۶۰ درصد خانه های روستایی روی خط گسل زلزله زنجان نیازمند مقاوم سازی است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان،با بیان ینکه ۱۵۳ روستا در استان بر روی خط گسل زلزله قرار دارد گفت: تنها ۴۰ درصد این مسکن‌ها مقاوم سازی شده است که می‌طلبد توجه ویژه ای در این امر شود،تا واحد های روستایی مقاوم سازی را افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، رضا خواجه ای صبح روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه ۹۰۵ روستا در استان زنجان وجود دارد، اظهار کرد: برابر قانون بنیاد مسکن مسکن متعهد به تهیه طرح هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار است که خوشبختانه استان زنجان ۱۰۰ درصد مطالعات طرح هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار را در استان  که بالاتر از میانگین کشوری است انجام داده است.

  وی با بیان اینکه برای روستاهای زیر ۲۰ خانوار در استان زنجان به فراخور نیاز روستا، در ۶۰ روستا نیز مطالعات طرح هادی انجام پذیرفته است، افزود: طبق افق ۱۰ ساله باید طرح هادی بازنگری شود که تا کنون ۴۲۰ روستا بازنگری شده است که در برنامه سال جاری نیز ۱۲۰ طرح هادی روستایی در حال بازنگری است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان،با بیان اینکه حدود ۲۸۰ روستا باید بازنگری طرح هادی انجام گیرد تصریح کرد: اگر امسال در ۱۲۰ روستا بازنگری طرح هادی صورت گیرد، بقیه روستاها در سال بعد بازنگری خواهد شد و اولویت ما روستاهای مورد نیاز در بحث توسعه است.

خواجه‌ای با اشاره به اینکه در اجرای طرح هادی در سال جاری از ۱۶۲ میلیارد و ۷۳۹ میلیون تومان اعتبار ابلاغ شده ۱۴۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص اعتبار انجام شد، افزود: تمام اعتبارات در دست اقدام است و طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته در سال جاری اجرای ۱۷۶ طرح هادی روستایی پیش بینی و در حال انجام  است.

وی با اشاره به صدور سند مالکیت روستایی در استان زنجان، گفت: تاکنون ۸۵ هزار سند روستایی صادر شده است که حدود ۸۳ درصد  واحد های روستایی دارای سند مالکیت هستند  و بقیه  واحد های روستایی که سند مالکیت صادر نشده است مشکلاتی از قبیل اوقافی و ورثه‌ای بودن و...است که در حال رایزنی برای حل این مشکل هستیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه در سطح کشور در سال ۲۵۰۰ سهیه صدور سند مالکیت وجود دارد، اظهار کرد: با همکاری دستگاه های مرتبط در این امر در سال گذشته ۲۰۰ درصد و در سال جاری ۱۵۰ درصد موفق بوده ایم که خوشبختانه استان زنجان در صدور سند مالکیت روستایی رتبه اول را در کشور دارد که  تلاش می شود این رتبه در استان حفط شود.

خواجه‌ای با بیان اینکه استان زنجان تنها استانی است که در آن طرح منظومه روستایی ابلاغ  و مصوب شده است بیان کرد: این طرح در ۲ شهرستان عملیاتی و اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه بازسازی واحد های روستایی  تا به امروز ۵۸ درصد واحدهای مسکونی روستایی در استان مقاوم سازی شده است افزود: در تلاش هستیم  تا پایان سال ۱۴۰۲ قالب تمام واحد های روستایی مقاوم سازی شود و با توجه قرار گرفتن استان در پهنه لرزه خیزی با خطر بالا مکلف هستیم  برنامه ریزی و اطلاع رسانی کنیم تا آگاهی مردم را بالا برده و مشارکت در امر مقاوم سازی واحد های روستایی داشته باشیم که همه ساله ۴۵۰۰ واحد روستایی مقاوم سازی انجام می شود.

این مسئول با اشاره به اینکه ۱۵۳ روستا در استان بر روی خط گسل زلزله قرار دارد گفت: تنها ۴۰ درصد این مسکن‌ها مقاوم سازی شده است که می‌طلبد توجه ویژه ای در این امر شود تا واحد های روستایی مقاوم سازی را افزایش دهیم.

انتهای پیام/ نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha