فایل های آموزشی و استاندارد لباس های اقوام اعلام کرد.

در ادامه، مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری، شیراز را انتخابی درست برای برگزاری نشست تخصصی پوشاک اقوام ایرانی دانست و لباس ایرانی را نمادی از هویت ایرانی عنوان کرد که با وجود تعدد اقوام مختلف در ایران، همبستگی و وحدت در میان آنان موج می زند و اکنون برای تعامل و شناساندن فرهنگ قومی خویش، گرد هم آمده اند. وی ضمن تشکر از مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی که در جهت تسهیل برپایی اینگونه رویدادها موثر است و بیان این مسئله که اکنون، برای بازیابی هویت اصیل ایرانی نیاز است که تمامی ارگان های فرهنگی به لحاظ تخصصی و انتشار و شناساندن آن تلاش کنند، گفت: امروز هویت بصری ما آسیب جدی دیده است و لباس اقوام ایرانی قطعاً می تواند هویت بصری ما را بهبود بخشد، چرا که پشتوانه هر لباس اصیل ایرانی، آداب و رسوم و فرهنگ آن قوم است.

وی به همخوانی لباس های اقوام با آب و هوا و شرایط زندگی آن قوم و حضور آنان در جامعه اشاره و انتشار این فرهنگ اصیل پوشش ایرانی را، کمکی در جهت آرامش هویت بصری، مخصوصاً در قشر حساس جوانان عنوان کرد و افزود: می توان از خروجی های اینگونه نشست ها، در اردوهای آموزشی و بازدید از کارگاه های تولیدی حتی در مدارس، استفاده کرد. این اتفاق در استان فارس رخ داده و توانسته است در بدنه فرهنگی جامعه نفوذ کند و این هویت آسیب دیده را التیام بخشد.

محمدحسین آشتیانی، معاون آموزشی ساماندهی کارگروه مد و لباس کشور، عنصر اول مد و لباس را آگاهی و شناخت مقتضیات عنوان کرد که در چند سال اخیر، فراموش شده است. وی لباس را زبان دانست که خود گویای همه شرایط و فرهنگ است و شخص طراح این لباس ها، متوجه ارتباط بدن و لباس و شرایط موجود بوده و زبان لباس اقوام، زبانی پویا است.

عضو کارگروه مد و لباس کشور، راز ماندگاری لباس را شناخت پارچه و ملزومات آن دانست و خلاقیت را زاییده همین شناخت بیان کرد و ادامه داد: اکنون بحران ما همین عدم شناخت است، چیزی که در جهان به آن توجه می شود.

اکنون مد و لباس ما در خاورمیانه جایگاهی ندارد، در حالیکه در دوره های ساسانیان و اشکانیان بی نظیر بوده است. تنها نکته ای که می توان آن را مد نظر قرار داد، پارچه و رودوزی های سنتی ماست، این هنر بی نظیر مخصوصاً در استان سیستان، با اکثر فرهنگهای خارج از ایران ارتباط برقرار می کند. ظرافتی را که رودوزی و پارچه سازی سنتی ایران دارد، حتی هندوستان هم ندارد.

آشتیانی نوید حمایت ویژه کارگروه مد و لباس را از هنر رودوزی و پارچه های سنتی ایرانی داد و اظهار داشت: در هفته جمهوری اسلامی ایران در روسیه، این هنر در حوزه مد و لباس ارائه خواهد شد که قطعاً جاذبه خوبی خواهد داشت. شیراز می تواند قطب مد و لباس کشور گردد، ایجاد خانه مد در شیراز بسیار لازم و ضروری است، چرا که قابلیت این امر را دارد.

گفتنی است، این نشست تخصصی به مدت دو روز در تاریخ های ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ماه، از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۱۹ در تالار حافظ، برقرار خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha