سرلشکر باقری: مشتریان پهپادهای ایران چندین برابر توان تولیدی ما است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: روزی ما تحریم بودیم که چیزی نخریم اما امروز تحریم هستیم که چیزی نفروشیم، امروز مشتریان پهپادهای ایران چندین برابر توان تولیدی ما است و کشورهای بزرگ جهان به دنبال تسلیحات ما هستند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا) سردار سرلشکر محمد باقری در همایش تخصصی دفاع مقدس و نقش آن بر امنیت ملی ایران و غرب آسیا طی سخنانی، اظهار کرد: در دفاع مقدس درست عکس آن اتفاقی که در دویست سال گذشته اتفاق افتاده بود، صورت گرفت. تمام دنیا در اختیار صدام بود و از حمایت‌های سیاسی حقوقی و بین‌المللی و حمایت کامل نظامی برخوردار بود.

وی افزود: اما ملت ایران با رهبری امام بزرگوار با جهاد و ایستادگی و ابتکار و خلاقیت توانست ورق را برگرداند. هشت سال ملت و نیروهای مسلح ما ایستادند و پیروز از این میدان در آمدند. امروز کسی که حمله کرد چه سرنوشتی دارد و ملت مظلوم ایران که ایستاد و مقاومت کرد چه سرنوشتی دارد؟

سردار باقری ادامه داد: این تغییر روند، تصویری که از ایران در ذهن جهان بود تغییر داد. پس دفاع مقدس یک مبدا تاریخ ساز برای ملت ایران است. این وظیفه ما بازماندگان جنگ است که این واقعیت را برای نسل‌های جدید تبیین کنیم تا بدانند چه اتفاقی افتاده و چه ذخیره‌ای دارند تا بتوانند بر مشکلات غلبه کرده و امور کشور را به پیش ببرند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: جنگ چیز خوشایندی نیست و جنگی هم که به ملت ایران تحمیل شد خواسته ملت ایران نبود اما مردم ما با تمام وجود از خود دفاع کردند. اما در کنار خسارات، دفاع مقدس برکات زیادی برای ما به همراه آورد. از جمله دستاوردهای بسیار مهم راهبردی سیاسی، اقتصادی، نظامی و دفاعی و فرهنگی برای ما به همراه آورد.

سردار باقری ادامه داد: در دفاع مقدس تمامیت ارضی کشور ما تثبیت شد و به این راحتی کسی جرأت تعرض به کشور ما را ندارد. در این دوران ارتش پایان جنگ با ارتش قبل از جنگ کاملاً فرق می‌کرد و کاملاً آب دیده شد. ارتش روش طرح‌ریزی و انجام عملیات را در جنگ کاملاً یاد گرفت و سپاه که سازمان کوچکی بود و جنبه دفاعی نداشت وارد صحنه نظامی شد و در پایان جنگ سپاه دارای سازمان رزم گسترده‌ای بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: نیروهای مسلح در تمام ابعاد، خود اتکا شدند. من معتقدم خود اتکایی در ابعاد نرم افزاری بسیار مهم‌تر از ابعاد سخت افزاری است. اینکه نیرویی قادر به جمع‌آوری اطلاعات راهبردی است و قادر است طرح‌ریزی راهبردی کند و می‌داند چگونه باید بجنگد و خودش را برای نبردهای آینده آماده کند، حاصل دفاع مقدس است.

وی گفت: در آینده با انواع نبردها مواجه هستیم اما در حوزه‌های تربیت نیرو و طرح ریزی‌های راهبردی هیچ وابستگی نداریم در حالی که ارتشی‌های جهان مقلد چهار پنج کشور هستند در صورتیکه در دانشگاه‌های نظامی ما، تفکر بیگانگان تدریس نمی‌شود.

سردار باقری عنوان کرد: ما در دفاع مقدس دریافتیم که در راه پیشرفت بن بست وجود ندارد. اما ابتکار و خلاقیت به ما راهکار نشان داد و توانستیم با پیروزی به پیش برویم این باید به نسل‌های آینده منتقل شود که در هیچ مشکلی برای کشور بن بست وجود ندارد. در دفاع مقدس یاد گرفتیم هیچ راه غیر ممکنی وجود ندارد. از دیگر دستاوردهای این حوزه این است که در تمامی رسته‌های نبرد به ابتکارات بسیار جدیدی دست پیدا کردیم. فرماندهان آنچه در دفاع مقدس یاد گرفتند بسیار بیش از آنچه بود که در دانشگاه‌ها یاد گرفته بودند.

وی عنوان کرد: دستیابی به الگویی برای وارد کردن مردم به جنگ از دیگر دستاوردهای دفاع مقدس است. در هیچ جای جهان چنین سازمان منسجم و کارآمدی در پیش برد اهداف نظام توسط ملت وجود ندارد. امروز بسیج افتخار ملت ایران است و تنها بعد دفاعی و امنیتی آن یک ظرفیت بسیار بزرگ است. بسیج یک بدنه پایان ناپذیر از جوان پرشور و اراده ملت ایران است. این جوانان زیر بال و پر سپاه رشد کردند و لشکرهای سپاه را سامان دادند و در دفاع مقدس نقش تعیین کننده داشتند.

سردار باقری گفت: صنایع دفاعی ما رشد بی نظیری کردند. ما برای ساده‌ترین تجهیزات محتاج به خارج بودیم اما صنایع دفاعی کشور ما پیشرفت شگرفی کردند. روزی ما تحریم بودیم که چیزی نخریم اما امروز تحریم هستیم که چیزی نفروشیم. امروز مشتریان پهپادهای ما چندین برابر توان تولیدی ما است و کشورهای بزرگ جهان به دنبال تسلیحات ما هستند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: ما در جنگ یاد گرفتیم نبردهای مرکب و مشترک چگونه طرح‌ریزی و اجرا شوند. در سال‌های اخیر در سوریه و عراق هنگامی که بحث کمک به سایر ارتش‌ها برای مقابله با تروریسم مطرح بود ما هیچ مشکلی نداشتیم زیرا یاد گرفته بودیم چگونه نبرد مرکب را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: امروز قدرت موشکی بالستیک ایران جزو قدرت‌های برتر جهان است. این از دستاوردهای دفاع مقدس است. به همین نحو قدرت پهپادی ما گسترش پیدا کرد و امروز به قدرت بزرگ پهپادی تبدیل شدیم که تنه به تنه قدرت‌های بزرگ جهان می‌زند.

سردار باقری اظهار یادآور شد: ما مفاهیم راهبردی دفاعی را در جنگ به صورت عملی درک کردیم. اهمیت بازدارندگی دفاعی را در جنگ با گوشت و پوستمان درک کردیم و فهمیدیم که باید مراقبت کنیم تا این بازدارندگی آسیب نبیند. اصول جنگ مانند غافلگیری را در دفاع مقدس یاد گرفتیم و آموختیم روش کارآمد مدیریت و فرماندهی چیست. ما یاد گرفتیم که اگر فرمانده خودش در میدان نباشد کار پیش نمی‌رود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: دفاع مقدس موجب استحکام و بازدارندگی برای ملت ایران شد. این دستاورد بزرگی است. اگر ملتی می‌خواهد اقتصاد و فرهنگ خود را شکوفا کند، اینها نیاز به چتر امنیت راهبردی دارد که نامش بازدارندگی است که این دستاورد در دفاع مقدس حاصل شد. دفاع مقدس روحیه‌ای به ملت ما داد که در برابر تهاجم بزرگی مانند حمله عراق به ایران توانست با اتکا به قدرت خود و توکل به خدا بر این مشکل بزرگ غلبه کند و امروز می‌تواند در سایه امنیت حاصل از آن به پیش برود.

سردار باقری تشکیل جبهه مقاومت را یکی از دستاوردهای دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: رژیم صهیونیستی شعار از نیل تا فرات فراموشش نشده است. هنگامی که عملیات بیت‌المقدس ما تمام شده بود تهاجم اسرائیل به لبنان پیش آمد. اما سپاه پاسداران پایه‌های حزب الله و مقاومت در فلسطین را گسترش داد و امروز رژیم به جایی رسیده است که رهبرانشان می‌گویند توسعه مقاومت و مظلومان فلسطینی آنها را به مشکل اساسی دچار کرده که در مورد زمان پایان خود صحبت می‌کنند. محور مقاومت امروز نیازی به ما ندارند خودشان تسلیحات خودشان را تولید می‌کنند و دریایی از توانمندی در آنجا وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha