تمرینات میدانی و عملیاتی جهت مواجه با بحران ضروری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: تمرینات میدانی و عملیاتی برای احصاء الزامات جهت مواجه با بحران‌ها ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، دکتر حسن بختیاری در همایش پدافند غیرعامل در نظام سلامت اظهار کرد: پدافند غیرعامل باعث کاهش آسیب‌پذیری و ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات می‌شود و توانمندی در این حوزه جز با احصا و فراهم کردن الزامات، امکان‌پذیر نیست.

وی با توجه به نقش کلیدی بخش بهداشت و درمان در بحث پدافند غیرعامل، افزود: پاسخ به حوادث متعارف و نامتعارف، و برنامه‌ریزی برای این بخش از اقدامات مهم و ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، تمرینات میدانی و عملیاتی را برای احصاء الزامات جهت مواجه با بحران‌ها ضروری دانست و افزود: سرعت، دقت و هماهنگی از مهم‌ترین وجوه تعیین کننده‌ی عملکرد ما در زمان وقوع حوادث و بحران‌ها است و آنچه که باعث تقویت این سه ویژگی می‌شود، تمرینات میدانی و عملیاتی است.

بختیاری، با تاکید بر لزوم برگزاری کارگاه‌ها، همایش‌ها و رزمایش‌های مختلف برای نهادینه کردن پدافند غیرعامل در دانشگاه‌های علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: توانمندی در حوزه پدافند غیرعامل باعث می‌شود حتی در بحران‌ها نیز خللی در ارائه خدمات خصوصا در حوزه سلامت ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات پیشگیرانه‌ ای است که با اجرای آن، آمادگی لازم برای مواجهه با تهدیدات ایجاد شده و خسارات و تلفات در بحران‌ها به حداقل می‌رسد،اظهار کرد: قطعا اگر دشمن از آمادگی ما برای مقابله با تهدیدات در هر حوزه‌ای آگاه شود، نمی‌تواند از آن ناحیه به ما ضربه بزند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پدافند غیرعامل زیستی پرداخت و گفت: پدافند غیرعامل زیستی مجموعه اقداماتی است که موجب حفاظت از سرمایه‌های ملی در مقابل تهدیدات زیستی شده و آثار و عواقب ناشی از آنها را کاهش می‌دهد.

تمرینات میدانی و عملیاتی جهت مواجه با بحران ضروری است

پدافند غیر عامل نیازمند همکاری همه افراد جامعه است

در ادامه این همایش دکتر داریوش تقی‌لو، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: تفکر پدافندی باید در همه‌ی افراد جامعه ایجاد شود چراکه پدافند غیرعامل نیازمند همکاری و هماهنگی همه‌ی افراد جامعه است.

وی افزود: پدافند غیرعامل در یک کشور به مثابه قفل کردن درب خانه برای جلوگیری از ورود افراد غریبه است و اگر همه افراد خانواده به این مهم توجه نکنند، امنیت خانه به خطر می‌افتد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه پدافند غیرعامل ضرورتی جدی برای ما محسوب می‌شود، اظهار کرد: همچنین تفکر پدافندی نیز برای همه‌ی اجزای زندگی، مورد نیاز است و باید در هر اقدامی که انجام می‌دهیم، تفکر پدافندی را احیا کنیم تا در آینده دچار مشکل نشویم.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha