ذخیره سازی خون بندناف و جلوگیری از ایجاد زباله‌ی بیولوژیک

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان گفت: از سلولهای بنیادی در پیوند مغز استخوان برای بیماران سرطانی استفاده می شود و اگر خون بند ناف جمع آوری نشود بعنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، مرتضی ضرابی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی  ذخیره سلول‌های بنیادی اظهار کرد: از سال ۸۷ دفتر نمایندگی خون بند ناف تا سال ۱۴۰۲ با پیشرفت ۲۵درصدی همراه بوده است.


 وی با اشاره به اینکه سلول‌های بنیادی انقلابی در حوزه پزشکی ایجاد کرده است افزود:  ۲۰۰ هزار نمونه در بانک خون رویان نمونه بند ناف خانوادگی و پنج هزار نمونه نیز در بانک خون عمومی کشور ذخیره‌ شده است.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان گفت: 
بانک سلول‌های بنیادی خون ساز و غیر خون‌ساز، سلولهای درمانی بیماری های خونی و غیر خونی  هستند و سلول‌های بنیادی خون‌ساز را از مغز استخوان از خون بند ناف و خون بافت چربی و دندان شیری میتوان بدست آورد.

ضرابی گفت: پیوند مغز استخوان برای بیماران سرطانی استفاده می شود از سلولهای بنیادی بدست می آید؛ اگر خون بند ناف جمع اوری نشود بعنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود و حجم خون بند ناف ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر است.

وی با بیان اینکه کشور ما در زمینه دانش سلول‌های بنیادی پیشرو است، گفت: منابع مختلفی برای تهیه بانک خون وجود دارد و در این زمینه پیشرو هستیم.
ضرابی با بیان اینکه نمونه‌ها را در تانک‌های حاوی نیتروژن ذخیره می‌کنیم، گفت: این تانک‌ها در دمای مناسب و با تکنولوژی پیچیده‌ای نگهداری و ذخیره می‌شود.

مدیرعامل بانک خون بند ناف تعداد نمونه‌های جمع آوری شده را بیش از ۲۰۰ هزار نمونه خون بند ناف ذکر کرد و گفت: پیش بینی می‌شود این میزان تا پایان سال به بیش از ۲۲۰ هزار نمونه برسد و بزرگترین ظرفیت سلولی را در خاورمیانه دارا هستیم و می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه ۴۵ دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف در کشور وجود دارد، گفت: مازندران نیز به عنوان استان پیشرو در زمینه ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کند.

ضرابی با اشاره به اینکه نسبت به کشورهای همسایه بزرگترین ظرفیت و میزان ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی را داریم، گفت: بانک خون بند ناف رویان تنها بانک خون ثبت جهانی است.

وی گفت: در دنیا ۸۰۰ هزار نمونه خون بند ناف عمومی جمع آوری شده است و در بانک‌های خصوصی و خانوادگی نیز بیش از ۷ میلیون نمونه خون بنده ناف ذخیره شده است.

ضرابی درباره شرایط ذخیره سازی گفت:
خانواده های در آستانه‌ی تولد فرزند با ثبت نام اینترنتی می‌توانند اقدام کنند و اگر منعی به لحاظ بیماری برای قرار داد نداشته باشد کارشناس در بیمارستان حضور پیدا می‌کند؛  
۳  تا ۵ دقیقه زمان برای ذخیره سازسازی  داریم و بعد از زایمان امکان پذیر نیست، همچنین اگر میزان کم باشد ذخیره امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: امکان تخفیف هزینه و تسهیلات بانکی برای هزینه پرداختی وجود دارد و برای خانواده های بیماران خاص بدون دریافت هزینه با همکاری مراکز خیریه محقق شده است تا از دریافت خدمت محروم‌نشوند؛ همچنین برای تسهیلات به میزان ۸ میلیون تومان بانک رسالت به صورت قرض الحسنه پرداخت می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha