مقاومت‌های دارویی در برخی انواع قارچ‌ها موجب شیوع بیماری شده است

یک متخصص پوست و مو گفت: در سال‌های اخیر مقاومت‌های دارویی در برخی انواع قارچ‌ها موجب شیوع این بیماری‌ در جامعه شده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)دکتر علیرضا محبی‌پور با اشاره به این که پوست نخستین و مهم‌ترین سد دفاعی بدن در مقابل عوامل خارجی از جمله میکروب‌ها ، ویروس‌ها و قارچ‌ها است، اظهار کرد: به‌دلایل مختلف بیماری‌های قارچی در جامعه افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: قارچ‌ها جزو عفونت‌های پوستی بوده و انواع مختلفی دارند و افراد هنگام دریافت طولانی و مداوم آنتی بیوتیک، دریافت کورتن ، چاقی مفرط، رطوبت بالای پوست، دیابت ، ضعف سیستم ایمنی به هر دلیلی ، زندگی در محیط مرطوب ، استفاده مشترک از وسایل شخصی و تماس با حیوانات آلوده مستعد ابتلا به بیماری قارچی می‌شوند.

سالن‌های ورزشی اماکن اصلی ابتلا به قارچ

این متخصص پوست و مو گفت: عامل مهمی که این روزها بسیار مطرح است ابتلا به بیماری‌های قارچی در سالن‌های ورزشی اعم از سالن کشتی ، بدنسازی ، استخر و سایر ورزش‌هایی که به‌طور قطع تماس نزدیک با اشخاص و یا با اشیاء وجود دارد ، می‌باشد.

دکتر محبی‌پور اضافه کرد: یکی دیگر از مکان‌هایی که ابتلا به قارچ از آنجا زیاد گزارش می‌شود زندان‌هاست و رعایت موارد بهداشتی در این اماکن برای پیشگیری از درگیری درصد بیشتری از افراد به بیماری‌های قارچی باید جدی گرفته شود.

وی با اشاره به این که از نظر بالینی درگیری قارچی به اشکال مختلفی در مبتلایان دیده می‌شود ، تصریح کرد: شایع‌ترین فرمی که این روزها دیده می‌شود دایره منفرد یا متعدد است که از اطراف بزرگ شده و از وسط پاک می‌شود که در اصطلاح به "کرم حلقوی" معروف است.

دکتر محبی‌پور افزود: فرم شایع بعدی درگیری کشاله است ، اینجا هم حاشیه فعال است و شکل درگیری آن به هلال ماه تشبیه می‌شود.

این پزشک متخصص ادامه داد: یک فرم دیگر درگیری پاهاست که اغلب به "پای ورزشکاران" شهرت دارد. در بیشتر مواقع درگیری در لای انگشت چهارم و پنجم‌ به شکل التهاب ، ترک ، پوسته‌ریزی ، خارش و گاهی ترشح دیده می‌شود که می‌تواند این علائم به کف پا و حاشیه آن نیز گسترش یابد.

وی اظهار کرد: نوعی از قارچ‌ها به شکل تاول کثیف در کف پاها دیده می‌شود ، معمولا علائم قارچ پا یکطرفه است اما در صورت طولانی شدن روند بیماری، هر دو پا و حتی دست را نیز می‌تواند درگیر کند. علائم قارچ پا در تابستان‌ها تشدید و در زمستان تا حدودی فروکش می‌کند.

دکتر محبی‌پور ناخن‌ها را از دیگر اعضای درگیر توسط قارچ‌ها ذکر کرد و گفت: هر گونه ضخیم شدگی و بدشکلی اخیر ، جمع شدن ترشحات زیر ناخن، تغییر رنگ ناخن و جداشدن ناخن از بستر می‌تواند نشانه ابتلا به قارچ ناخن باشد.

این متخصص پوست و مو افزود: سر هم جزو مناطقی است که به‌طور شایع در سنین کودکی به بیماری قارچی مبتلا می‌شود و انواع التهابی آن می‌تواند منجر به طاسی دائمی سر در محل ابتلا شود.

وی صورت را هم جزو مناطقی ذکر کرد که می‌تواند به بیماری قارچی مبتلا شود و گفت: قارچ‌ها موجوداتی هستند که می‌توانند روی هوا، خاک ، اجسام ، اشیا ، بدن انسان و بدن حیوانات زندگی کنند و از آن طریق به افراد منتقل شوند ، البته انواع انسان‌دوست در قارچ‌ها به‌راحتی می‌توانند از انسان به انسان منتقل شوند اما انواع خاک‌دوست و حیوان‌دوست در صورت ابتلای انسانی ، قدرت سرایت کمتری دارد.

الزامات پیشگیری از ابتلا به قارچ‌های پوستی

این پزشک متخصص رعایت دقیق بهداشت فردی و اجتماعی را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قارچی و رعایت توصیه‌های ذیل را ضروری دانست:

۱- گندزدایی سالن‌های ورزشی

۲- بعد از هرگونه فعالیت ورزشی و غیرورزشی که منجر به تعریق شود بلافاصله استحمام انجام گرفته و پوست خشک شود.

۳- اگر فرد به بیماری زمینه‌ای مثل دیابت یا بیماری مضعف ایمنی مبتلا است ، کنترل دقیق بیماری زمینه‌ای توصیه می‌شود.

۴ - اگر فردی در منزل مبتلا به بیماری قارچی است ، حتما لوازم شخصی از جمله حوله ، دمپایی ، شانه و ملحفه و رو بالشی ایشان باید اختصاصی باشد.

۵- در استخرها حتما از دمپایی شخصی استفاده شود.

۶- زندانیان به‌صورت مداوم توسط مراقبین بهداشت و پزشک مربوطه تحت معاینات دقیق قرار گرفته و در صورت ابتلا اقدامات مقتضی انجام شود.

این متخصص پوست و مو ضمن هشدار به شهروندان برای استفاده خودسرانه از داروهای ترکیبی گفت: داروهای ترکیبی که خودسرانه تهیه شده باشد برای درمان مفید نیست و لازم است افراد با مشاهده کوچک‌ترین ضایعه پوستی در بدن افراد به متخصص پوست و مو مراجعه کنند.

دکتر محبی‌پور به مردم توصیه کرد: افراد قبل از تشدید بیماری و انتقال آن به سایر اعضای خانواده که مستلزم صرف هزینه‌های هنگفت و اتلاف وقت می‌شود با دیدن نخستین علامت غیر معمول در پوست، مو و ناخن خود به پزشک متخصص پوست مراجعه ، مشاوره و درمان کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha