تبیین دستاوردهای اداره کل دامپزشکی استان مازندران در دولت سیزدهم

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران گفت:  با همکاری کمیته اطلاع رسانی ستاد گرامیداشت هفته دولت استان مازندران و به مناسبت در پیش بودن هفته دولت حمزه آقاپور کاظمی با شرکت در نشست رسانه ای به تبیین دستاورد های اداره کل دامپزشکی مازندران‌ در دولت سیزدهم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، حمزه آقا پور کاظمی با اشاره به اقدامات این اداره کل، با اشاره به این که تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع بیماری خاص از جمله تب کریمه کنگو در استان نداشتیم، گفت: همچنین از ترخیص هفت هزار و ۶۲۵ تن از نهاده‌های دامی فاقد شرایط عرضه از حوزه مصرف دام و طیور جلوگیری و حذف شده است.

وی با اشاره به استقرار سه بندر اصلی در استان نظارت بر فرایند واردات را از جمله طرح‌ها برشمرد و گفت: عملکرد در این بخش بیش از ۲۶ درصد رشد داشته است.


سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران گفت: در بحث نظارت بهداشتی و قرنطیته نیز رشد ۳۳ و ۶ دهم درصد رشد را شاهد بودیم و در 
نگهداری و توزیع عرضه انواع فرآورده‌های خام دامی بهداشتی و حمل و نقل در صنعت پرورش و طیور با صدور گواهی حمل بهداشتی قرنطینه در مقایسه با دو سال آخر دولت قبلی حدود ۱۳۳.۸ رشد داشته است.

آقاپور افزود:در همین راستا با توجه به فرایند نظارتی در حوزه فرآورده‌ها و مباحث واردات و صادرات، نزدیک به ۷۶۲۵ تن از نهاده‌های دامی که فاقد شرایط شرایط عرضه در کارخانجات خوراک دام و طیور بود از چرخه مستقیم مصرف دام و طیور حذف شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از شرح وظایف اصلی دامپزشکی در راستای کنترل و نظارت و پیگیری بیماری‌هایی که به صورت  مشترک بین انسان و دام اتفاق می‌افتد و همچنین بیماری‌هایی که می‌تواند به صنعت طیور خسارت زیادی وارد کند اداره کل دامپزشکی استان در همین راستا با رشد ۶۰.۴ درصد در میزان واکسیناسیون دامی در مناطق بالا دست و محروم و همچنین مناطق هاییریسک با اجرای طرح‌های توسعه طرح واکسیناسیون رایگان دامی و همچنین اجرای اردوهای جهادی و واکسیناسیون به صورت انعقاد قرارداد با بخش خصوصی اقدام کرده که با پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون در مناطق بیماری‌ها به شکل مدیریتی کنترل برفکی و بیماری تب کریمه کنگو و پی‌پی‌آر تاکنون گزارشی مبنی بر وقوع بیماری نداشتیم.

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران افزود:
 بیش از ۳۰۰میلیون قطعه مرغ در دو سال انتهایی دولت قبلی بوده که ۲۹.۵ درصد افزایش و رشد داشته که در همین راستا دام‌پزشکی بر کلیه فرایند حمل و نقل و تولید مرغ گوشتی و صنعت طیور نظارت انجام داده است.
 
اقاپور گفت:  با اجرای طرح‌های نظارتی بر توزیع  نگهداری و عرضه فراورده‌های دامی اجرای طرح‌های تشدید نظارتی در ایام و مناسبت‌های مرتبط با اجرا و کنترل ضوابط ابلاغی سازمان دامپزشکی این اطمینان خاطر برای مصرف کنند کنندگان فرآورده‌های خام دامی  ایجاد می‌کند که  عرضه فراورده خام دامی تحت نظارت دامپزشکی در اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد:  از ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۳۹۷.۵۰۴ تن از  محموله‌هایی که فاقد شرایط
بودند را از چرخه مصرف انسانی خارج کردیم، که مجموع این اتفاقات منجر شد که ۶۴۹ واحد تولیدی و صنفی به مراجع قضایی و ۸۷ واحد از این مجموعه واحدها از عرضه و توزیع آنها جلوگیری و پلمپ شد.

این مسوول گفت:  نهاده‌ها و فرآورده‌هایی که در حوزه مصرف دام و طیور  با توجه به اینکه این نهاده‌ها تحت نظارت دامپزشکی از مبادی مختلف کشور وارد و یا در کشور تولید می‌شود، با صدور گواه حمل بهداشتی و تحت نظارت مسئولین فنی بهداشتی به مراکز تولید منتقل شده و در آنجا فرآوری و آماده مصرف برای پرورش دهندگان در حوزه مرغ گوشتی، مرغ اجداد، مرغ مادر شده و تحت نظارت از قبیل کنترل بیماری‌های قارچی و بیماری‌هایی مانند آفلاتوکسین نظارت انجام و در هر مرحله اگر مشخصبشه که این فرایند دچار مشکل است و یا محموله‌هایی  که فاقد شرایط مورد تایید سازمان دامپزشکی در این شرکت‌ها داره استفاده می‌شه به طور قانونی با آن مجموعه برخورد  و از تولید و عرضه ان محصول جلوگیری می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha