اجرای طرح مکمل یاری در مدارس متوسطه، در سال تحصیلی 1402-1401

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اجرای برنامه مکمل یاری با آهن و ویتامین D در تمامی مدارس دخترانه و پسرانه متوسطه اول و دوم، در سال تحصیلی 1402-1401 خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر «عباس رضائیان زاده» با اشاره به اهمیت مصرف آهن و ویتامین D در سلامت بدن گفت: در این برنامه، یک میلیون و 338 هزار و 568 عدد مکمل آهن بین دانش آموزان دختر متوسطه اول و دوم و دو میلیون و 641 هزار و 24 عدد مکمل ویتامین D نیز بین دانش آموزان دختر و پسر متوسطه اول و دوم مدارس زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز توزیع شد.

او با بیان اینکه کمبود ویتامین D در سراسر جهان از شیوع بالایی برخوردار است، افزود: مقادیر کافی ویتامین D در گردش خون برای حفظ سلامت استخوان ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی، عضلات و دیگر موارد مربوط به سلامت بدن در تمام سنین و نژادها ضروری است و کمبود آن می تواند به خطر بروز بیماری هایی مانند سرطان، دیابت نوع یک، استئوپروز و اختلالات خود ایمنی منجر شود.

او اظهار کرد: شیوع کم خونی فقر آهن در دختران، بالاترین میزان شیوع کمبود آهن در بین گروه های سنی مختلف را شامل می شود و کمبود آهن در این دوران، کاهش توان ذهنی و قدرت یادگیری، افت تحصیلی و خستگی زودرس، ضعف و بی حالی، افزایش ابتلا به بیماری ها، افزایش مرگ و میر مادران باردار و تولد نوزادان کم وزن و نارس را به همراه دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در راستای ارتقای سطح سلامت نوجوانان و نقش مکمل یاری با آهن و ویتامین D در دستیابی به این مهم، برنامه مکمل یاری با آهن و یتامین D در سال تحصیلی 1402-1401 نیز به همت گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در تمامی مدارس دخترانه و پسرانه متوسطه اول و دوم اجرا شد.

او گفت: برای افزایش کیفیت اجرای برنامه، 85 و پنج دهم درصد موارد مربوط به توزیع مکمل ویتامین D و 86 و 4 دهم درصد موارد مربوط به توزیع مکمل آهن بین دانش آموزان برای نخستین بار در سطح کشور، در سامانه الکترونیکی «سیب» ثبت شد که این اقدام گامی مهم در اجرای موفق این برنامه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha