زنجان از ۷ مهرماه میزبان جشنواره ملی آش ایرانی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: جشنواره ملی آش ایرانی و نمایشگاه صنایع دستی از ۷ مهر ماه سال جاری با حضور ۳۰ استان از سراسر کشور در استان زنجان برگزار میشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، سید سعید صفوی ظهر روز چهارشنبه(۲۹ شهریورماه) در نشست خبری مشترک با شهرداری زنجان با بیان اینکه  برگزاری جشنواره‌های مختلف در زنجان، شهر را تبدیل به شهر جشنواره‌ها کرده است، اظهار کرد: جشنواره آش به عنوان بزرگترین رویداد شهر زنجان در تقویم رویدادهای کشور ثبت شده است‌.

وی با بیان اینکه سه رویداد مهم زنجان در تقویم رویدادها به ثبت رسیده است، افزود: از جمله این رویدادها جشنواره آش ایرانی، نمایشگاه ملی صنایع دستی و جشنواره بین‌المللی غذای اکو که به ثبت ملی رسیده است.

زنجان شهر جشنواره ها

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان زنجان ادامه داد: همچنین ۵ پروانه نیز آماده است تا در شورای ملی ثبت شود اما در عمل شهر زنجان به عنوان شهر رویدادهای ملی و جشنواره‌ها شناخته خواهد شد.

صفوی با اشاره به اینکه برخی از گردهمایی‌ها نیز در استان مانند یوم‌العباس و یوم‌الزینب به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شده است، گفت: طی روزهای اخیر کاروانسراهای ایران به ثبت جهانی رسید که متأسفانه کاروان‌ سراهای زنجان در این زنجیره معرفی نشده و در این خصوص پیگیر الحاق هستیم.

برگزاری جشنواره آش ایرانی و نمایشگاه صنایع دستی  با حضور ۳۰ استان از سراسر کشور

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره آش در مهر ماه بیان کرد: با اتمام ماه عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع)،  زمان برگزاری این رویداد از ۷ الی ۱۱ مهرماه انتخاب شد، که امیدواریم در سال‌های بعد  نیز بتوانیم این رویداداد را در فصل تابستان برگزار کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه این رویداد ملی یک رویداد شهرستانی نیز دارد، افزود: رویداد شهرستانی  فردا ۳۰ شهریورماه با حضور ۲۰۰ شرکت کننده برگزار و در ۴ گروه نیز داوری انجام خواهد شد و سپس ۱۰ نفر به رویداد ملی راه می یابند.

صفوی با بیان اینکه تاکنون ۱۴ استان برای شرکت در جشنواره آش اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: با این وجود تا ۱۷ استان امکان شرکت در جشنواره وجود دارد و بیشتر از این امکان ارائه خدمات نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه همزمان با برگزاری جشنواره آش، نمایشگاه صنایع دستی نیز برگزار میشود، افزود: از ۳۰ استان کشور هرکدام ۵ هنرمند صنایع دستی به این نمایشگاه معرفی خواهند کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به تفاوت جشنواره صنایع دستی امسال با سال‌های گذشته گفت: امسال علاوه بر ۳۰ استان، شهرها و روستاهای جهانی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، و ۹ شهر و یک روستای جهانی صنایع دستی آثار خود را عرضه خواهند کرد.

صفوی با بیان اینکه تفاوت دیگر این رویداد این است که همزمان سوغات و خوراک‌های استان‌های شرکت کننده نیز عرضه خواهد شد، گفت: سال گذشته تاکید مقامات این بود که این دو رویداد اقتصادی برگزار شود و امسال این امر از طریق مجری بخش خصوصی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه غرفه آش و صنایع دستی ۱۰۰ درصد رایگان در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده خواهد شد، افزود: برای شرکت کنندگان از استان‌های دیگر در این  جشنواره نیز، اسکان رایگان در اختیار قرار داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha