اهدای عضو پیوندی در بیمارستان فیروزگر راه اندازی شد

دومین مرکز فراهم آوری اهدای عضو پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ایران در بیمارستان فیروزگر راه‌اندازی شد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)علی مشکی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به اینکه یکی از اعمال خداپسندانه در کشور ما بحث اهدای عضو است، عنوان کرد: با اهدای عضو یک نفر بیش از ۳ تا ۴ نفر می‌توانند به زندگی طبیعی باز گردند و این برکت بزرگی برای کشور است.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی ایران در بحث پیوند اهدای عضو پیوندی بسیار موفق عمل کرده و بر طبق شاخص‌های عملکردی دانشگاه علوم پزشکی ایران، جزو سه مرکز اصلی در زمینه فراهم آوری عضو پیوندی از بیماران مرگ مغزی است و تاکنون در بیمارستان رسول اکرم (ص) اهدای عضو پیوندی صورت می‌پذیرفت.

مشکی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی خوب مدیریتی در سطح دانشگاه و همکاری تیم مرکز فراهم آوری اعضا (OPU) و رئیس بیمارستان فیروزگر، واحد فراهم آوری اعضا از بیمارستان رسول اکرم (ص) به بیمارستان فیروزگر منتقل شد و از ابتدای تیر ماه در بیمارستان فیروزگر فعالیت این مرکز از سر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه پس از مدت کوتاهی از راه‌اندازی این مرکز در بیمارستان فیروزگر اهدای اعضا از ۴ بیمار مرگ مغزی انجام شد و اعضای آنها شامل کلیه، کبد و قلب جداسازی شده و برای پیوند به بیماران نیازمند منتقل شد.

مشکی ادامه داد: با توجه به فعالیت کامل بخش OPU از ابتدای تیر ماه در بیمارستان فیروزگر بیماران تمامی مراکز درمانی اعم از مراکز دولتی و خصوصی که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند از سوی تیم ارزیاب مورد بررسی قرار می‌گیرند و با خانواده بیمارانی که دچار مرگ مغزی شدند تماس گرفته می‌شود و با آنها هماهنگی‌های لازم صورت می‌پذیرد و رضایت آنها برای اهدای اعضا جلب شده و سپس برای این امر به بیمارستان فیروزگر منتقل می‌شوند.

وی گفت: همچنین در کمتر از یک ماه واحدهای زیرساختی در بیمارستان فیروزگر آماده شده است، این واحدها شامل سه تخت مراقبت‌های ویژه، اتاق عمل پیوند اعضا (OPU) و بخش‌های اداری است.

مشکی تصریح کرد: امیدواریم با شروع فعالیت جدید و هم‌زمانی پیوند سه ارگان کلیه، کبد و قلب در این مرکز روز به روز شاهد افزایش شاخص‌های PMP باشیم و بتوان به زودی این شاخص به بالای عدد ۲۰ ارتقا یابد. همچنین شاخص PMP شاخصی در زمینه ارزیابی عملکردی واحد فرآهم آوری اعضا است. برای دستیابی به این شاخص نیازمند حداقل ۱۰ مورد بیمار اهدا کننده برای فراهم آوری اعضا هستیم که با پیش بینی متخصصین واحد OPU قطعاً موفق به بالا بردن این شاخص در مدت زمان کوتاهی خواهیم بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: برای تیم فرآهم آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی ایران آرزوی موفقیت دارم، امید است با اهتمام دو چندان همکاران ما در بخش OPU بیمارستان فیروزگر شاهد جانبخشی بیشتر به بیماران نیازمند اعضا باشیم.

در ادامه، سام زراعتیان نژاد دوانی فوق تخصص جراحی قلب و عروق و سرپرست واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص مرکز فراهم آوری و اهدای اعضای پیوندی بیمارستان فیروزگر، عنوان کرد: این مرکز با داشتن ۳ تخت ICU و مجهز به ونتیلاتورو تمام امکانات مورد نیاز مراقبت از بیماران مرگ مغزی، برای مراقبت استاندارد از بیماران ایثاگر مرگ مغزی آمادگی دارد. همچنین دستگاه پمپ و اکمو برای بیماران دچار مرگ قلبی هم وجود دارد.

وی افزود: با توجه به چینش جدید و بسیار قوی این مرکز و ساختار موجود، برآورد می‌کنیم ۲۰ ایثارگر که حدود ۱۶۰ ارگان از آنها برداشت شده است تا انتهای تیرماه ماه به پیوند برسانیم که این امر به بیمارانی که در لیست انتظار هستند کمک شایانی می‌کند.

زراعتیان نژاد دوانی خاطرنشان کرد: برنامه بعدی که در بیمارستان فیروزگر راه اندازی خواهد شد، واحد دوم DCD (اهدا بعد از مرگ قلبی) خواهد بود. با توجه به وجود زیرساخت‌های آن و تجربیاتی که ما در طول یک سال گذشته در بیمارستان رسول اکرم (ص) کسب کرده‌ایم، موفق خواهیم شد با "هماهنگ کننده" مستقر در بیمارستان فیروزگر در بیمارانی که دچار مرگ قلبی شده‌اند، پس از شناسایی با استفاده از پمپ قلبی و اکمو شرایطی را جهت پیوند اعضا ایجاد کنیم.


منبع:مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha