خراسان رضوی رتبه نخست صدور پروانه معدنی را دارد

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بیش از یک هزار معدن در استان خراسان رضوی وجود دارد و بیشترین پروانه معدنی کشور در این استان صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی، امیر رضا رجبی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ظرفیت های تولیدی و صنعتی استان خراسان رضوی، اظهار کرد : امسال هفت واحد از ۵۴ واحد نمونه کشوری به عنوان واحدهای نمونه استان معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه هشت درصد خودروی کشور در خراسان رضوی تولید می شود، تصریح کرد: در حال حاضر خراسان رضوی قطب دوم زنجیره فولاد و قطب سوم خودروسازی کشور را در اختیار دارد.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: تقریبا حدود ١٨ درصد قطعات خودروی کشور در خراسان رضوی تولید می‌شود.

ضرورت برندسازی معادن خراسان رضوی

رجبی با بیان اینکه بیشترین تعداد پروانه‌های بهره‌برداری معادن مربوط به خراسان رضوی است، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ معدن در خراسان رضوی وجود دارد که برخی از آنها به دلائل مختلفی غیرفعال هستند.

وی با اشاره به رتبه نخست خراسان در تولیدات برخی معادن مانند فیروزه و سنگ هرکاره، ادامه داد: ۵۱ ماده معدنی از ۷۰ ماده موجود در کشور در خراسان رضوی موجود است. از همین رو لازم است برای چنین محصولاتی برندسازی انجام گیرد. در مجموع ۷.۵ درصد از ذخایر معدنی کشور یعنی حدود سه میلیارد تن در خراسان رضوی واقع است.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین در خصوص بهره برداری از معادن اظهار کرد: معادن به عنوان ثروت‌های خدادادی، قابل پنهان کردن نیستند و باید به درستی و برای همه مردم از آنها استفاده کرد. در حوزه تکنولوژی نیز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم که با حداقل خسارت ممکن به بهره برداری معدن بپردازیم.

رجبی افزود: خراسان رضوی جز استان‌های پیشرو در واگذاری و مزایده معادن است و در این حوزه اتفاقات خوبی رخ داده است.

وی با اشاره به واردات ماشین آلات معدنی گفت: اولین دستورالعملی که اصلاح کردیم ورود ماشین آلات معدنی بود که این شرایط اکنون تسهیل شده و می‌توانند ماشین آلات مختلف را وارد کنند و مشکل خاصی در این حوزه نداریم و مشکلاتی هم که وجود دارد در حال بازنگری و تسهیل است.

صادرات خراسان رضوی به 86 کشور

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به صادرات خراسان رضوی به ۸۶ کشور عنوان کرد: حجم صادرات استان طی سال پیش ۱.۵ درصد رشد داشت. طی سه ماه اخیر حجم صادرات ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد را ثبت کرده است.

رجبی افزود: خراسان رضوی در صادرات ماشین‌آلات و خدمات فنی‌مهندسی ظرفیت خوبی در اختیار دارد که می‌تواند از آن نیز برای توسعه صادرات خویش بهره‌برداری نماید.

وی درباره حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در خراسان رضوی بیان کرد: حدود ۳۰۰ میلیون دلار طی سال گذشته در استان ما سرمایه‌گذاری شد که ۴۰ درصد آن مربوط به بخش صنعت بوده است. به طور دقیق‌تر ۵۱ میلیون دلار در این بخش سرمایه‌گذاری شده که امسال و تا این لحظه نیز ۱۲ میلیون دلار جذب بخش صنعت استان شده است. بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های صنایع دارویی و غذایی بوده است.

رجبی تاکید کرد: در حال حاضر کشورهایی مانند امارات و آلمان ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری در کشور ما دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha