برخورد قاطع با مداخله گران در امور پزشکی

دومین نشست خبری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در سال جاری با موضوع نظارت بر مراکز ارایه دهنده خدمات درمانی و با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، معاون درمان دانشگاه در این نشست ضمن قدردانی از همراهی اصحاب رسانه با مجموعه سلامت فارس بر انعکاس چالش‌های درمانی و دغدغه‌های مردم تاکید کرد.

دکتر « مهرداد شریفی» با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون، بیش از ۸۰۰ بازدید نظارتی از مطب‌ها و دیگر موسسات درمانی انجام شده است، گفت: بسیاری از مراکز غیرمجاز حوزه سلامت به صورت مخفی و زیرزمینی فعالیت می‌کنند که با گزارش‌های مردمی، شناسایی می‌شوند.

او مردم را رکن اصلی و مطالبه گر در ارایه خدمات سلامت استاندارد دانست و از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده هر گونه تخلف در حوزه درمان، موضوع را با شماره تلفن ۱۸۱۹، به صورت شبانه روزی گزارش دهند.

دکتر شریفی با تاکید بر ممنوعیت دریافت وجه مالی از بیماران خارج از صندوق بیمارستان ها، عنوان کرد: هر گونه مبلغ دریافتی خارج از صندوق بیمارستان و بدون ارائه فاکتور رسمی، تخلف محسوب شده و ممنوع است.

معاون درمان دانشگاه با اشاره به اینکه ستاد نظارت بر اجرای تعرفه خدمات سلامت دانشگاه در سال گذشته، هزار و ۳۸۵ پرونده در حوزه تعرفه خدمات سلامت را بررسی کرده است، گفت: در راستای این بررسی ها، بیش از ۴ میلیارد تومان اضافه دریافتی به بیماران بازگردانده شده است.

این مقام مسوول در دانشگاه هشدار داد: دخالت افراد فاقد صلاحیت در امور سلامت، به لحاظ قانونی تخلف و جرم محسوب شده و با افراد خاطی، برابر قانون برخورد می‌شود.

دکتر شریفی از تعطیلی ۲۱ مرکز ارایه دهنده خدمات غیر مجاز سلامت در شیراز از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد و گفت: ارایه خدمات درمانی باید از سوی افراد دارای صلاحیت لازم انجام شود، در غیر این صورت شاهد آثار جبران ناپذیری در سلامت آحاد مردم خواهیم بود.

معاون درمان دانشگاه افزود: استفاده از هرگونه تجهیزات و دستگاه‌ های درمانی بدون دریافت مجوزهای قانونی، ممنوع بوده و هیچ شخصی نمی‌ تواند بدون داشتن تخصص و مجوزهای لازم، از این دستگاه‌ ها برای درمان بیماران استفاده کند.

او توضیح داد: طبق قوانین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تنها پزشکان دارای صلاحیت و مورد تایید که دارای دانش پزشکی در مورد پوست و مو باشند، می‌ توانند در حوزه‌ پوست، مو و زیبایی مداخله درمانی داشته و از دستگاه‌های لیزر پرتوان استفاده کنند، اما شاهد هستیم افرادی با کمترین سطح دانش و حتی در آرایشگاه ها، در این حوزه‌ ورود کرده و آسیب‌ های جبران‌ ناپذیری به سلامت مردم وارد می‌کنند.

این مقام مسوول در دانشگاه با تاکید بر اینکه تمامی مکان‌ های ارائه دهنده خدمات پزشکی، باید مجوز قانونی و تابلوی معتبر داشته باشند، نسبت به پیامد های مراجعه به مراکز فاقد مجوز برای سلامت افراد هشدار داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه ممکن است در یک مرکز قانونی، خدماتی ارائه شود که متناسب با صلاحیت آن مرکز نباشد، گفت: انجام هر گونه خدمات پزشکی بدون حضور پزشک، حتی در مراکز دارای مجوز نیز، یک اقدام غیرقانونی و مخاطره آمیز است و مردم در مراجعه به این مراکز لازم است از حضور پزشک اطمینان پیدا کنند.

او افزود: زمینه‌ های فعالیت کلینیک‌ های زیبایی مشخص است و در صورت مشاهده تخلف و انجام فعالیت‌ های غیرمجاز، با این مراکز، برخورد قانونی صورت می‌ گیرد.

دکتر شریفی یادآور شد: آگاهی مردم در این زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار است و افراد برای حفظ سلامت خود، لازم است به جای مراجعه به مراکز زیرزمینی زیبایی یا در پوشش آرایشگاه، به مراکز مجاز و مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراجعه کنند.

او با اشاره به اعلام مواردی از نقص عضو به بهانه انجام اعمال زیبایی، تاکید کرد: شهروندان تنها از مراکز دارای مجوزهای قانونی خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند و از مراجعه به این افراد یا مراکز فاقد مجوز، خودداری کنند.

معاون درمان دانشگاه تاکید کرد: شهروندان می‌ توانند برای طرح شکایت یا ارایه گزارش در زمینه فعالیت مراکز غیرمجاز زیبایی یا آرایشگاه‌ های مداخله‌ گر در حوزه پزشکی، با شماره ۱۹۰ تماس گرفته و موضوع را با کارشناسان این سامانه در میان بگذارند.

به گفته دکتر شریفی بیش از ۱۱ هزار مطب، مؤسسات درمانی و کلینیک در سطح استان فارس فعال است و به مراجعان خدمات تخصصی ارایه می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha