«نفس» مرکزی برای جلوگیری از قطع نفس

بذری که در وجودت جوانه می زند و تمام تو می شود. این شروع مادرانه ای است که با همه خواهش، ماندن و جوانه زدن دلبند کوچکش را می خواهد. اینجا نفس، مرکزی که راهنمای شما برای انتخاب صحیح مسیر زندگی است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس, مرکز نفس (نجات فرزندان سقط) با هدف حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مرکز خدمات جامع سلامت شهری امام صادق (ع) افتتاح شد.

دکتر محمد رحمانیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: کاهش نرخ رشد جمعیت و زاد و ولد در کشور مسئله ای است که نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد. این موضوع بسیار نگران کننده است. در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری که بر صیانت خانواده و جوانی جمعیت تاکید دارند، سیاست های دولت بر افزایش باروری و پیشگیری از سقط خود خواسته، گذاشته شده است.

وی با بیان این که نرخ زاد و ولد به کمترین حد خود در طی ۵۰ سال گذشته رسیده است، گفت: رشد نرخ جمعیت از ابتدای دهه ۶۰ از ۲/۴۶ در یک دوره ۳۰ ساله به ۰/۰۷ درصد در سال گذشته رسیده است. همچنین نرخ باروری کلی در ایران در دهه ۶۰ حدود ۶/۸ بوده که امروز به ۱/۷ رسیده است.

به گفته وی در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند که اگر رشد جمعیت بهبود نیابد تا سال ۱۴۲۰ جمعیت سالمندان ۲ برابر خواهد شد.

دکتر رحمانیان توضیح داد که در حال حاضر نرخ رشد جمعیت در شهرستان جهرم به زیر ۱ درصد رسیده است. این در حالی است که قبلا نرخ جمعیت در جهرم رشد ۴ درصد بوده است.

وی با اشاره به کشور چین که با تک فرزندی مقابله و تبلیغات گسترده چند فرزندی را دنبال می کند، گفت: یکی از مهم ترین موارد برای داشتن فرزند سوم و چهارم، حمایت دولت از خانواده ها است. تا کنون دولت سیاست های تشویقی چند فرزندی را در پیش گرفته که بسیاری از خانواده ها از آن استقبال کرده اند. این حمایت می تواند زمینه ساز اتفاقات موثری برای افزایش نرخ رشد جمعیت باشد.

وی با اشاره به دلایل سقط جنین در ایران بر اساس آمار وزارتخانه گفت: رسیدن فرزندان به تعداد دلخواه از بیشترین دلایل سقط در ایران است و پس از آن وضعیت اقتصادی نامطلوب، فاصله کم فرزندان، ادامه تحصیل و نامطلوب بودن جنسیت جنین، عنوان شده است.

دکتر رحمانیان با اشاره به راه اندازی مرکز نفس در جهرم که در راستای شناسایی و حمایت از مادران باردار است، گفت: هدف اصلی از راه اندازی این مرکز پیشگیری از سقط ارادی است. در این مرکز به مادران باردار مشمول، حمایت های تخصصی مانند مشاوره، ویزیت پزشک، خدمات پاراکلینیکی، ممدکاری اجتماعی و.. ارائه می شود.

وی در ادامه افزود: از دیگر خدمات این مرکز، برنامه ریزی جهت ایجاد حمایت های معیشتی از مادران باردار مشمول از سوی سازمان های مردم نهاد و بسیج جامعه پزشکی است.

دکتر رحمانیان گفت: در راستای پیشگیری از سقط ارادی، به تمام پزشکان، مراقبین سلامت، ماماها و بهورزان مستقر در مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی شهرستان آموزش و مشاوره های لازم داده شده است. ارائه دهندگان خدمت می بایست بعد از شناسایی مادری که به هر علت تمایل به سقط جنین خود دارد، وی را به مرکز نفس جهت دریافت حمایت های تخصصی ارجاع دهند.

وی بیان کرد: امیدواریم با اقدامات موثری که در این مرکز توسط کارشناسان صورت می گیرد به نتایج خوبی دست یابیم و این مرکز بستری باشد برای تولد فرزندان سالم که آینده سازان ایران خواهند بود.

در ادامه این افتتاحیه سرهنگ ناصر طالبی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه جهرم گفت: اولین مرکز نفس در سال ۱۴۰۰ در خراسان رضوی تاسیس شد که بر اساس نتایج مثبت آن و در جهت حمایت از نهاد خانواده و افزایش موالید، در دیگر استان های ایران هم راه اندازی شده است.

وی در ادامه بیان کرد: الزام راه اندازی این مرکز در مورد شهرستان جهرم هم احساس می شد تا در جهت پیشگیری از سقط جنین و افزایش نرخ رشد جمعیت در این شهرستان، مرکز نفس تاسیس شود. خوشبختانه امروز شاهد عملیاتی شدن این پروژه مهم هستیم.

وی عنوان کرد: بی شک کاهش نرخ باروری و نرخ جمعیت، مشکل امنیت جمعیت را بوجود خواهد آورد و ایران را با مسئله پیری جمعیت و کاهش نیروی پر توان و جوان روبرو خواهد کرد.

به گفته وی حداقل نرخ باروری باید ۲/۱ باشد در صورتی که نرخ باروری هم اکنون به ۱/۷ رسیده است. در حال حاضر سیاست دولت در جهت پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت است که برای رسیدن به آن تسهیلات مناسبی را برای مادران باردار و خانواده ها در نظر گرفته است.

وی افزود: امیدواریم با شروع به کار این مرکز از بسیاری از سقط های ارادی که تبعات ناگواری هم برای فرد، و هم برای خانواده و جامعه دارد پیشگیری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha