شکایت ایران از کره جنوبی برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده

با ارسال لایحه «ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی ایران و دولت جمهوری کره به داوری» از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس، شکایت ایران از کره جنوبی درباره استرداد مطالبات از بانک‌های این کشور آغاز شد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)اخیرا با ارسال لایحه‌ای از سوی سید ابراهیم رئیسی به رئیس مجلس با موضوع ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی ایران و دولت جمهوری کره به داوری رسما شکایت ایران از کره جنوبی درباره پیگیری حقوقی و استرداد مطالبات از بانک‌های این کشور رسماً کلید خورد.

طی سال‌های اخیر، اقدامات متعددی برای آزادسازی منابع بلوکه شده حداقل هفت میلیارد دلاری ایران در کره انجام شده ولی تاکنون به دلیل برخی کارشکنی‌ها، منابع ارزی ایران در کره به حساب بانک های ایرانی واریز نشده است.

پیش از این و در پی سفر رئیس کل بانک مرکزی ایران به قطر، برخی منابع غیررسمی مدعی شدند که پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به بانکی در مسقط انتقال داده شده است. گفته می‌شد ایران با نظارت کارگروه مشخص شده، می‌تواند از این هفت میلیارد دلار برای خرید کالاهای ضروری و پرداخت بدهی خارجی خود استفاده کند. در آن زمان هم معاون اول رئیس‌جمهور گفته بود اقداماتی برای آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در برخی کشورها در حال انجام است.

یکی از سخنگویان شورای امنتی ملی آمریکا هم بدون ذکر نامش و همزمان با سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به واشنگتن، گفته بود که وجوه مزبور در یک حساب «محدودشده» که «برای تجارت بشردوستانه قابل دسترسی است» نگهداری می‌شود.

او بیان کرده بود که ایالات متحده پذیرای توصیه‌های کره‌جنوبی و دیگران بوده است تا اطمینان حاصل شود که این مبالغ می‌تواند «از جمله از طریق انتقال به سایر بانک‌های مورد اعتماد و در حساب‌های محدودشده مشابه» برای اهداف بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرد.

همه اینها در حالی است که تا این لحظه هیچ رخداد عملی در راستای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران رخ نداده است تا جمهوری اسلامی را بر آن دارد که مسیر حقوقی مشخص یعنی شکایت در این‌باره را پیش بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha