عربستان کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ای خود را تمدید کرد

خبرگزاری دولتی عربستان امروز به نقل از یک مقام وزارت انرژی این کشور اعلام کرد، ریاض کاهش تولید داوطلبانه خود به میزان یک میلیون بشکه...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا) خبرگزاری دولتی عربستان امروز به نقل از یک مقام وزارت انرژی این کشور اعلام کرد، ریاض کاهش تولید داوطلبانه خود به میزان یک میلیون بشکه در روز را به مدت سه ماه دیگر تا پایان دسامبر ۲۰۲۳ تمدید خواهد کرد.

روسیه هم کاهش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد.

این تصمیم درحالی اعلام شد که قیمت نفت افزایشی است و تحلیلگران اعلام کرده‌اند که بازار در سه ماهه چهارم با کمی عرضه مواجه خواهد شد.

به دنبال انتشار این خبر، قیمت نفت برنت برای نخستین بار از ماه نوامبر به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه رسید.

هلیما کرافت، تحلیلگر بازار گفت: «سعودی‌ها ماه گذشته چنین نتیجه‌ای را با بیانیه طولانی‌تر و عمیق‌تر خود پیش‌بینی کردند، اما حرکت امروز همچنان توانست بسیاری از فعالان بازار را غافلگیر کند.»

این تصمیم ضربه تازه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکاست زیرا کاهش عرضه قیمت نفت را بالا می‌برد و بایدن را در انتخابات پیش‌رو با چالش مواجه خواهد کرد.

آمریکا و متحدان غربی اش از اوپک پلاس می‌خواهند تا تولید خود را افزایش دهد تا هزینه‌های انرژی پایین بیاید اما تولیدکنندگان اوپک پلاس استدلال می‌کنند که برای حفظ ثبات بازار اقدام پیشگیرانه انجام می‌دهند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و هم‌پیمانانش از اواخر سال ۲۰۲۲ به منظور تقویت بازار محدود کردن عرضه نفت را آغاز کردند و در ماه ژوئن توافق کردند که این محدودیت تا سال ۲۰۲۴ تمدید شود.

اوپک پلاس قبلا بر سر کاهش تولید ۳.۶۶ میلیون بشکه‌ای توافق کرده بود که ۳.۶ درصد تقاضا در جهان را تشکیل می‌دهد. ۲ میلیون از این کاهش تولید در سال گذشته توافق شده و ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز در ماه آوریل توافق شده و تا دسامبر ۲۰۲۴ ادامه دارد.

اوپک پلاس متشکل از کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی است که حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید می‌کنند.

عربستان در ماه جولای اعلام کرد که به صورت داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه جدا از کاهش تولید اوپک پلاس از تولید خود کم می‌کند و این اقدام را تا ما سپتامبر ماه به ماه تمدید کرد.

به دنبال عربستان روسیه هم در ماه آگوست ۵۰۰ هزار بشکه از صادرات نفت خود کم کرد و این رقم را در ماه سپتامبر ۳۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha