کد خبر: 201937
۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۱۳
آغاز دسترسی همگانی به هوش مصنوعی

مدل زبانی «ال‌لاما۲» به صورت منبع باز در اختیار همه قرار گرفته است؛ مدل‌های منبع‌باز، آغازگر عصر جدیدی در هوش مصنوعی هستند.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)مدل زبانی «ال لاما۲» متعلق به متا، به صورت منبع باز در اختیار همه قرار داده است. این تصمیم نه تنها متا را به عنوان رقیب مستقیم اپن ای آی(سازنده چت جی پی تی) معرفی می‌کند، بلکه دسترسی به ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی را نیز همگانی‌تر خواهد کرد.

از طرفی در یکی دیگر از پیشرفت‌های هیجان‌انگیز، کوالکام به متا پیوسته تا ال لاما۲ را از سال ۲۰۲۴ به مجموعه‌ای از دستگاه‌ها از جمله لپ‌تاپ، تلفن و هدست بیاورد. هدف این همکاری ایجاد برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است که مستقل از خدمات ابری عمل می‌کنند. این حرکت شیوه تعامل ما با فناوری را متحول و هوش مصنوعی را به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل می‌کند.

استفاده از موقعیت و منبع باز کردن ال لاما۲

اپن ای آی در ابتدا به عنوان یک سازمان منبع باز تأسیس شد با این حال، تصمیم گرفت بسیاری از فناوری شرکت را پشت درهای بسته نگه دارد و اکنون متا که از چنین موقعیت هایی استفاده می کند هوش مصنوعی خود را به صورت منبع باز در اختیار کاربران قرار داده است.

این شرکت در پست وبلاگ خود نوشت: «رویکرد منبع باز ما شفافیت و دسترسی آسان را ترویج می کند. ما می دانیم در حالی که هوش مصنوعی پیشرفت های بزرگی را برای جامعه به ارمغان آورده، اما خطراتی نیز به همراه دارد. ما به مسئولیت خود متعهد هستیم و منابعی را برای کمک به کسانی که از ال‌لاما۲ استفاده می‌کنند، فراهم می‌کنیم.» این منابع شامل راهنمای استفاده مسئولانه، شفافیت و موارد دیگر است.

با این حال، برخلاف چت‌جی‌پی‌تی متعلق به شرکت اپن‌ای‌آی، این بدان معنا نیست که هر کسی بتواند وارد آن شده و از آن استفاده کند. ال‌لاما۲ منبع باز است اما شرکت هایی با بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه برای استفاده از آن نیاز به مجوز ویژه از متا دارند. در همین حال، این مدل هوش مصنوعی رابط کاربری مناسبی برای مصرف‌کننده ندارد، زیرا هدف آن بیشتر موارد استفاده فنی و شرکتی است.

دموکراتیک کردن هوش مصنوعی و تضمین ایمنی

تصمیم متا برای منبع باز کردن ال‌لاما۲ تلاش برای دموکراتیک کردن هوش مصنوعی است که با فراهم کردن دسترسی کسب‌وکارها، استارت‌آپ‌ها و محققان به ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی، فرهنگ نوآوری مبتنی بر جامعه را تقویت می‌کند. ال‌لاما۲ که بر روی ۴۰ درصد داده های بیشتری نسبت به نسخه قبلی خود آموزش دیده، ظاهراً در تست های مختلف از سایر مدل های زبان بزرگ بهتر عمل کرده که نشان دهنده پتانسیل آن برای ایجاد پیشرفت های قابل توجه در زمینه هوش مصنوعی است.

متا ادعا کرده که ال‌لاما۲ تحت آزمایش‌های ایمنی سخت‌گیرانه، قرار گرفته است در واقع این شرکت سعی دارد نشان دهد که استفاده از این مدل بی خطر است. چیزی که مایه نگرانی بسیاری از افراد است و به همین دلیل نهادهای مختلف در حال کار روی خطر هوش مصنوعی و وضع قوانین در این زمینه هستند.

آینده هوش مصنوعی با منبع باز بودن به کجا می رود؟

ال‌لاما۲ منبع باز از طریق پلتفرم اژر مایکروسافت در دسترس خواهد بود و متا قصد دارد آن را از طریق سرویس های وب آمازون، شرکت هاگینگ فیس و سایر ارائه دهندگان در دسترس قرار دهد.

بیش از ۱۰۰هزار درخواست از سوی محققان برای استفاده از اولین مدل آن به متا ارسال شده که انتظار می‌رود ال‌لاما۲ منبع باز متا دسترسی بسیار گسترده‌تری داشته باشد. این می تواند منجر به افزایش تحقیقات و توسعه هوش مصنوعی شود، زیرا محققان و توسعه دهندگان بیشتری به این ابزار پیشرفته دسترسی پیدا می کنند.

آیا هوش مصنوعی معرفی شده متا از چت جی پی تی پیشی می گیرد؟

به نظر می رسد که ال لاما۲ به عنوان رقیب واقعی برای چت‌جی‌پی‌تی باشد. همچنین قابلیت ها و قدرت های مشابه مدل اپن‌ای آی را دارد که همین امر آن را تحسین پذیر می کند.

ناتان لامبرت، دانشمند تحقیقاتی شرکت هوش مصنوعی هاگینگ فیس، نوشت: «معرفی این مدل جهش بزرگ رو به جلو برای برنامه های منبع باز است و ضربه بزرگی به ارائه دهندگان منبع بسته می زند، زیرا استفاده از این مدل برای بیشتر شرکت‌ها قابلیت سفارشی‌سازی و هزینه بسیار کمتری را به همراه خواهد داشت.»

متا ادعاهای قابل توجهی در مورد قدرت ال‌لاما۲ دارد. مهم‌تر از همه، می‌گوید که بیش از ۴۰ درصد بیشتر از ال لاما۱ روی داده‌ها آموزش دیده است.

متا و مایکروسافت، اعلام کرده اند که همکاری آنها به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که از مایکروسافت اژر در هنگام کار با ال‌لاما۲ استفاده کنند و نه تنها به ابزارهای بومی ابری دسترسی داشته باشند، بلکه به توسعه دهندگان نیز اجازه می دهد تا برنامه را به صورت محلی در ویندوز اجرا کنند. از طرفی کیفیت آخرین مدل زبان شرکت اپن ای آی اخیراً زیر سوال رفته زیرا به نظر می رسد دقت و قدرت آن رو به کاهش است.

در حال حاضر مدل معرفی شده توسط متا قدرتمند به نظر می رسد اما برای مطمئن شدن در مورد غلبه آن بر چت جی پی تی باید منتظر ماند. البته رقبای دیگری هم در حال توسعه مدل هوش مصنوعی خود هستند ربات گفت و گوی بارد گوگل تا حد زیادی آزمایشی است، اما به طور مرتب توسط این برند به روز می شود. انتظار می رود اپل به زودی با ابزار برند خود به مسابقه هوش مصنوعی بپیوندد، با این حال، جزئیات مربوط به آن محدود است.

در حال حاضر، ال‌لاما۲ مهم‌ترین مدل جدید هوش مصنوعی در بازی به نظر می‌رسد و منبع باز بودن، آن را به یک رقیب مهم برای چت‌جی‌پی‌تی تبدیل کرده است. همانطور که این دو مدل در برابر هم قرار می گیرد، برندگان واقعی کسب و کارها، استارتاپ ها و محققانی خواهند بود که به ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی دسترسی خواهند داشت. این حرکت احتمالاً باعث تقویت نوآوری و سرعت بخشیدن به توسعه فناوری هوش مصنوعی می شود و دوره جدیدی را در داستان هوش مصنوعی رقم می زند. نبرد بین ال‌لاما۲ و چت‌جی‌پی‌تی صرفاً رقابت بین دو مدل هوش مصنوعی نیست، بلکه گواهی بر پیشرفت سریع فناوری هوش مصنوعی و پتانسیل آن برای متحول کردن دنیای ما است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha