توسعه هوش مصنوعی در حوزه پزشکی/دانشگاه علوم پزشکی هوشمند پیشقدم شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، با اعلام برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی از ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری در جزیره کیش، از عزم این دانشگاه برای توسعه هوش مصنوعی در حوزه علوم پزشکی به کمک همه دستگاه‌های حاکمیتی خبر داد.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا):دکتر آرش خجسته امروز دوشنبه در نشست خبری نخستین کنگره بین‌المللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی تاکید کرد: این کنگره فرصتی منحصر به فرد برای ارائه نتایج نظری، روش شناختی و کاربردی مرتبط با بکارگیری هوش مصنوعی در پزشکی است.

وی بیان کرد: امروز و به دنبال پیشرفت‌های اخیر در علم کامپیوتر و انفورماتیک، هوش مصنوعی (AI) به بخشی جدایی ناپذیر از مراقبت های بهداشتی مدرن تبدیل شده است و بسیاری از پزشکان متخصص در محیط‌های بالینی یا آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و پژوهشی از الگوریتم ‌های هوش مصنوعی و سایر برنامه‌های کاربردی مرتبط با آنها استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی در پزشکی الگوریتم‌هایی است که با روش‌های مبتنی بر یادگیری و پیش بینی، به مدل‌هایی برای تحلیل داده‌های پزشکی و کشف بینش‌ها برای کمک به بهبود نتایج سلامت و تجربیات بیمار دست پیدا می‌کند.

خجسته از کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا، چین، کانادا و سنگاپور به عنوان کشورهای پیش رو در هوشمندسازی علوم پزشکی نام برد و افزود: در منطقه خاورمیانه نیز کشور امارات متحده عربی در کاربری هوش مصنوعی در حوزه علوم پزشکی در چندین محور سرمایه گذاری هنگفتی داشته است.

وی افزود: به همین دلیل در کشور ما نیز برای اولین بار هوش مصنوعی برای جاری سازی و تسریع کاربرد آن در حوزه علوم پزشکی از سوی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند مورد توجه قرار گرفته است.

خجسته گفت: راه اندازی دانشگاهی با ماموریت هوش مصنوعی در علوم پزشکی حداقل برای نخستین بار است که در منطقه و از سوی ایران مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه از عزم این دانشگاه برای توسعه هوش مصنوعی در حوزه علوم پزشکی به کمک همه دستگاه های حاکمیتی از جمله وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور خبر داد و تاکید کرد: به طور حتم بسیاری از مجموعه ها و دستگاه های حاکمیتی از جمله مجلس شورای اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور توسعه هرچه بیشتر زیرساخت های اساسی هوش مصنوعی در حوزه علوم پزشکی که توسعه درمان در کشور و کاهش ملموس هزینه های درمانی از اصلی ترین نتایج آن به شمار می رود، نقشی اساسی دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در ادامه با بیان اینکه، نخستین کنگره بین المللی هوش مصنوعی به شکل حضوری و آنلاین و به همت دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در جزیره کیش برگزار می شود، «فناوری های پیشرفته در حوزه پزشکی»، «هوش مصنوعی در پزشکی»، «سلامت هوشمند»، «راه‌حل‌های هوشمند در حوزه پزشکی» و «سایر موضوعات مرتبط» را از جمله محورهای اصلی این کنگره نام برد.

وی تصریح کرد: در کنگره بین المللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی موضوعات مختلفی همچون «تکنولوژی های پیشرفته پزشکی»، «تجهیزات پیشرفته دیجیتال»، «ابزارهای پوشیدنی»، «پردازش پیشرفته داده‌های پزشکی»، «زیست‌پزشکی سامانه‌ای»، «هوش مصنوعی در علوم پزشکی»، «کلینیک پزشکی مجازی»، «تشخیص دقیق و سریع»، «کاهش خطاهای پزشکی»، «بیوپسی مجازی»، «IoMRT»، «سلامت هوشمند»، «ارتقاء سرویس سلامت» و «سلامت همراه» در اولویت بحث و تبادل نظر قرار دارد.

خجسته همچنین تصریح کرد: در نخستین کنگره بین المللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی صاحب‌نظران و دانشمندانی از کشورهای آمریکا، پاکستان و چین سخنرانی خواهند داشت.

منبع:ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha