خال‌ و ضایعات غیرطبیعی پوست جدی گرفته شود

فوق تخصص خون و سرطان (هماتولوژی-آنکولوژی) با بیان اینکه سرطان پوست از شایع‌ترین انواع سرطان در سطح دنیا و کشور است، گفت: هر نوع خال یا ضایعه پوستی غیر طبیعی باید جدی گرفته شود و مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان، دکتر حسین عمارلو اظهار کرد: به طور طبیعی خال روی پوست بسیاری از افراد وجود دارد ولی اگر احساس کنیم حالت غیرطبیعی پیدا کرده مثلا دچار تغییررنگ، تغییرشکل یا تغییر اندازه شده است، باید با مراجعه به پزشک، آن را مورد بررسی قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است خال روی پوست، روز به روز بزگتر شود یا از شکل گرد به شکل بیضی تغییر یابد یا رنگ آن عوض شود یا دور آن از حالت صاف به حالت غیرمنظم درآید که همه این موارد باید با مراجعه به پزشک و در صورت نیاز با نمونه‌برداری بررسی شود.

این فوق تخصص خون و سرطان افزود: در خصوص زخم‌هایی که قبلا روی پوست نبوده و بعدها ایجاد شده و مزمن و ادامه‌دار است، نباید سهل‌انگاری شود و حتما لازم است با مراجعه به پزشک، بررسی‌های لازم صورت گیرد.

دکتر عمارلو با تأکید بر مراجعه به موقع به پزشک در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی روی پوست، اظهار کرد: در صورت اقدام به موقع، خال یا ضایعه سرطانی به راحتی برداشته می‌شود و نیاز به اقدامات دیگری چون شیمی‌درمانی و پرتودرمانی نیست.

وی گفت: سرطان‌های پوست به دو نوع ملانوم که بدخیم است و غیرملانوم که می‌تواند بدخیم یا خوش‌خیم باشد، تقسیم می‌شود که البته انواع بدخیم سرطان‌های غیرملانوم عمدتا قابل درمان هستند.

فوق تخصص خون و سرطان با بیان اینکه رشد سلول در حالت عادی از یک روند تصاعدی و مشخص پیروی می‌کند، افزود: اگر این روند از حالت طبیعی خارج شود، سلول‌هایی وجود دارند که سریعا وارد عمل شده و آن را به حالت طبیعی برمی‌گردانند.

دکتر عمارلو، خاطرنشان کرد: اگر موتاسیون یا جهش ژنی حادث شود به گونه‌ای که تکثیر سلولی بیشتر از حالت طبیعی رخ ‌دهد یا سلول‌هایی که تکثیر غیرطبیعی سلول‌های دیگر را متوقف می‌کنند، دچار آسیب شوند، سرطان اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/ نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha