زیرسویه کرونا اریس ۳۶ جهش ساختاری جدی نسبت به زیرسویه قبلی دارد

نوروفیزیولوژیست گفت: بر اساس مطالعات محدودی که تاکنون انجام شده، زیرسویه اریس ۳۶ جهش ساختاری جدی نسبت به زیرسویه قبلی داشته است که می‌تواند سرایت‌پذیری این ویروس را تا اندازه‌ای بیشتر کند، این در حالی است که مطالعات تحت نظر و کنترل دقیق است تا میزان تغییراتی که انجام شده مشخص شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)طی ماه‌های اخیر زیرسویه‌ای از کرونای امیکرون به نام کرونای اریس در آسیا و اروپا شیوع بسیاری پیدا کرده است، مطالعات هنوز در خصوص میزان بیماری‌زایی و قدرت شیوع این زیرسویه محدود است؛ اما طبق ادعای سازمان بهداشت جهانی و CBC هنوز نه بیماری‌زا بودن بیشتر و نه میزان توانمندی شیوع بیشتر آن مشخص نیست و اثبات نشده است.

وی با اشاره به اینکه طی روزهای آینده زیرسویه جدید کرونا شیوع بیشتری پیدا می‌کند، افزود: به احتمال زیاد این ویروس توان سرایت‌پذیری بیشتری از زیرسویه قبلی XBB که زیرسویه قالب بود، دارد. تنها نگرانی که ایجاد می‌کند برای افرادی است که بیشتر در معرض آسیب بوده و بیماری زمینه‌ای و آسیب‌پذیری بیشتری دارند و نیازمند مراقبت بیشتر هستند.

این نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: بر اساس مطالعات محدودی که تاکنون انجام شده، زیرسویه اریس ۳۶ جهش ساختاری جدی نسبت به زیرسویه قبلی داشته است که می‌تواند سرایت‌پذیری این ویروس را تا اندازه‌ای بیشتر کند، این در حالی است که مطالعات تحت نظر و کنترل دقیق است تا میزان تغییراتی که انجام شده است، مشخص شود.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های انجام شده واکسن‌هایی که برای زیرسویه XBB امیکرون ساخته شده است و آنتی‌بادی‌هایی که این واکسن‌ها تولید می‌کنند، روی زیرسویه اریس مؤثر است و افرادی که این واکسن‌ها را تزریق کردند، مشکلی نخواهند داشت.

صفری گفت: در اکثر کشورها بیش از یک سال از تزریق واکسن گذشته است و افراد سطح افت‌یافته آنتی‌بادی را در بدن خود خواهند داشت، همچنین در بسیاری از کشورها واکسنی که بتواند روی این زیرسویه مؤثر باشد، تزریق نشده است و مکان‌هایی که دوز جدید واکسن را تزریق کردند، به صورت طبیعی ایمنی‌بخشی بیشتری روی افراد ایجاد کرده‌اند و به احتمال زیاد بدن آن‌ها مقاوم‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده علائم زیرسویه اریس مشابه علائم امیکرون‌های قبلی و زیرسویه XBB است، ادامه داد: علائم زیرسویه اریس مشابه سرماخوردگی، سردرد، آبریزش بینی، عطسه، سرفه، خستگی بدن و مشکلات گوارشی در برخی افراد گزارش شده است که باید مراقبت‌های بیشتری صورت گیرد.

این نوروفیزیولوژیست اضافه کرد: شیوه‌های مراقبتی که در خصوص امیکرون به کار می‌رفت در زیرسویه اریس نیز از نظر درمان تفاوت جدی نخواهد داشت؛ توصیه‌ای که می‌توان کرد این است که اگر دچار علائم هستید و علائم مشابه سرماخوردگی دارید، ترجیحاً با افراد در معرض آسیب، کمتر ملاقات داشته باشید، ماسک بزنید و مراقبت کنید تا افراد دیگری مبتلا نشوند.

وی با اشاره به ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا اریس، استفاده از ماسک در مکان‌های پرازدحام برای افراد آسیب‌پذیر به صورت جدی توصیه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha