سرطان شناسایی و درمان می‌شود

محققان چینی نانوذراتی تولید کردند که می‌تواند سرطان را شناسایی و درمان کند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)؛ آکادمی نوآوری در علم و فناوری اندازه‌گیری دقیق (IAPMST) که زیر نظر آکادمی علوم چین فعالیت می‌کند، در بیانیه‌ اخیر خود اعلام کرد: محققان چینی در تازه‌ترین پژوهش‌های خود موفق به ساختن نانوذره‌ای شده‌اند که می‌تواند سرطان را به‌طور دقیق شناسایی و درمان کند و عوارض جانبی مصرف بیش از حد دارو را کاهش دهد.

به گفته این آکادمی علمی، از آنجایی که داروهای موجود نمی‌توانند سلول‌های سرطانی را به طور دقیق هدف قرار دهند و مدت زمان ماندن دارو در بدن کوتاه است، تزریق در دوز بالا انجام می‌شود تا داروی سرطان بتواند اثربخشی مورد انتظار را داشته باشد و دستیابی به نتایج مورد انتظار، منجر به مصرف بیش از حد دارو می‌شود که در واقع علت اصلی عوارض جانبی در تشخیص و درمان سرطان است.

آکادمی نوآوری در علم و فناوری اندازه‌گیری دقیق اعلام کرد، تیمی از محققان این آکادمی «نانوترانسفورماتورهای مبتنی بر نقاط کوانتومی گرافن» (GQD NT) را توسعه دادند؛ نانوذره‌ای که می‌تواند با بهره‌گیری از تفاوت‌های بین ریزمحیط‌های تومور و بافت‌های طبیعی، تومورها را به ‌طور هوشمند شناسایی کند. نانوذره به طور مداوم تغییر شکل می‌دهد و زمان ماندن داروها را طولانی‌تر می‌کند و بهتر می‌تواند به داخل تومورها نفوذ کند و تشخیص طولانی‌ مدت تصویربرداری مغناطیسی و درمان با دوز کمتر دارو را محقق کند.

طبق گفته آکادمی مذکور، درمان طراحی شده توسط تیم محققان حاضرط نشان داد که تومور پس از یک بار درمان به روش ذکر شده ۸۲ درصد کاهش یافته و پس از درمان دوم برداشته شده است.

محققان فعال در این آکادمی افزودند، دارو حساس به نور، دارویی که در درمان استفاده می‌شود، ۱۰ تا ۳۰ برابر کمتر بود.

این مطالعه در ماه آوریل (حدود دو هفته پیش) در مجله Advanced Materials منتشر شد.

منبع:آنا