سردرگم دارو

امروزه بیماران پیوندی با هزینه های بالا دارو و از همه مهم تر کمبود و نایابی داروی ساندیمون از این داروخانه به آن داروخانه می روند تا شاید داروی خود را پیدا کنند تا کلیه ای را که برای پیوند آن رنج و سختی کشیده اند را از دست ندهند، که بروز این مسئله، بیماران هدف را با سردرگمی و استرس مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، زهرا نوری_ بیماران پیوندی که روزی فکر میکردند از دیالیز رهایی می یایند تا دیگر درد و رنجی نداشته باشند ولی امروزه این بیماران با هزینه های بالا دارو و از همه مهم تر کمبود و نایابی دارو از این داروخانه به آن داروخانه می روند تا شاید داروی خود را پیدا کنند تا کلیه ای را که برای پیوند آن رنج و سختی کشیده اند را از دست ندهند، در حالی که تعداد این بیماران در کشور مشخص است و اما باز هم مسئولان حوزه بهداشت و درمان توان تهیه داروی مورد نیاز این بیماران را ندارند،چه کسی قرار است پاسخگوی به خطر انداختن جان این بیماران باشد؟

دارو بصورت قطره ای توزیع می شود

خانم ۴۴ ساله از بیماران انجمن کلیوی که در سال ۱۳۹۶ با مساعدت انجمن خیریه کلیوی و خیرین، پیوند شده و  برای تأمین سلامتی خود و پس نزدن پیوندش باید تا پایان زندگی داروهای تجویزی از سوی پزشک را به طور منظم و دقیق مصرف کند در ارتباط با مشکل به وجود آمده در خصوص کمبود برخی اقلام دارویی خود و هم نوعان خودش به خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان گفت: طی چند ماه اخیر داروی ساندیمون ۵۰ و ۲۵  که از جمله داروهای پرمصرف برخی از  بیماران پیوندی است با کمبود مواجه شده و بیماران در این زمینه به مشکل برخورده‌اند.

این بیمار پیوندی اظهار کرد: پیش از این داروهای ما در سه داروخانه شهر زنجان از جمله رجایی، پنجم شهریور و دکتر رشیدی موجود بوده که متأسفانه طی چند ماه اخیر این دارو فقط در داروخانه رجایی توزیع می‌شود.

طبق نسخه پزشک داروها ۲ ماهه تجویز شده است ولی داروی ما به علت کمبود ۱۰ الی ۱۴ روزه توسط داروخانه توزیع می شود که این رفت و آمدها برای بنده و سایر بیماران در این شرایط بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.

برای دریافت  یک دارو سرگردان بین معاونت غذا دارو و داروخانه هستیم 

محمد نیز از دیگر بیماران پیوندی این انجمن در ادامه  گفت: باتوجه به اینکه طبق برنامه ریزی های جدید بع علت کمبود دارو  بیماران پیوندی بین ۳ داروخانه زنجان و  بیماران شهرستانی نیز در داروخانه منتخب شهر تقسیم بندی شده اند و فقط بیمار طبق پرونده موجود در آن داروخانه میتواند دارو را دریافت کند اما طی ماه های اخیر داروی مصرفی ما در داروخانه رجایی موجود است باید پروسه اداری دیگری را طی کنیم تا پرونده به داروخانه رجایی انتقال داده شود تا بتوانیم دارو را دریافت کنیم در غیر این صورت دریافت دارو ممکن نیست.

وی ادامه داد: این پروسه اداری بخصوص بیماران شهرستانی را بسیار سردرگم و سرگردان کرده است چرا که گاهی دارو در شهرستان موجود نیست و بالاجبار باید از استان دارو تهیه کنیم این روند طولانی باعث اتمام شدن دارو در آن روز می‌شود که باید مدام در رفت و آمد بین داروخانه ها و معاونت غذا دارو باشیم  که از مسئولان مربوطه درخواست میکنیم جهت رفع این مشکل بیماران برنامه دیگری برای اتخاذ و یا روند سریع تری را جایگزین این مشکل کنند.

نایابی "ساندیمون" بیماران پیوندی را سرگردان کرده است
 
بدری رسولی کارشناس امور بیماران انجمن خیریه کلیوی زنجان در این ارتباط به خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان،گفت: در حال حاضر ۵۴۰ بیمار پیوندی تحت پوشش این انجمن هستند و این روزها با توجه به شرایط کنونی، مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌ها، با نبود و یا کمبود دارو روزگار خود را سپری می‌کنند.

ساندیمون» از جمله داورهای مورد نیاز و مصرف بیماران پیوندی است که برای کنترل سیستم ایمنی بدن بیمار استفاده می شود و بیمار با توجه به تجویز پزشک یک تا دو وعده در روز باید این دارو را مصرف کند. اما مدتی است در استان زنجان این دارو نایاب شده است و موجب ایجاد مشکلات برای بیماران کلیوی شده است.

وی ادامه داد: بیماری که نسخه پزشک را دریافت می‌کند، استرس و دغدغه این را دارد که دارو وجود دارد یا نه؟ که هم اکنون این دارو برای بیماران  سطح استان فقط در داروخانه رجایی موجود و ولی کمیاب است و داروها بصورت کامل به بیمار تحویل داده نمیشود که بروز این مسئله، بیماران هدف را با سردرگمی و استرس مواجه کرده است.

پیگیر رفع مشکلات دارویی بیماران پیوندی هستیم

محمدرضا طهماسبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان، با بیان اینکه این انجمن خیریه کلیوی تمام نیازهای دارو و درمان بیماران تحت پوشش را با کمک خیرین انجام می دهد،اظهار کرد: در این راستا تمام تلاش ما این است تا بتوانیم مشکلاتی که در خصوص تامین دارو و هزینه های درمان بیماران است را رفع کنیم.

وی افزود: همچنین در تلاش هستیم با توجه به افزایش بیماری در این ناحیه و هزینه های بالای درمان به سمت پیشگیری از بیماری حرکت کنیم که در این خصوص کارگاه های آموزشی و اطلاع رسانی ها از طریق رسانه ها در طول سال برای جامعه هدف برگزار می‌شود.

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان با بیان اینکه باید این آموزش ها و اطلاع رسانی ها در خصوص پیشگیری از بیماری باید تقویت یابد، اظهار داشت: درخواست می‌شود همشهریان با حضور در کلینیک ها  غربالگری را جدی بگیرند چرا که زمینه های بیماری کلیوی در قدم اول تشخیص و درمان است تا به مرحله دیالیز ورود نشوند.

طهماسبی ادامه داد: کسانی که متاسفانه بنا بر هر دلایلی وارد چرخه دیالیز می شوند فقط تعدادی می توانند از طریق پیوند کلیه به عنوان تنها درمان برای برگشت به زندگی انجام دهند ولی برخی مادام العمر به زندگی ماشینی دیالیز ادامه می دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۶۹ بیمار دیالیزی تحت پوشش این انجمن هستند، افزود: طی ۳ ماهه سال جاری ۳۴ نفر بیمار دیالیزی در سطح استان زنجان تحت درمان دیالیز قرار دارند.

این مسئول با بیان اینکه طی ۳ ماهه سال جاری دو نفر از بیماران دیالیزی تحت عمل پیوند قرار گرفتند، اظهار کرد: یکی از مسائل پیش دارنده برای پیوند کلیه نایابی دارو ها است که طی سال های قبل هزینه دارو و هزینه پیوند این بیماران افرایش پیدا کرده است که باعث ایجاد مشکلاتی برای این بیماران شده است.

طهماسبی با بیان اینکه آن چیزی که در سال قبل و جاری بیشتر شاهد آن هستیم برای بیماران پیوندی بحث نایابی دارو است، بیان کرد: این بیماران در خصوص داروی ساندیمون دچار مشکلات شده اند و همچنین گاهی تغییرات دارویی از خارجی به ایرانی و بلعکس است این بیماران را با استرس پس زدن پیوند مواجه کرده است‌.

وی تصریح کرد: در این خصوص کمبود دارویی بیماران جلسه ای با معاونت داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با حضور بیماران تشکیل شد و قول های مساعدت را دادند و ما نیز پیگیر مشکلات دارویی بیماران هستیم تا کمبود برطرف شود.

مشکل توزیع دارو نداریم/ جابجایی پرونده بیماران با یک تماس تلفنی

در ادامه جهت پیگیری موضوع نایابی داروهای این بیماران با دکتر علیرضا حقیقت معاونت غذا و داروی استان زنجان مصاحبه ای صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در ماه های اخیر این دارو در کشور با مواجه شده است،افزود: باتوجه به اطلاعاتی که از بیماران پیوندی در وزارت بهداشت و درمان وجود دارد براساس استقرار بیماران در استان های مختلف و نوع داروی مصرفی آن ها سهمیه بیماران از طریق معاونت درمان وزارت بهداشت با هماهنگی سازمان غذا دارو بین استان ها توزیع میشود.

حقیت گفت: پیش بینی می شد که از اواسط خرداد باتوجه به برنامه های انجام شده تا حدودی این مشکل برطرف شود که بر این اساس در استان زنجان در داروخانه شهید رجایی ، پنجم شهریور و داروخانه دکتر شاهدی ابهر داروی سهمیه داده شده بر اساس مقدار دریافتی بنحوی بین بیماران توزیع می‌شود که وقفه ای ایجاد نشود و بایستی در این زمینه با داروخانه هایی سهمیه شان قطع شده همکاری داشته باشند تا مشکل بزودی رفع شود.

وی با در پاسخ به پروسه اضافی ایجاد شده بین بیماران پیوندی بیان کرد: این موضوع به سامانه  مدیریت سامانه درمان Rda برمیگردد تا بتوانند مدیریت صحیحی از توزیع دارو انجام شود که مشکل خاصی در این خصوص در استان نداریم چراکه اگر چند داروخانه وظیفه توزیع دارو را داشته باشند تاثیری در کل استان ندارد.
به هرحال اگر بیماری در داروخانه ای ثبت شده است و دچار مشکل کمبود دارو  شود از طریق واحد امور بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی این هماهنگی قابل انجام است که یک تماس تلفنی جابجایی ها انجام می شود و نیازی به مراجعه حضوری نیست و اگر مشکلی باشد دوباره پیگیری ها را انجام و رسیدگی لازم می‌شود.

انتهای پیام/ نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha