بیماری هپاتیت C در بیماران مبتلا به تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی در حال ریشه کنی است

رئیس انجمن مطالعات بیماری‌های کبدی ایران با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر شیوع بیماری هپاتیت C رو به کاهش است، گفت: موارد جدید مبتلا به این بیماری رو به کاهش است و مواردی که از گذشته بوده است نیز شناسایی شده اند. بیماری هپاتیت C در بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی تقریبا در حال ریشه کنی است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا) «سید موید علویان» رئیس انجمن مطالعات بیماری‌های کبدی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره شناسایی بیماران هپاتیت B گفت: بیماری هپاتیت یک بیماری قابل درمان، قابل کنترل و پیشگیری است، اما اگر به این بیماری توجه نشود ممکن است ضایعاتی را برای فرد ایجاد کند.

وی با اشاره به بیماری هپاتیت B ادامه داد: هپاتیت B از جمله ویروس‌هایی است که معمولا دارای علامت مشخصی نیستند و افراد مبتلا نمی‌دانند که به این بیماری مبتلا هستند. اغلب افرادی که مبتلا به این نوع هپاتیت هستند بدون علامت هستند.

رئیس انجمن مطالعات بیماری‌های کبدی ایران تصریح کرد: متاسفانه هنوز بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد مبتلا به بیماری هپاتیت B شناخته شده هستند یعنی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مبتلایان هنوز شناسایی نشده اند.

علویان با اشاره به اقداماتی که در زمینه شناسایی بیماران مبتلا به هپاتیت B صورت می‌گیرد، گفت: اقداماتی که از سوی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد همچنین فعالیت‌هایی که باعث آموزش پیشگیری از این بیماری به افراد جامعه ارائه می‌شود و… در جهت این توصیه مهم است که هر فردی باید در طول عمرش یکبار آزمایش HBs آنتی ژن را بدهد. در کشور ما این آزمایش در همه آزمایشگاه‌ها قابل انجام است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ریشه کنی هپاتیت C ادامه داد: هپاتیت C بیماری است که در گذشته از طریق خون آلوده منتقل می‌شد و همچنین از طریق اعتیاد تزریقی قابل انتقال بود. خوشبختانه در حال حاضر شیوع این بیماری رو به کاهش است.

رئیس انجمن مطالعات بیماری‌های کبدی ایران تصریح کرد: موارد جدید مبتلا به این بیماری رو به کاهش است و مواردی که از گذشته بوده است نیز شناسایی شده اند. بیماری هپاتیت C در بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی تقریبا در حال ریشه کنی است. در بیش از ۱۰ استان این بیماری ریشه کن شده است و فکر می‌کنیم تا حداکثر تا دو سال دیگر ما بیمار مبتلا به هپاتیت سی در بین بیماران مبتلا به تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی نداریم.

علویان خاطرنشان کرد: بخش دیگری از بیماران مبتلا به هپاتیت C معتادان تزریقی هستند که وزارت بهداشت برای درمان رایگان این بیماران نیز برنامه ریزی کرده است و امسال و سال آینده این برنامه به صورت جدی‌تری اجرا خواهد شد.

وی همچنین درباره سیروز کبدی نیز گفت: سیروز کبدی یعنی نارسایی کبد که در درصدی از بیماران کبدی اتفاق می‌افتد. در واقع درصدی از بیماران کبدی چه بیماران مبتلا به انواع هپاتیت و چه بیماران مبتلا به کبد چرب می‌توانند منجر به سیروز کبدی شود. تشخیص و درمان به موقع می‌تواند در درمان آن موثر باشد.

رئیس انجمن مطالعات بیماری‌های کبدی ایران با اشاره به علائم سیروز کبدی گفت: از علائم سیروز کبدی می‌توان به فراموشی، تورم و آب آوردن شکم، تورم پا، زردی و… اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha