ماه‌نورد شکار یخ ناسا زودتر از سال ۲۰۲۴ پرتاب می‌شود

انتظار می‌رود که ماه‌نورد شکار یخ جدید ناسا با نام «وایپر» زودتر از سال ۲۰۲۴ از بالای موشک فالکون‌هوی اسپیس‌ایکس برای قطب جنوب ماه پرتاب شود.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)نمونه اولیه کاوشگر جدید ناسا در حال تمرین برای ماموریت بزرگی است. انتظار می‌رود که ماه‌نورد شکار یخ با نام «وایپر» (VIPER) زودتر از سال ۲۰۲۴ از بالای موشک فالکون‌هوی اسپیس‌ایکس برای قطب جنوب ماه پرتاب شود.

مهندسان مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون، برای آماده شدن اولین خزیدن خود از سطح شیب‌دار فرودگر، نمونه اولیه مریخ‌نورد را از مرکز داخلی به پایین فرستادند. سطح شیب‌دار از چندین زاویه کج شد تا راهبردهای خروج متفاوتی را شبیه سازی کند. ناسا مراحل آماده‌سازی را در ویدئویی ضبط کرد که نشان می‌دهد این مریخ‌نورد نمونه به آرامی از فرودگر خود به سطح زمین فاصله می‌گیرد.

مقامات ناسا در بیانیه‌ای در ایکس (توئیتر سابق) به تماشای تمرین این فرودگر نوشتند. آژانس اضافه کرد که مریخ‌نورد قبل از سفر فضانوردان به همان منطقه که انتظار می‌رود با فرود آرتمیس ۳ زودتر از سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ آغاز شود، کار مهمی انجام خواهد داد.

برنامه آرتمیس ناسا با هدف از سرگیری اکتشاف ماه با فضانوردان و ایجاد یک سکونت‌گاه دائمی در قطب جنوبی ماه است. به گفته ناسا، وایپر در تسهیل این هدف بسیار مهم خواهد بود، زیرا مریخ‌نورد ماموریت اصلی جست‌وجوی یخ آب در سطح ماه است. این ماموریت به دلیل آماده بودن اجزای مختلف، دو سال از پرتاب هدف اولیه خود در سال ۲۰۲۲ به تعویق افتاده است.

تصاویر ماهواره‌ای از مدار، به‌ویژه مدارگرد شناسایی ماه ناسا، نشان می‌دهد که در نزدیکی قطب جنوبی ماه در حفره‌های دائمی سایه‌دار، انبارهایی از یخ آب وجود دارد. با این حال، ارزیابی وسعت آن یخ به ماموریت‌های زمینی نیاز دارد.

ناسا علاوه بر تامین مالی آرتمیس در کنار شبکه‌ای از شرکای بین‌المللی، برنامه‌ای برای ماموریت‌های رباتیک کوچک برای رسیدن به قطب جنوبی ماه و سایر نقاط قمری دارد. برنامه خدمات تجاری قمری آژانس (CLPS) ممکن است اولین محموله‌های خود را در اسرع وقت امسال به ماه بفرستد تا موشک‌ها و خود محموله‌ها آماده شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha