کد خبر: 201464
۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۷:۵۶

جزئیات سقوط بالگرد اورژانس یاسوج

هرکجا هست، خدایا به سلامت دارش

نیروهای اورژانس، از امداد رسانی تا آسیب دیدگی
هرکجا هست، خدایا به سلامت دارش

نیروهای اورژانسی که برای کمک رفتند اما خود،آسیب دیده برگشتند. طی روزهای اخیر سقوط بالگرد یاسوج در صدر خبرهای اورژانسی کشور قرار گرفت. خبری که همکاران اورژانس در سراسر کشور را برای دقایقی در شوک و نگرانی فرو برد. اما لابلای گزارش های تکمیلی، خبری بود که اتفاق تلخ از دست رفتن بالگرد اورژانس را تحت الشعاع قرار داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، نیروهای اورژانسی که از جان خود مایه می‌گذارند تا نجات انسان‌ها را رقم بزنند و در این مسیر از هیچ کوششی فرو گذار نیستند.

ساعت ، یازده و هفده دقیقه روز دوشنبه 26 تیرماه، تلفن مرکز 115 اورژانس یاسوج به صدا درآمد. درخواست کمک برای کمک به کودک ۱۲ ساله ای که به دلیل مشکل تنفسی ناشی از عفونت ریوی با کیست هیداتیک دچار اختلال هوشیاری شده.فاطمه عسگری تریاژ تلفنی اورژانس یاسوج، پس از ثبت نشانی، پرس و جو در زمینه علایم بیماری و تحلیل موقعیت کودک بیمار، مورد را فوق اورژانسی تشخیص داد و تصمیم به اعزام آمبولانس هوایی گرفت تا تکنسین اورژانس هر چه سریعتر در صحنه حاضر شود.
هلیکوپتر اورژانس هوایی یاسوج در کمترین زمان ممکن به پرواز درآمد. و ساعت خلبان ۱۲:۰۹ را نشان می داد که هلیکوپتر آماده فرود در منطقه سرآسیاب اجم شد. متاسفانه در این هنگام یک اتفاق ناخواسته موجب شد تا فرود بالگرد در لحظات آخر به شکلی نامناسب صورت بگیرد و به برخوردی سخت با زمین منتهی شود.
افراد محلی که در منطقه جمع شده بودند در حالیکه با وحشت به صحنه نگاه می کردند، به سرعت برای کمک به سمت بالگرد دویدند. گرد و غبار ناشی از برخورد که کمی فرو نشست، صحنه ای عجیب و باورنکردنی که در برابر چشمان حاضران به نمایش درآمد، تلاش تکنسین اورژانس یاسوج برای اطفا حریق به وسیله کپسول آتش نشانی بود. اما ماجرا به همین جا ختم نشد، وی پس از فرو نشستن آتش به داخل کابین بالگرد رفت تا به خلبان ها برای خروج از کابین کمک کند و بعد از آسودگی از نجات خلبان ها علیرغم آسیب دیدگی ناحیه گردن، کمر و زانوها به شدت آسیب دیده بود، سراغ بیمار را گرفت و از اطرافیان خواست تا او را به بالین کودک 12 ساله ببرند.
بررسی های اولیه حاکی از وخامت حال بیمار بود. کاهش هوشیاری و چهره کبود بیمار نشان از درگیری ریه ها و اختلال در تنفس داشت.
به سرعت دست به کار شد. اکسیژن تراپی از طریق ماسک اکسیژن را برای بیمار شروع کرد. رگ گرفت، سرم وصل کرد و به تزریق چند دارو از طریق سرم پرداخت. بعد با مرکز تماس گرفت و درخواست آمبولانس کرد.
به لطف خدا تلاش هایش موثر بود و حال عمومی بیمار بهتر شد. اما او با وجود درد شدید و شوک ناشی از حادثه، تا زمان رسیدن نیروهای کمکی پای کار ماند.
تنهازمانی که آمبولانس های کمکی به محل حادثه رسیدند و کودک را برای انتقال به یاسوج در آمبولانس گذاشتند ، ذهنش آرام گرفت .
همکارانش به سمتش آمدند و او را روی برانکارد گذاشتند و بعد از بستن کولار گردنی به بیمارستان یاسوج منتقل کردند.
خوشبختانه آخرین گزارش های رسیده حاکی از این است که آسیب های جسمی داود افضلی تکنسین جوان و پرشور و متعهد اورژانس یاسوج جدی نبوده و او دیشب با دستور دارویی از بیمارستان ترخیص شده.
روابط عمومی سازمان اورژانس: تکنسین اورژانس یاسوج بلافاصله پس از سقوط بالگرد، علیرغم آسیب دیدگی گردن و کمر برای نجات کودک بیمار اقدام کرد

داود علوی که از سانحه سقوط بالگرد اورژانس جان سالم به در برده بود، پس از نجات خلبان ها، بر بالین بیمار 12 ساله اش حاضر شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان اورژانس کشور تکنسین جوان اورژانس یاسوج که در ماموریت اورژانس هوایی دچار سانحه بالگرد شد، در ارتباط با این سانحه گفت، پس از خروج از بالگرد متوجه بروز آتش سوزی شدم، به همین دلیل به سرعت شروع به اطفا آتش به وسیله کپسول آتش نشانی و کمک به خلبان ها برای خروج از بالگرد کردم.

وی با اشاره به اینکه ماموریت اصلی پرواز اعزام برای کمک به کودک 12 ساله دچار کاهش سطح هوشیاری ناشی از اختلال تنفسی بود، اضافه کرد بعد از سقوط علیرغم درد شدید در گردن و کمر از مردم محلی خواستم که من را به سمت بیمار راهنمایی کنند

تکنسین اورژانس یاسوج گفت حال عمومی کودک وخیم بود اما به لطف خدا با اکسیژن تراپی، مایع درمانی و تزریق داروهای لازم حال وی بهتر شد و کمی بعد هم که همکارانم با آمبولانس رسیدند و بیمار را به بیمارستان یاسوج منتقل کردند.

گفتنی است داود افضلی که خود دچار آسیب دیدگی ناحیه کمر، گردن و زانوها شده بود، با آمبولانس به بیمارستان یاسوج منتقل شد، اما خوشبختانه پس از بررسی های انجام شده با تشخیص کوفتگی شدید عضلانی و با دستور دارویی از بیمارستان مرخص شد.

به گزارش طبنا، خطر هرلحظه در کمین نیروهای امداد رسان است، در شرایطی سخت و بحرانی یا صعب العبور به تنها چیزی که می‌اندیشند، نجات جان بیماران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha