بهترین زمان خوردن شام چه ساعتی است؟

وعده شام، یکی از وعده های پر طرفداری است که جایگاه ویژه ای در بسیاری از خانواده ها دارد و در شهر های بزرگ بهترین زمان برای جمع شدن اعضای خانواده به دور همدیگر است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، وعده شام، یکی از وعده های پر طرفداری است که جایگاه ویژه ای در بسیاری از خانواده ها دارد و در شهر های بزرگ بهترین زمان برای جمع شدن اعضای خانواده به دور همدیگر است. اما مهم ترین نکته در وعده شام ساعت آن است، اینکه بهترین زمان خوردن شام چه موقع است و فواید زود شام خوردن برای بدن چیست؟

افروز جعفرنیا کارشناس ارشد تغذیه معاونت غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم :گفت بهترین زمان خوردن شام، در بازه ساعت 6 تا 8 شب یا 7 تا 8 شب است. اما چرا این توصیه را داریم؟ پاسخ این است که بدن ما معمولا از غروب به بعد دچار کاهش متابولیسم می شود. بنابراین بدن کاملا مستعد دریافت کالری بیشتر است و این سوخت و ساز پایین منجر به تجمع چربی و افزایش اضافه وزن و چاقی در بسیاری از افراد می شود. این اضافه وزن و چاقی باعث بروز بیماری های متابولیک از جمله افزایش فشار خون و قند خون و همین طور رسیک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را بالا می برد.

عوارض گوارشی

به گفته وی بوجود آمدن اختلالات گوارشی از دیگر مضرات خوردن دیر هنگام وعده شام است. مهم ترین این اختلالات، افزایش ترشح اسید معده و رفلاکس هایی است که به مرور ایجاد می شود و فرد را دچار عوارض گوارشی بلند مدت می کند.

اختلالات خواب

وی بیان می کند: اختلالات خواب از دیگر عوارضی است که باعث می شود فرد عادت کند، شب ها را دیر بخوابد. این دیر خوابیدن ها منجر به ریزه خواری و پر خوری های عصبی می شود. بدین صورت که فرد در ساعاتی که بیدار است برای گذران وقت رو به خوردن تخمه، تنقلات و ... می کند. این روند باعث افزایش وزن و چاقی خواهد شد. از فواید زود شام خوردن در ساعات اولیه‌ی شب احساس سبکی و خوابی راحت است. کیفیت خواب، نقش مهمی در شادی، سلامتی و تمرکز ما در طی روز دارد.

اختلالات روانی

وی اشاره می کند که دیر خوردن شام منجر به افسردگی و یا افزایش ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر می شود. بنابراین توصیه ما این است که حتما شام را در ساعات اولیه شب بخورید اما اگر حالت گرسنگی برایتان پیش آمد می توانید میان وعده کم حجم و سبک مانند یک لیوان شیر یا ماست کم چرب که در آرام خوابیدن نیز موثر است داشته باشید.

به گفته این کارشناس تغذیه، متاسفانه در وعده شام عاداتی در جوانان و بعضی از خانواده ها بوجود آمده که فست فودها جایگزین غذاهای خانگی سالم شده است. توصیه می شود در وعده شام از فست فود ها و غذا های چرب دوری کنید و به جای آن از غذاهای کم چرب، حاوی پروتئین و با کربوهیدرات پایین استفاده نمایید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha