آموزش و پیشگیری باید از سنین پایین آغاز شود

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان، با تأکید بر اینکه آموزش و مراقبت تنها راهکار کاهش بیماری در بین مردم است، گفت: این آموزش باید از سنین پایین آغاز شود تا فرهنگ مراقب از کلیه‌ها در بین نسل جوان نهادینه شود.

محمدرضا طهماسبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان، با اشاره به اینکه انجمن کلیوی زنجان آموزش و پیشگیری از بیماری‌ را از اولویت‌های کاری خود می‌داند،اظهار کرد: از ۲ هزار و ۱۰۰ پرونده بیمار دیالیزی، مراقبتی و پیوندی در انجمن یک هزار و ۶۵۰ بیمار با مراقبت و پیشگیری از چرخه دیالیز خارج شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۴۵۰ بیمار درسه مرکززنجان و ۶ مرکزشهرستان ها تحت درمان دیلیز قرار دارند وازحمایت دفاتر نمایندگی انجمن برخوردارهستند.

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان با تأکید بر اینکه آموزش و مراقبت تنها راهکار کاهش این بیماری در بین مردم است، افزود: این آموزش باید از سنین پایین آغاز شود تا فرهنگ مراقب از کلیه‌ها در بین نسل جوان نهادینه شود.

طهماسبی، با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آشنایی کودکان و نوجوانان با موضوع کلیه و اهمیت آن می تواند ورودی بیماران در سال‌های آتی را کاهش دهد، بیان کرد: در این راستا طبق برنامه هر ساله آموزش های پیشگیری از کلیوی توسط سفیران سلامت انجمن کلیوی در مدارس انجام و اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری مسابقه نقاشی در بین دانش آموزان با موضوع "سلامتی کلیه برای همه" گفت: این مسابقه با همکاری آموزش و پرورش
و با هدف آموزش و پیشگیری از بیماری کلیوی در سال تحصیلی جاری اجرا و با استقبال بی نظیر دانش آموزان مواجه شد.

این مسئول تصریح کرد: پس از اعلام فراخوان مسابقه در مدارس سطح استان ۲هزار نقاشی به انجمن کلیوی ارسال شد که از این تعداد ۱۹ نقاشی برتر انتخاب و در مدارس به حضوری تقدیر شدند.

طهماسبی با بیان اینکه آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در ارتقای سواد سلامت مردم در پیشگیری از ابتلا به بیماری کلیوی دارد، اظهار داشت: چرا که اکثر خانواده ها حداقل یک محصل در مدارس دارند و می توانند اطلاعات مربوط به پیشگیری را به خانواده ها برسانند تا باعث فرهنگ سازی در زمینه پیشگیری از بیماری ها در جامعه شود.

انتهای پیام/ نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha