موفقیت ۹۹ درصدی طرح نفس در زنجان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با اشاره به اجرای طرح نفس در استان گفت:این استان خوشبختانه شاهد موفقیت ۹۹ درصدی در اجرای این طرح است که کلید موفقیت این طرح در استان ماماها هستند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان،:مهشود تقی‌لو در مراسم گرامیداشت مقام ماما ضمن تبریک این روز با بیان اینکه در حال حاضر مسئله‌ی جمعیت از موضوعات مهم و اساسی کشور است، افزود: شاید دستیابی به اهدافی چون افزایش آمار ازدواج و فرزندآوری نیازمند زمان باشد ولی نجات فرزندان سالم از سقط می‌تواند به عنوان آسان‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و موثرترین راه برای افزایش جمعیت اجرا گردد.

وی با تأکید بر اینکه مادران بارداری که قصد سقط دارند حتما برای رسیدن به هدف خود به کادر درمان و در راس آن به متخصصین زنان و زایمان و ماماها مراجعه می‌کنند،اظهار کرد: در این راستا می‌توان با مشاوره صحیح و توجیه درست، این مادران را از تصمیم خود منصرف کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده که می‌فرماید "هر کس نفسی را حیات بخشد و از مرگ نجات دهد، مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است"، خطاب به ماما های حاضر در مراسم،گفت: چه بسا نوزادانی که به کمک شما و در امتداد اراده‌ی خداوند متعال از سقط نجات پیدا کرده و متولد می‌شوند، در آینده منشا خیرات و برکات برای بشریت می شوند.

تقی لو با اشاره به ایجاد ۸ مرکز نفس در سطح استان، بیان کرد: کلید موفقیت طرح نفس(نجات فرزندان سالم از سقط) به دستان شما ماماها است،،که درخواست می‌شود در صورت مواجهه با مادران مصمم به سقط، ضمن ارائه مشاوره و توجیه صحیح سوژه، او را به مراکز نفس که در همه‌ی شهرستان‌های استان فعال هستند، ارجاع دهند.

وی با بیان اینکه این استان در اجرای طرح نفس، شاهد موفقیت ۹۹ درصدی است، خاطر نشان کرد: از مرداد سال گذشته که اجرای طرح نفس در استان آغاز شده است تا پایان فروردین امسال، ۲۳۱ مادر طالب سقط شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۲۲۸ نفر پس از دریافت مشاوره‌های پزشکی و روانشناسی از تصمیم خود منصرف شدند و ۲۷ نوزاد به دنیا آمده است.

این مسئول به کمک‌های معیشتی خیرین به مادران منصرف از سقط اشاره کرد و گفت: کلیه‌ی خدمات تشخیصی و درمانی برای این مادران به صورت رایگان در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سطح استان انجام می‌شود.

نقش ماماها در بهبود شاخص‌های جمعیتی، مهم و اساسی است

در ادامه وحید توپچی خسروشاهی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان،اظهار کرد: تولد یک موهبت الهی است که با دستان پرتوان ماماها محقق می‌شود و از آنجایی که به طور هم‌زمان، سلامت دو جسم یعنی مادر و نوزاد را در اختیار دارند، از جایگاه والایی برخوردارند.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های ابلاغی جمعیتی کشور و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که به دقت مورد پایش و رصد قرار دارد، نقش ماماها در کنار متخصصین زنان و زایمان بسیار حائز اهمیت و پررنگ است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان،با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای حل مشکلات و چالش‌های حوزه مامایی در استان، افزود: زحمات ماماها قابل جبران نیست ولی همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا این قشر با رضایت خاطر و انگیزه و انرژی کافی به فعالیت خود ادامه دهند.

خسرو شاهی ضمن تأکید بر لزوم بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه ماماها، گفت: نقش و حضور فعال ماماها در بهبود شاخص‌های جمعیتی، مهم و اساسی است.
 

انتهای پیام/ نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha