یزدانی پیش از نبرد با تیلور ۹ ‌مداله شد/ پادشاه کشتی امشب صدرنشین تاریخ می‌شود؟

نگاه تمام دنیا به ساعاتی دیگر و روی تشک‌های کشتی سالن اشتارک آرنای بلگراد است تا ششمین تقابل پادشاه و جادوگر تکلیف طلای ۸۶ کیلو دنیا را مشخص کند اما نگاه تاریخ ورزش ایران تنها حسن یزدانی را می‌بیند...

به گزارش گروه ورزش خبرگزاری سلامت(طبنا) شاید خیلی‌ها ندانند حسن یزدانی سال قبل اگرچه کشتی فینال را در همین سالن اشتارک آرنا شهر بلگراد به دیوید تیلور باخت اما یک رکورد چند دهه‌ای را در تاریخ ورزش ایران شکست. او به مدال هشتم رسید تا در یک قدمی اسطوره ورزش کشور بایستد و در تاریخ کشتی از تختی و سوریان عبور کرد.

تولد ورزش در ایران

اغلب فدراسیون‌های ورزشی ایران در سال ۱۳۲۶ یا ۱۹۴۷ میلادی عضویت جهانی گرفته‌اند. این اقدام به این دلیل بود که ایران بتواند در بازی‌های المپیک ۱۹۴۸ لندن - که نخستین دوره این بازی‌ها پس از جنگ جهانی دوم بود - شرکت کند. اما پیدایش ورزش‌های جدید با قوانین جدید به سال ۱۳۱۸ برمی‌گردد. نخستین دوره برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در ورزشگاه تازه ساخته شده امجدیه به شکل مجتمع در رشته‌های گوناگون. المپیک ۱۹۴۸ نخستین حضور ورزش ایران در عرصه‌های بین‌المللی بود. ما پس از آن در رشته‌های تیمی و انفرادی در مسابقات مختلف آسیایی و بین المللی شرکت کردیم و قهرمانان زیادی داشته‌ایم که مدال‌های فراوانی را به نام ایران ثبت کردند.

اهمیت مدال المپیک و جهانی

اما در رنکینگ جهانی و از همان روز اول، همواره فقط دو تورنومنت ملاک بوده است؛ بازی‌های المپیک و مسابقات قهرمانی جهان در هر رشته. تنها مدال‌های این ۲ در کارنامه یک قهرمان ثبت می‌شود و برای معرفی او کاربرد دارد. ما کشتی‌گیرانی داشته‌ایم که شش مدال طلای قهرمانی آسیا دارند و به قول خودشان دو کیسه گونی مدال از تورنمنت‌های معتبر قاره‌ای! در وزنه‌برداری و تکواندو، ووشو یا قایقرانی هم همین است اما وقتی بحث رنکینگ جهانی می‌شود مقابل نام آن قهرمان هیچ عددی نیست چرا که مدال جهانی یا المپیک ندارد.

جام جهانی نه، فقط جهانی!

در خیلی از رشته‌ها ما مسابقات جام جهانی هم داریم که مثلاً در فوتبال بالاترین سطح است اما در کشتی یا سایر رشته‌ها این مسابقات قهرمانی جهان است که حرف اول را می‌زند.

از ۱۹۵۰ تا امروز به مدت ۷۳ سال ورزش ایران در رشته‌های مختلف مسابقات جهانی و المپیک به خود دیده و در تمام این سال‌ها یک نام در صدر قهرمانان ایرانی دنیا قرار داشته است.

راهی که تختی آغاز کرد

«غلامرضا تختی» نام بزرگ کشتی ایران اولین کسی بود که به رکورد ۷ مدال رسید. یک طلای المپیک، دو طلای جهانی، دو نقره المپیک و دو نقره جهانی تختی را نماد ورزش ایران کرد. اگرچه که او بدون مدال‌هایش هم همین جایگاه را به خاطر شخصیتش می‌داشت.

ظهور اسطوره

سپس «محمد نصیری» ظهور کرد. نابغه وزنه‌برداری جهان طی یک دهه ۹ مدال گرفت؛ یک طلای المپیک، ۴ طلای جهانی، یک نقره المپیک، یک برنز المپیک و دو برنز جهانی که او را به صدر جدول رکوردداران تاریخ ایران رساند.

سلطان طلا از شهرری

در هزاره سوم جوانی از شهرری ظهور کرد که در کشتی فرنگی با یک مدال طلای المپیک و ۶ مدال طلای جهانی به عمر ورزشی‌اش پایان داد. «حمید سوریان» به رکورد تختی رسید و به خاطر مرغوبیت مدال‌هایش که همه طلا بودند، بالاتر از او در صدر مرغوبیت مدال پرافتخارترین ورزشکاران ایران ایستاد اما او هم به ۹ مدال نصیری نرسید.

رکوردداران تاریخساز

باز هم تاکید می‌کنیم که ما رکوردداران و تاریخ سازان بسیاری داشته‌ایم که هرکدام کارهای بزرگی برای ایران کرده اند. مثلاً «احسان حدادی» که نخستین مدال المپیک را برای دومیدانی گرفت. «هادی ساعی» با دو طلا و یک برنز المپیک پرافتخارترین المپین ماست. رکورد ۶ مدال طلای جهان و المپیک متوالی «عبدالله موحد» هنوز دست نخورده است و رکورد ۵ فینال متوالی جهان المپیک برای «علیرضا دبیر» امشب با حضور حسن یزدانی در فینال قهرمانی جهان شریک پیدا می‌کند!

اما بحث اصلی یا همان رکوردداران تاریخ کماکان پابرجا بود تا اینکه «حسن یزدانی» ظهور کرد.....

حسن دلاور

پادشاه کشتی جهان که از شروع ورزش تا امروز هرگز از هیچ مسابقه‌ای دست خالی برنگشته، از سال ۲۰۱۵ تا امروز در ۹ دوره مسابقات جهانی و المپیک صاحب ۹ مدال شده است. یزدانی سال قبل به رکورد ۸ مدال رسید و امشب چه طلا بگیرد و چه نقره ۹ مداله خواهد شد و شکی نیست که سال بعد در المپیک این رکورد را دو رقمی می‌کند تا به تنهایی صدرنشین پرافتخارترین ورزشکاران تمام تاریخ ایران باشد. حسن دلاور تاکنون ۴ طلا شامل یک طلای المپیک و سه طلای جهانی، سه نقره (یک المپیک و دو جهانی) و یک برنزجهان کسب کرده که اگر امشب نهمین مدالش طلا باشد، همین امشب صدرنشین جدول پرافتخارترین ورزشکاران تاریخ خواهد شد و جای محمد نصیری را خواهد گرفت!

شش مداله‌ها

در پایان بد نیست یادی هم از رتبه سوم پرافتخارترین ورزشکاران تاریخ کنیم. قهرمانان ۶ مداله که در راس آنها «حسین رضازاده» قرار دارد؛ با دو طلای المپیک و چهار طلای جهانی در سنگین وزن وزنه برداری. «عبدالله موحد» بزرگ کشتی ایران با ۶ مدال طلا پشت سر اوست، یک طلای المپیک و ۵ طلای جهانی و البته متوالی. «علیرضا حیدری» هم شش مدال دارد، یک برنز المپیک، یک طلای جهان و مابقی نقره و برنز جهانی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha