مالیات تجهیزات پزشکی و دارو صفر شد

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری سلامت گفت: با تلاش مجلس برای نفع دوسویه، مالیات تجهیزات پزشکی و دارو صفر شد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) گفت: بعد از اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص پیدا کرد، اتفاقات ناخوشایندی رقم خورد و پای قاچاق، مافیا و رانت به این بازار باز شد.

به گفته سلمان اسحاقی این مسئله به گونه ای بود که مردم به صورت مستقیم ذی نفع نمی شدند و در این راستا امکان رصد و مدیریت بودجه نیز وجود نداشت. وی در ادامه افزود: مجلس با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در حالی موافقت کرد که قیمت دارو و تجهیزات پزشکی از قیمت شهریور ۱۴۰۰ بیشتر نشود. اسحاقی گفت: با این وجود پس از حذف ارز، با بحران زیادی در خصوص تامین دارو مواجه شدیم.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس از بعد نظارت و قانون گذاری به این موضوع ورود پیدا کرده است گفت: همچنین در تصمیم گیری ها دو امتیاز برای وارد کنندگان قائل شد. اسحاقی اولین امتیاز برای واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی را حق ورودی گمرک دانست و تصریح کرد: این رقم برای دارو و تجهیزات را از ۴ درصد به یک درصد تقلیل پیدا کرده است. تقلیل مالیات بر ارزش افزوده از 9 به 0 درصد نیز امتیاز دوم مجلس به واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی بود که سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به اشاره کرد و افزود: این موضوع در جزییات لایحه دو فوریتی الحاق یک بند ب تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲  در خصوص برخی از کالاها از جمله دارو و تجهیزات پزشکی به یک درصد تقلیل یافته بود که پس از آن کمیسیون بهداشت و درمان این مالیات را برای کالاهای مذکور به صفر درصد تغییر داد. 

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه قانون گذاران در مجلس با در نظر گرفتن نفع دو سویه مصرف کننده و واردکننده، بستر مناسبی برای واردات دارو ایجاد می کنند، خاطرنشان کرد: در واقع با این راهکار تلاش شد برای وارد کننده ایجاد مشوق و از طرفی جلوی افزایش بی رویه تورم و اوج گیری قیمت ها گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha