چند درصد از داروهای موردنیاز در کشور تولید می‌شود؟

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ایران دستاوردهای متعددی در حوزه‌های مختلف کسب کرده است که یکی از این دستاوردها در حوزه بهداشت و درمان بوده، به گونه‌ای که در حال حاضر ۹۹ درصد از داروهای موردنیاز در ایران تولید می‌شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب تاکنون دستاوردهای متعددی در حوزه‌های مختلف کسب کرده است، یکی از این دستاوردها که کم‌نظیر نیز بوده در حوزه بهداشت و درمان است.

در حال حاضر نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی موفقیت‌های بی‌شماری به دست آورده که به گفته مسئولان این حوزه ۹۹ درصد داروهای موردنیاز در کشور تولید می‌شود، همچنین توانسته به کشورهای همسایه دارو و تجهیزات پزشکی صادر کند.

۹۹ درصد داروهای موردنیاز در کشور تولید می‌شود

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار با قلندر عباد، سرپرست وزارت بهداشت افغانستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی موفقیت‌های چشمگیری داشته و ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: علاقه‌مندیم توسعه صادرات این محصولات به افغانستان را تسهیل کنیم؛ چراکه دسترسی به دارو و تجهیزات با کیفیت پزشکی ایران، نسبت به نمونه‌های اروپایی برای افغانستان مطلوبیت اقتصادی بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه هدف عمده ما، وحدت همسایگان در زمینه تعالی نظام سلامت کشورها است، افزود: وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاری‌های حوزه سلامت با افغانستان آمادگی دارد، از این رو لازم است کارگروه مشترکی بین دو کشور برای عملیاتی شدن برنامه‌های مشترک با زمان‌بندی مشخص تشکیل شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک در حوزه سلامت، خاطرنشان کرد: خوشحالیم که برخی بیماری‌ها پیش‌تر در افغانستان کنترل شده و روند واکسیناسیون در این کشور افزایش یافته است و امیدواریم در افغانستان نیز مانند ایران، شبکه بهداشت ایجاد شود.

میزان ارزبری تأمین دارو در ایران ۳.۵ میلیارد دلار است

سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو نیز پیش‌تر از همکاری دوجانبه ایران و روسیه در تسهیل مسیر صادرات در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد و اظهار کرد: مصمم هستیم بتوانیم در حوزه سلامت تعاملات متقابلی با روسیه داشته باشیم، تولید داخل ایران ۹۹ درصد بازار دارویی از لحاظ عددی و ۸۸ درصد میزان ریالی را در اختیار دارد.

وی با اشاره به اینکه میزان ارزبری تأمین دارو و مواد اولیه در ایران ۳.۵ میلیارد دلار است، گفت: ۹ هزار محصول دارویی و ۲۷ هزار کد دارویی در کشور تولید می‌شود، در حوزه تجهیزات پزشکی نیز ۶۰ درصد بازار از لحاظ عددی در اختیار تولید داخل است و ۵۵ کشور جهان مقصد صادرات تجهیزات پزشکی تولید داخل ایران هستند.

آمادگی همکاری ایران با کشورهای منطقه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دو روز گذشته در مراسم افتتاحیه بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای گروه پنج، تصریح کرد: لازم است بتوانیم در منطقه بسترهای ارتقای سلامت را فراهم کنیم و در همه کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان، عراق و تاجیکستان همکاری کنیم زیرا رفت‌و آمدها از مرزها و تعاملات تجاری ممکن است باعث شود بیماری از کشوری به کشور دیگر سرایت کند.

وی اضافه کرد: لازم است با همکاری یکدیگر شاخص‌های سلامت را در منطقه ارتقا دهیم و از تجارب سایر کشورها نیز در این زمینه استفاده کنیم و به نقطه‌ای برسیم که اساتید و دانشمندان بتوانند به سایر کشورها سفر و کنفرانس‌های علمی مشترک برگزار کنند.

منبع:ایمنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha