مسکن محرک اقتصاد کشور است

وزیر راه و شهرسازی گفت: مسکن محرک اقتصاد کشور است و هرچه تولید مسکن افزایش پیدا کند بازار مسکن کنترل شده‌تر میشود و  می‌تواند اثر تورمی را در کشور کاهنده کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،
، مهرداد بذرپاش عصر پنجشنبه در جلسه شورای مسکن استان زنجان با بیان اینکه  دولت تصمیم گرفت تا برای کاهش مشکلات حوزه مسکن به طور مستقیم مداخله مستقیم کند تا زنجیره مسکن راه بیافتد، اظهار کرد: اگر دولت با تصمیم شجاعانه ورود نمی‌کرد شاید چرخه مسکن به درستی راه نمی‌افتاد.

وی با اشاره به اینکه مجلس در مرداد ۱۴۰۰ قانون جهش تولید را تصویب کرد و تکلیف احداث یک میلیون مسکن را بر عهده دولت گذاشت، افزود: مسکن محرک اقتصاد کشور است و هرچه تولید مسکن افزایش پیدا کند بازار مسکن کنترل شده‌تر میشود و  می‌تواند اثر تورمی را در کشور کاهنده کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن یکی از سخت ترین و دشوارترین مسائلی است که دستگاه‌های اجرایی میتوانند با آن مواجه شوند،بیان کرد: یک تعاونی مسکن بدون مشکل نداریم؛ چراکه اکثر تعاونی های مسکن یا به مشکل برخوردند، یا به دستگاه قضایی مراجعه شدند و یا با دلخوری اعضا جدا شدند، که در کل باید گفت جنس ساخت مسکن همین است.

بذرپاش اظهارکرد: اگر ساخت مسکن قانون نبود و رئیس جمهور هم به بخش مسکن ورود نمی‌کرد، به هرحال مسکن یک ضرورت و لازمه برای توسعه اقتصادی کشور است.

بذرپاش با اشاره به اینکه تأمین زمین رشد شتابانی گرفته و در زنجان خیلی با این مشکل مواجه نیستیم، ابراز کرد: یکی از بهترین روش ها در واگذاری زمین به عموم این است که زمین و تسهیلات را به مردم بدهیم و با ابتکار و سلیقه خود مسکن بسازند و اگر دولت کمتر مداخله کند هم برای مردم و هم برای دولت بهتر است اما در ابتدای کار  نیاز داریم مداخله کنیم  تا این زنجیره به راه بیفتد و زنجیره فعال شود تا فرهنگ سازی شود.

وی در مورد منابع مورد نیاز برای تولید مسکن بیان کرد: آماده‌سازی هر قطعه زمین حدودا ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان برای دولت هزینه دارد؛ چراکه باید زیرساخت های لازم نیز مهیا شود و منابع مسقیمی برای ساخت مسکن وجود ندارد و در بودجه عمومی دیده نشده است که از طریق فروش زمین، تهاتر و غیره منابع تأمین می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای ساخت مسکن آورده افراد و کمک نظام بانکی لازم است، افزود: برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی دولت کمک بیشتری اختصاص میدهد و در بخش مصالح، قیمت کارگر و نیروی انسانی، تعرفه نظام مهندسی، عوارض شهرداری و بیمه پیگیری‌هایی انجام دادیم که هزینه‌ها کاهش یابد.

بذرپاش با بیان اینکه در حوزه بانکی نیز تسهیلات بانکی، تسهیلات را به ۵۵۰ میلیون تومان رساندیم، افزود: پیش از این نرخ سود تسهیلات ۲۳ درصد بوده که به ۱۸ درصد کاهش دادیم ولی رئیس جمهوری و ما اعتقاد داریم که نرخ سود ۱۸ درصد نیز زیاد است که  امیدواریم  در ماه‌های آینده که شرایط تورمی کاهنده باشد، سود تسهیلات بانکی نیز کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،  در پایان این جلسه موضوعاتی مثل احداث ۵ مدرسه، چهار ورزشگاه، دو مسجد، کلانتری، کمک برای پرداخت ۱۰۰ فقره تسهیلات کم بهره از صندوق توسعه ملی و اختصاص زمین برای آرامستان مورد موافقت و مورد تصویب قرار گرفت.

انتهای پیام/ نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha