اجرای توافق موقت ایران و آمریکا آغاز شده است

در عین اینکه آمریکا از اسرائیل انتظار دارد که اقدام نظامی یک‌جانبه‌ای علیه ایران انجام ندهد، واشنگتن به آرامی مفاد توافق‌نامه نانوشته با تهران را به اجرا درآورده است.

به نظر می‌رسد این روزها اوضاع برای جمهوری اسلامی خوب پیش می‌رود و در کنار فروکش کردن اعتراضات داخلی، روابط با چین و روسیه به ثمر نشسته، کشورهای عربی به دنبال راه‌هایی برای نزدیک‌شدن به تهران هستند و موضوع دیگر، مربوط به توافق با ایالات متحده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا)هاآرتص با این مقدمه نوشته که به همت دولت بایدن، رسانه‌های بین‌المللی از تفاهم در حال ظهوری صحبت می‌کنند که هدف آن تنش‌زدایی و کاهش اصطکاک است. در عمل، آنچه در حال وقوع است بیشتر شبیه یک توافق‌نامه نانوشته بوده که در حال حاضر، بخش قابل توجهی از آن شروع به اجرا شده است. دولت بایدن از اعلام رسمی آن به عنوان یک توافق امتناع می‌کند، خصوصاً به این دلیل که واکنشی منفی از سمت جمهوری‌خواهان کنگره را در پی خواهد داشت.

این روزنامه مدعی است که ابتکار ایالات متحده مبتنی بر «توقف در ازای آزادسازی» است. ایران متعهد شده که اورانیوم را بالاتر از سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی نکند. واشنگتن نیز به صورتی ضمنی با آزادسازی دارایی‌های ایران به ارزش ۲۰ میلیارد دلار در بانک‌های چندین کشور موافقت می‌کند. ایران و کشورهای غربی متقابلاً زندانیان یکدیگر را آزاد خواهند کرد. این تفاهمات غیررسمی از قبل عملی شده و به نظر می‌رسد که ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم را بسیار کاهش داده است. تلاش‌های سازش‌گری توسط برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا پیش برده می‌شود.

به نوشته این رسانه، هم‌زمان، آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که اسرائیل را محکم در آغوش بگیرند. از یک طرف، آن‌ها به رزمایش‌های مشترک نظامی که هدفش ایران است، پوشش رسانه‌ای و خبری گسترده‌ای می‌دهند. از سوی دیگر، ظاهراً انتظار آنها از اسرائیل این است که به فکر حمله تنهایی به ایران نباشد. بیش از یک دهه پیش، ایالات متحده تلاش زیادی در اسرائیل کرد، هم در جمع‌آوری دوستانه اطلاعات و هم در اقداماتی که می‌توان آن را «نفوذ نرم» دانست تا مطمئن شود که چنین سناریویی محقق نشود. از آن زمان، یک واقعیت اساسی تغییر کرده است؛ دولت بایدن حتی کمتر از دولت باراک اوباما به نتانیاهو اعتماد دارد.

اکنون کاخ سفید می‌خواهد تا ۲۴ نوامبر (انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا) مانع این اتفاق شود. هدف این است که سطح تنش‌ها پایین بماند. با این تفاهم، ایران به سمت هسته‌ای‌شدن رود و احتمال حمله اسرائیل نیز به شدت کاهش می‌یابد. واشنگتن امیدوار است از این زمان برای تمرکز بر دو جبهه اصلی تمرکز کند؛ چین و روسیه و اوکراین. انتظار اولیه از اسرائیل این است که مداخله نکند.

به ادعای هاآرتص، در این میان، تل‌آویو نیز سرش به کار خودش گرم است. برای چندین ماه، گالانت، وزیر دفاع اسرائیل باور داشت که ایالات متحده قصد دارد با ایران به یک تفاهم برسد. نتانیاهو نیز به نوبه خود به این مسئله اعتراض کرد، اما کارزار مشخصی علیه این تفاهم به راه نینداخته است. کارشناسان می‌گویند که با توجه به گزینه‌های جایگزین، تفاهم بین دو کشور واقعاً ایده خوبی است. این رسانه مدعی است که بدین ترتیب حداقل تا زمانی که ایران به فکر گریز هسته‌ای بیفتد، زمان کافی به دست می‌آید و در این میان، می‌توان ایده گزینه نظامی را پس از شش سال وقفه از سال ۲۰۱۵ تا زمان دولت بنت و لاپید، تقویت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha