افزایش تولید ۸۵ درصدی گندم در لامرد

علیرضا محمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لامرد به مناسبت سالروز تشکیل این سازمان از سوی امام خمینی(ره) و هفته جهاد کشاورزی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در سال زراعی جاری بالغ بر ۱۸ هزار و ۷۰۰ تن گندم تحویل سیلوها گردیده که با توجه به ۱۱ هزار تن تولیدی سال گذشته افزایش ۸۵ درصدی تولید گندم آبی در سطح شهرستان لامرد را نسبت به سال قبل شاهد هستیم. این مقدار گندم تحویل داده شده باعث پر شدن سیلوها شده است. آرد با کیفیت تولید شده از گندم های دپو شده میتواند نیاز سال آینده را تضمین کرده و انشالله سالی بدون کمبود آرد خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، محمدی ادامه داد: طی سال زراعی جاری بالغ بر ۷۵۰۰ هکتار کشت شتوی شامل گندم، کلزا، جو در شهرستان داشتیم. با توجه به افزایش سطوح آبیاری قطره ای، مدیریت تغذیه برگی، مدیریت آبیاری بهتر کشاورزان، استفاده از دستگاههای کارنده مناسب و به موقع و سایر عوامل باعث افزایش عملکرد گندم گردید.

وی گفت سطح زیر کشت کشت محصولات سبزی و صیفی را نیز در سطح ۸۷۰ هکتار ذکر کرد و گفت: محصولات به دو صورت پاییزه ۴۵۰ هکتار و کشت زیر پلاستیک ۴۲۰ هکتار انجام گردید. در زمینه تولیدات دامی نیز تولید ۱۰۰ تن عسل، تولید ۲۰ کیلو ژل رویال، اسکان و گواهی حمل ۱۱۰ هزار قطعه کلونی زنبور عسل، تولید ۵ هزار تن شیر خام، تولید ۷۰۰ تن گوشت قرمز، تولید ۲۷۰۰ تن تخم مرغ، تعداد ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در سال داشته ایم. همچنین در زمینه باغبانی نیز کشت و توسعه باغات نخل تجاری در سطح ۴ هکتار و کشت گیاهان دارویی درسطح ۱۰ هکتار از دیگر دستاوردهای کشاورزان سطح شهرستان است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی که از اصول اساسی افزایش بهره وری تولید است افزود: ۹۳۰ نفر روز در کلاس های آموزشی شرکت کرده اند. توجه بانوان به بحث مشاغل خانگی مرتبط با کشاورزی باعث شد که ۱۷۰ نفر روز کلاس برای بانوان برگزار گردد.

وی افزود: در زمینه زیر بنایی جهت اجرای آبیاری نوین برای ۶۰ هکتار از زمین های کشاورزی بیش از ۳۰ هزار میلیون ریال هزینه شده است. احیا و مرمت قنوات به طول ۱۱۰۰ متر صورت پذیرفت که هزینه ای بالغ بر ۴ هزار و ۹۰۰ میلیون ریال در بر داشت. به عنوان مثال یکی از مواردی که مرمت شده است تغذیه مصنوعی لشکان ۸۸۰۰ میلیون بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه تنظیم بازار علی رغم کمبودهایی که وجود دارد، با تلاش شبانه‌روزی عوامل جهاد کشاورزی شاهد توزیع انواع اقلام تنظیم بازار (شامل سیب،پرتقال،مرغ منجمد، شکر،برنج،گوشت قرمز) به میزان ۱۹۰ تن بودیم و نظارت‌ها در تمامی حوزه ها به خصوص آرد و نانوایی‌ها ادامه دارد که چندین نفر از متخلفان به تعزیرات حکومتی معرفی شده اند.

محمدی گفت: در راستای حفظ کاربری اراضی ۴۲۰۰ کیلومتر از اراضی پایش صورت گرفت.
رفع تداخلات در ۱۸ پلاک انجام شده و ۶۰ پلاک در حال اقدام می باشد.

این مدیر مسوول ادامه داد: جهت بهبود در امر کشاورزی انواع کودهای یارانه ای با استفاده از سامانه توزیع کود، ۴ تن بذر گواهی شده کلزا آبی و همچنین سوخت ماشین آلات کشاورزی به میزان سه میلیون لیتر از خدماتی است که به کشاورزان سطح شهرستان صورت پذیرفته است.
بذرهای گواهی شده گندم آبی در ارقام سیروان ،سارنگ، تیرگان، چمران ۲ را داشتیم و نظارت بر امر توزیع نهاده ها در عاملین توزیع در همه بخش های شهرستان انجام پذیرفت .

رییس جهاد کشاورزی شهرستان لامرد از برگزاری میز خدمت در نمازجمعه علامرودشت، دیدار با حجت الاسلام آزاد امام جمعه، دیدار با خضری سرپرست فرمانداری لامرد در طول هفته جهاد کشاورزی خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha