خطر سیلابی شدن رودخانه‌های مازندران

معاون‌توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مازندران از هشدار جوی سطح نارنجی شماره 5 هواشناسی مازندران و سیلابی شدن رودخانه‌ها خبر داد.

احمد اسدی در گفت‌وگو با خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، در توصیف سامانه مورد انتظار اظهار کرد: با تقویت جریانات خنک و مرطوب شمالی و عبور امواج در تراز میانی جو سامانه‌ی بارشی از صبح پنج‏شنبه 13 مهر تا صبح جمعه 14 مهر 1402 در استان فعال خواهد شد.

وی با اشاره به نوع مخاطره گفت: بارش باران(گاهی رگبار باران)، وزش باد شدید موقتی، رعدوبرق پراکنده، احتمال تگرگ، کاهش دما (بین 4 تا 10 درجه سلسیوس) ، در ارتفاعات مه آلود ، احتمال بارش برف در قلل مرتفع استان پیش‌بینی می‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه منطقه اثر این سامانه درسطح استان بویژه مناطق مرکزی و شرقی استان است درباره اثر مخاطره هشدار داد و گفت:
سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقت، صاعقه، ریزش سنگ در محورهای کوهستانی ، احتمال خسارت به سازه‌های کم مقاوم، شکستن درختان کهن‌سال، اختلال در ناوگان حمل نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای و آسیب به محصولات کشاورزی از پیامدهای سامانه‌ی بارشی است.

اسدی در توصیه‌ای گفت: پرهیز از توقف و اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیلها، خارج نمودن ماشین آلات از بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از سفرهای برون شهری، عدم فعالیت‌های کوه‌نوردی وجابجایی عشایر، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی و سایر اقدامات پیشگیرانه مورد تاکید است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha