پیوند خون بند ناف از بانک سازمان انتقال خون به کودک ۵ ساله

تطابق بافتی و پیوند خون ذخیره شده در بانک ملی بند ناف سازمان انتقال خون، کودک ۵ ساله مبتلا به نوعی نقص ایمنی ارثی او و خانواده اش را به زندگی توام با سلامتی امیدوار کرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)«ارشیا» که مبتلا به بیماری نقص ایمنی با عنوان هموفاگوسیتیک لنفوسیتوز (HLH) است با استفاده از یک واحد خون بندناف ذخیره شده در بانک خون بندناف سازمان انتقال خون، تحت انجام پیوند سلول های بنیادی خون ساز قرار گرفت. این بیماری با التهابات شدید و نقص عملکرد ارگانهای بدن همراه است و می تواند کشنده باشد.

با انجام این پیوند که در بخش پیوند بیمارستان شریعتی انجام شد، آمار پیوندهای انجام شده با استفاده از واحدهای خون بندناف ذخیره شده در سازمان انتقال خون ایران، به ۲۸ مورد رسید.

لازم به ذکر است که از مجموع بیش از ۴۲۵۰ واحد خون بندناف ذخیره شده طی سال های ۱۳۸۹ تاکنون، تنها برای ۸۶ کودک بیمار نیازمند به پیوند سلول های بنیادی خونساز، نمونه های سازگار از نظر HLA یافت شده است که بخشی از این نمونه ها در مراحل تایید نهایی HLA به روش High Resolution، کاملا ًسازگار نبوده و به همین دلیل به مرحله پیوند نرسیده است. روش اخیر انطباق کامل ویژگی های بافتی اهدا کننده را برای یک پیوند مناسب بررسی می کند.

بنا براین گزارش، گوناگونی نژادها و اقوام موجود در ایران سبب شده است تا نمونه های بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون شانس سازگاری بسیار پایینی با درخواست کننده ها داشته باشند و افزایش میزان ذخایر خون بندناف ذخیره شده و تعداد داوطلبان اهدای سلول های بنیادی خونساز می تواند این شانس را بالا ببرد.

سازمان انتقال خون ایران در هر دو زمینه خدمت رسانی می کند و مرکز سپاس ثبت ویژگی های بافتی اهدا کنندگان سلولهای بنیادی را به عهده دارد.

خون بندناف به عنوان یکی از منابع غنی از سلول های بنیادی، خونی است که بعد از تولد نوزاد در جفت باقی مانده و در صورت جمع آوری نشدن، به عنوان یک زباله‌ بیولوژیک امحا می‌شود این در حالی است که سلول‌های بنیادی خون ساز موجود در خون بندناف، ظرفیت درمان انواع بسیاری از اختلالات ایمنی و بدخیمی‌های خونی اطفال را دارد.

به گزارش وبدا،بانک خون بندناف سازمان انتقال خون در حال حاضر تنها بانک خون بند ناف عمومی فعال در کشور است که از تیرماه ۱۳۸۹ آغاز به کار کرده و تا کنون بیش از ۴۲۵۰ واحد خون بندناف اهدایی توسط این مرکز، جمع آوری، پردازش و ذخیره شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha