انجام 60 درصد از تعهد واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار در خراسان جنوبی

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به بیماری هاری در استان گفت: در سه ماهه ابتدای امسال 60 درصد از تعهد واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، محمد شفاهی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سه ماهه ابتدای امسال در خراسان جنوبی یک نفر متخلف در حوزه بهداشت دام به مراجع قضایی معرفی شده است.

وی تعداد متخلفان بهداشتی در استان را در سال گذشته 25 نفر اعلام کرد و افزود: حمل و نقل غیر مجاز دام، گوشت بدون لیبل، عرضه گوشت تاریخ گذشته، کشتار غیرمجاز و تخلف در حوزه بهداشتی از جمله تخلف‌های گزارش شده بوده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به بیماری هاری در استان گفت: در سه ماهه ابتدای امسال 60 درصد از تعهد واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار انجام شده است.

شفاهی تعداد واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار را 4هزار و 951 قلاده عنوان کرد و گفت: هزار قلاده سگ در پایگاه‌های دامپزشکی به صورت رایگان واکسینه شدند که این تعداد شامل سگ‌های نگهبان و پناهگاه‌ها در استان است.

وی ادامه داد: مابقی سگ‌های واکسینه شده در مراکز واکسیناسیون خصوصی واکسینه شده‌اند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: سالانه موظف به واکسیناسیون 9 تا 10 هزار قلاده سگ در استان هستیم.

شفاهی با بیان اینکه 118 دوره آموزشی در رابطه با بیماری هاری در استان انجام شده، اظهار کرد: همچنین 5 هزار بروشور در این راستا توزیع شده است.

وی بیان داشت: خوشبختانه از ابتدای امسال مرگ بر اثر هاری مثبت در استان نداشتیم اما سال گذشته یک نفر به علت ابتلا به هاری در شهرستان درمیان فوت شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از 14 مورد هاری حیوانات گزارش شده از ابتدای امسال 11 مورد حیوان مثبت شده است.

شفاهی افزود: در صورت حیوان گزیدگی فرد باید محل زخم یا خراش را ابتدا 15 تا 20 دقیقه با آب و صابون شستشو دهد و سپس به مراکز بهداشتی برای تزریق واکسن مراجعه کند.

وی خاطرنشان کرد: تمام گوشت‌خواران و پستانداران حتی گوسفند و گاو می‌توانند بیماری هاری را منتقل کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: بیش از 44 میلیارد تومان از اعتبارات ملی سال گذشته در کنترل پیشگیری در حوزه دام هزینه شده است.

شفاهی با بیان اینکه سهم دامپزشکی از اعتبارات استانی 8 میلیارد تومان است، گفت: سهم اعتبارات ملی این سازمان 6 برابر اعتبارات استانی است که نشان از اهمیت فعالیت‌های این حوزه دارد.

خبرنگار: محبوبه قاسم زاده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha